Grievdus Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 hei. har tenkt og lage et forum med punbb. men finner ikke ut hvordan jeg bruker det :S. jeg lasta det ned her: http://www.punbb.org/ er noob i sånn data greier Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 For å lage forum må du ha en server med støtte for database, php og mysql. Har du det? hei. har tenkt og lage et forum med punbb. men finner ikke ut hvordan jeg bruker det :S. jeg lasta det ned her: http://www.punbb.org/ er noob i sånn data greier 6766236[/snapback] Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 uhm. har front page hvis det er det du mener ? Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at du måtte ha en webhost/webhotel som kjører en server som støtter programeringsspråkene ovenfor. Det koster som regel penger. f.eks en vanlig home.no konto vil ikke kunne ha noe mulighet for forum. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Det var ikke det jeg mente. Jeg mente at du måtte ha en webhost/webhotel som kjører en server som støtter programeringsspråkene ovenfor. Det koster som regel penger. f.eks en vanlig home.no konto vil ikke kunne ha noe mulighet for forum. 6766283[/snapback] ok. bruker home.no. fins det ikkeno annet forum program som støtter det da? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Eit forum som ikkje gjer seg bruk av databasar trur eg blir vanskelig å finne - og om du finn eit så er det neppe eit veldig bra forum. Men, sjølvsagt - du kan jo prøve Google Det er ikkje snakk om program du må ha på din eigen PC, men rett og slett programvare som må vere i bruk på serveren du nyttar deg av. Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 du kan bruke invitationsfree, og linke forumet fra home-siden din. du trenger da ikke egen serverplass. forumet er gratis, og har litt reklame øverst på siden, men er ellers bra du lager ikke noen forumkode selv, men du kan lage skins selv eller legge inn ferdiglagede. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hvordan lager jeg forum? Først laster du ned den forum typen du vil ha (PunBB - PhpBB - SMF ). Etter at du har lastet den ned, unzipper du den til en mappe (F.eks Mine dokumenter). Det du trenger nå er å laste det opp. Men hvordan gjør du dette? Jo, det skal jeg si deg. Først må du laste ned et FTP (File Transfer Protocol) program (FileZilla - SmartFTP - CoreFTP ). Etter at du har innstallert dette så må du ha en server å laste forumet opp på (Hotserv - Frac - 1Go). Denne serveren MÅ ha PHP og MySQL, noe som du finner på de serverene jeg har linket til. Etter du har innstaller et FTP program, og registrert en server åpner du bare FTP programmet. Så skriver du inn FTP adressen til hosten din (f.eks: ftp.hotserv.dk eller ftp.frac.dk) og informasjonen om kontoen din. Om du ikke finner fram kan du se i FTP programmets ReadMe fil. Så drar du simplet bare filene fra zip filen, over til FTP programmet (Alt dette finner du i ReadMe filen). Er jeg ferdig nå? Nei, det er du ikke. Nå skal du innstallere forum på serveren din. Dette er en enkel sak. Før går du inn på URL (Uniform Resource Locator) for å innstallere forumet. Dette gjøres ved hjelp av web-browseren din (f.eks Internett Explorer, Opera, Firefox). Vaneligvis er URL'en til ditt forum dittbrukernavn.dinhost.tld, når du går inn på denne adressen, så kommer installen vaneligvis automatisk opp. Nå må du skrive opp det du vil Forumet skal hete (dette kan endres senere), og hvilken MySQL informasjon den har. Du må også lage en Administrator konto under installen. Du vet sikkert ikke hvilken MySQL informasjon du har, men dette finner du ut. Du kan dra inn på URL'en til Web-Hosten din (Hotserv - Frac - 1Go). Log inn med brukeren din. Etter dette så ser du etter MySQL. På Frac må du opprette MySQL databaser manuelt. Dette gjør du ved å logge inn og trykke på "Dine Service", før du trykker på "Nej <-- Opret MySQL". Her vil du få informasjon som du skal skrive inn under innstallen. ----- Hvis du ikke forstår det med MySQL kan du bare sende meg passordet ditt og slikt så kan jeg gjøre det for deg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-77217 Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) du kan bruke invitationsfree, og linke forumet fra home-siden din. du trenger da ikke egen serverplass. forumet er gratis, og har litt reklame øverst på siden, men er ellers bra du lager ikke noen forumkode selv, men du kan lage skins selv eller legge inn ferdiglagede. 6775582[/snapback] InvisionFree har lett for å bli hacket, og jeg anbefaler ikke noe slikt, ettersom det verken er altfor sikkert eller uppdatert. Eit forum som ikkje gjer seg bruk av databasar trur eg blir vanskelig å finne - og om du finn eit så er det neppe eit veldig bra forum. Men, sjølvsagt - du kan jo prøve Google Det er ikkje snakk om program du må ha på din eigen PC, men rett og slett programvare som må vere i bruk på serveren du nyttar deg av. 6766679[/snapback] Her finner du en liste over veldig bra utvalg av flat-file forum (altså, forum som ikke bruker MySQL). Vil egenklig ikke anbefale dem, fordi de er litt svakere enn Database forum (som regel). Endret 31. august 2006 av medlem-77217 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå