Gå til innhold

Hva betyr Nirvana i religionisk greie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel det høyeste du kan komme på en slags "rangstige" som buddismen har...

Det nederste er et lite dyr mens ettervært så kommer du høyere og høyere på "rangstigen". Menneske, Vellykket menneske, godt menneske osv... osv...

Og når du har en viss erfaring fra liv(du har godt igjennom alle rangene eller noe slik). Så kommer du til nirvana.

Jeg mener det er noe slik...

Lenke til kommentar
Det er vel det høyeste du kan komme på en slags "rangstige" som buddismen har...

Det nederste er et lite dyr mens ettervært så kommer du høyere og høyere på "rangstigen". Menneske, Vellykket menneske, godt menneske osv... osv...

Og når du har en viss erfaring fra liv(du har godt igjennom alle rangene eller noe slik). Så kommer du til nirvana.

6772982[/snapback]

Bandet er bare genialt ;)

Men det er litt ironisk navnet da bandet ikke levde så lenge, hehe!

Men de oppnåde noe genialt ;)

Lenke til kommentar

Kan sitere noko frå læreboka mi i indisk historie:

Ved å følge rett adferd kan man oppnå nirvana, det vil si frigjøring fra gjenfødelsens syklus. Rett adferd innebærer å ta hensyn til alt levendde, sannferdighet og sjenerøsitet, og ta avstand fra vold. Av dette fulgte ein buddhistisk moderasjon, en forsiktighet i omgang med liv, som tok avstand fra den vediske religionens blodige ritualer.
Det er vel rett som Tee_C seier, at ein kan verte gjenfødd med ulik "rang". Korleis ein oppfører seg i livet avgjer kva ein vert gjenfødd som.
Lenke til kommentar
Dessverre?

Fravær av seksuell lyst og passjon er vel neppe de fleste menneskers definisjon av paradis... heller helvete :!:

6771171[/snapback]

Hehe, misforstod litt. :)

Trodde at man fikk mer seksuell lyst og passjon, skjønte ikke at du mente at det inngikk i de onde og vanskelige følelsene.

Lenke til kommentar

6772982[/snapback]

Du blander med hinduisme.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nirvana

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Joda, men Nirvana er et begrep fra Hinduismen, som også Buddhismen har sprunget ut fra. Så det blir feil å kalle det en "Buddhatilstand" så lenge det må ha noe med Buddha å gjøre. Hvis ikke du mente det at Buddha nå er i Nirvana, som det (så vidt jeg husker) blir antatt at er tilfelle. Da har du rett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...