Gå til innhold

Skal kjøpe Win XP, skal jeg velge 32 eller 64 bit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel slik at ingen av dei er "raskast", men av og til er 32-bit raskast, og av og til 64-bit (slik oppfattar eg det iallfall). Driverstøtta til XP 64-bit er ganske bra. Du kan jo sjå litt på produsentane sine heimesider og sjå om dei har laga driverar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En 32-bit prosessor kan maks behandle 4GB med RAM (2^32)

Men pga. av Windows bruker mye av addresseringsområdet til spesielle funksjoner, kan du bare få 2GB, maks 3 med en boot switch.

Har du en 64-bit prosessor, med et 64-bit operativsystem (XP 64) kan du ha 2^63 MB RAM (grunnen til at det er 2^63 er samme grunnen til at du bare kan ha 2GB i 32 bit)

Har du en 64 bit prosessor, burde du kjøpe 64-bit XP.

64-bit XP er raskere en 32-bit XP på en 64-bit prosessor, men 32-bit programmer kan gå tregere på en 64-bit prosessor, og 16-bit programmer (DOS, windows 3.11) må emuleres.

Lenke til kommentar

jeg testa 64-biten i noen mnd, og fant ut at det meste fungerer bra.

unntatt spill, der hadde jeg alltid litt å slite med. det gikk som regel, men man måtte mekke litt. og mange programmer finnes fortsatt ikke i 64-bit, så du må finne nye alternativer eller kjøre dem i 32-bit hvis det går.

min anbefaling hadde fortsatt vært 32-bit. mindre pes, og ytelsesforskjellen klarer du neppe å merke...! (men den er MÅLBAR ja)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...