Gå til innhold

Finner ikke to eldre HDD-er. Svart skjerm.

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager emnetittelen, men om noen har bedre forslag så kom gjerne med dem!

Historien:

JEg lagde mitt eget kabinett ut av en kommode og monterte hw-en. Jeg tenkte ikke over å bruke de samme ide-kablene hvor de hadde stått før, da jeg tenkte det var unødvendig. Jeg startet opp datamaskinen, men den kommer ikke langt. Jeg finner kun en HDD og får ulike feilmeldinger.

post-75844-1156878034_thumb.jpg

post-75844-1156878060_thumb.jpg

Etter å ha dradd inn og ut ledningene, finner XP ingen HDD-er.

Så, etter forslag fra en bruker her på forumet, koblet jeg HDD-ene til en fungerende datamaskin etter tur med samme resultat. Først feilmeldingen 'Disk boot failure, insert system disk and press enter'. Jeg setter i XP-CD-en, og venter. Skjermen blir helt svart og ingenting skjer. Jeg lot den stå i minst en halv time før jeg koblet den fra. Restartet maskinen uten de andre HDD-ene, og alt var som før.

HDD-ene:

Seagate Medialist 6531

Om det skulle være interessant, står det også Ultra Ata på den. Størrelsen er på cirka 6,5 gb :w00t: Selv om diskene er gamle, virket de for en uke siden, så skjønner ikke helt hva som er galt ...

Håper noen kan veilede meg gjennom dene kinkige situasjonen :) Bare spør om det er noe mer dere lurer på.

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
IDE-enheter MÅ settes riktig. Det vil si at to master-enheter ikke kan være på samme signalkabel, heller ikke 2 slaveenheter. Master/Slave sttes med jumpere (beskrivelse på harddisken).

6774002[/snapback]

Kan det også forklare hvorfor dei ikke virker når jeg kobler til denne PC-en?

Endret: Ser nå at begge står på Master, noe som ikke virker så bra. Men de virket jo sammen før :s Kanskje de ikke stod på samme kabel. Det ser ut til at du er en knupp, PerB! Takk! <3

Endret II: Hvordan i huleste får jeg ut jumperen?

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...