Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Til Firstmile,

 

Jeg vil bare takke for den utrolige VDSL-linja jeg har fått levert av dere!

Det går så sinnsykt unna at jeg bare ler når jeg ser reklamene til Telenor om "mye, MYE raskere Internett!"

 

Ha ha!

 

2 MB i sekundet i nedlastning fra UIO. Helt rått!  :D  

 

Takk og takk!!

 

- Wired -

 

WTF? Bor du i Rælingen? dvs postboks 2005 :p Det gjør jeg å. hvor i rælingen bor du da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og Firstmile fortsetter å kommentere og diskutere med de som bor mindre enn 500m fra sentralene og allerede har fått VDSL, men sklir glatt unna å komme med nyttig info om videre utbygging til de som fortsatt venter.

Hvor stor del av kundemassen befinner seg mindre enn 500m fra sentralen, og hvor stor del av disse igjen ønsker/bestiller VDSL?

Det må være en stor andel, siden det stort sett er det Firstmile gidder å bruke tid på å kommentere?

Lenke til kommentar
Og Firstmile fortsetter å kommentere og diskutere med de som bor mindre enn 500m fra sentralene og allerede har fått VDSL, men sklir glatt unna å komme med nyttig info om videre utbygging til de som fortsatt venter.

 

Jeg tror bortimot 30% av postene mine er svar på akkurat dette, men ok;

 

Runde 1 sentralene er ferdig og rent utbyggingsmessig er vi ferdig med Runde 1. Vi foretar fortsatt målinger og optimalisering av nettet, men er avhengig av flere kunder for å legge mer vekt på disse målingene. Det blir kontinuerlig tilkoblet nye kunder[...]

 

http://www.firstmile.no/vnyhet.php?nyhetid=20

 

Mao. vi kan ikke si når runde 2 starter, men som det står, vi har så smått begynt arbeidet der. Dersom vi ikke kommer med info er det fordi vi ikke kan si det sikkert, det er ikke på trass. ;)

 

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Ok, så er det vel ca 30% da. Men det er vel totalt?

Jeg tror det fordeler seg litt annerledes den siste tiden.

Jeg er fullstendig klar over at ting tar tid, kanskje mer enn dere var da dere startet dette prosjektet? :roll:

 

Firstmile skrev 30. otober 2002:

Til de som har lurt på hvor lang tid det tar fra vi har 20 kunder på en sentral til vi bygger ut.

 

Når vi har 20 kunder så starter vi umiddelbart prosessen, hvor lang tid det tar før alt står klart er desverre ikke bare opp til oss og vi kan bare gi estimater utifra erfaring. Hvis alt og alle fungerer som de/det skal så tar ting vanligvis ca 5 uker. Det kan ta 3 hvis vi er veldig heldige, det kan ta 12 uker hvis vi ikke er heldige. Det vi derimot gjør er å holde de som har bestillt tjenesten kontinuerelig oppdatert mtp. fremdrift og tidsestimater. Når alt er på plass i sentralen tar det så ca 2 uker før kunder er koblet opp. Alt i alt kan man altså forvente 5-14 uker. På en sentral vi bygget ut i Oslo tok det hele kun 2 uker, så det hender man har meget positive erfaringer med tanke på utbygging også.

 

Holde kontinuerlig oppdatert mtp fremdrift og tidsestimater ja ...

Hvis planene deres ikke er mer detaljerte enn opplysningene dere gir vil jeg påstå at de er svært mangelfulle.

Lenke til kommentar

Vi har sendt ut informasjon til de som har bestilt. Desverre er det ingen overflod med informasjon vi får fra Telenor. Vi opplever faktisk at kunder blir koblet opp mot utstyret vårt uten at vi får beskjed om det.

 

Vi kunne selvsagt vært flinkere her, men det virker litt poengløst og sende ut "Vi venter fortsatt på informasjon fra Telenor/underleverandører" hver 14. dag og.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

 

Om 6mb opp og ned ikke er for lite så kan du bruke det istedet. :D

 

Uansett vi sitter å venter på noen nye 4 bånds VDSL linjekort, da burde vi kunne doble hastigeten sånn ca.

Dog kortene er forsinket siden chipset leverandøren er forsinket osv osv.

 

Mvh

Firstmile

 

hehe.. Når de nye kortene kommer og hvis de dobler hastigheten kan dere banne på at jeg skifter til vdsl :D koste hva det koste vil :D

Lenke til kommentar

Mao. vi kan ikke si når runde 2 starter, men som det står, vi har så smått begynt arbeidet der. Dersom vi ikke kommer med info er det fordi vi ikke kan si det sikkert, det er ikke på trass. ;)

 

 

Men hva er det som gjør att Dere ikke vet når dere kan begynne med runde 2? Er det målinger eller er det Deres leverandører ?. FM må forstå att det er veldig frustrerende for de som har fått melding om invilget sentral og vente i ett 1/2 år uten tilfredstillende tilbakemeldinger om tidspunkt for utbygging. jeg skjønner veldig godt att ting tar tid i ett nytt produktfelt for Dere, men nå er det en gang slik att mange har forventninger til FM, forventinger som dere selv har lvært med på og lage.

Lenke til kommentar

Jada, det er vi klar over. Det er veldig frustrerende for oss og.

 

Hele prosessen er veldig tidkrevende. Videre har vi hatt problemer med tilkobling av enkelte sentraler til stamnettet. Tilkobling av kunder tar også lenger tid enn forventet. For å ta ett eksempel, primo/medio april bestiller vi en tilkobling for en kunde. 2. juni får vi en mail fra Telenor. De hadde satte opp dato til 9. mai men lurte på hvilken oppgang kunden holder til i... Dette er på ingen måte bevist sabotasje fra TN sin side, det er bare byråkratiet bak dette som er fryktelig tungt og det må være en del kontrollsystemer for å sikre nettet. Kaos på spredenettet kan fort føre til Beirut-tilstander og det er ingen tjent med.

Vi var nok i overkant optimistiske med tidsestimatene og det var nok en del ISPer som humret og lo når vi kom med de. :)

¨

Nå har vi gått opp løypa på det meste, slik at runde 2 vil gå raskere enn runde 1 og runde 3 vil gå enda raskere igjen, og vi kan gi et mer nøyaktig estimat.

 

I første omgang trenger vi flere kunder og større belastning på nettet. Det er vanskelig å si når vi vil oppnå dette da noen kun surfer/leser mail mens andre laster opp/ned mye, videre tar det tid å koble til kunder. Jeg vil tro, utifra dagens tempo og bruk at det vil ta 3-4 uker før vi har et grunnlag og bedømme ut i fra.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

 

I første omgang trenger vi flere kunder og større belastning på nettet. Det er vanskelig å si når vi vil oppnå dette da noen kun surfer/leser mail mens andre laster opp/ned mye, videre tar det tid å koble til kunder. Jeg vil tro, utifra dagens tempo og bruk at det vil ta 3-4 uker før vi har et grunnlag og bedømme ut i fra.

 

hah, trenger dere belastning så gi meg VDSL så skal jeg makse linja 24 timer i døgnet ;)

Lenke til kommentar

Jippi!

 

"Det er registrert 49 interessenter på din sentral"

 

Bor på Frogner, sånn ca. 500 meter fra sentralen, så jeg kan omtrent benytte meg av alle tilbudene dems!

 

Firstmile sparer jo mange penger på gratis reklame da, for det at de tilbyr så høye hastigheter til så lave priser er jo nærmest den beste reklamen man kan ha.

Lenke til kommentar
Jippi!

 

"Det er registrert 49 interessenter på din sentral"

 

Bor på Frogner, sånn ca. 500 meter fra sentralen, så jeg kan omtrent benytte meg av alle tilbudene dems!

 

Firstmile sparer jo mange penger på gratis reklame da, for det at de tilbyr så høye hastigheter til så lave priser er jo nærmest den beste reklamen man kan ha.

 

Hva mer står det når du sjekker nummeret ditt på Firstmile.no, bortsett fra at det er 49 interessenter på sentralen din?

Lenke til kommentar

Er det ikke rart at svenskene nå får superbredbånd, mens jeg sitter på møkkalinje fra Telenor... (http://www.digi.no/php/art.php?id=89669)

 

Er det ikke rart at Telenor kjører internett-kampanjer for Online ADSL som popup-annonser på 200 Kb når jeg sitter på 50K modem og disse annonsene hindrer min bruk av internett...

 

Er det ikke rart at det er jeg som må betale for å laste ned Telenor-annonsene - til Telenor som tar penger for internettlinja mi...

 

Er det ikke rart at mens resten av verden begynte å bygge ut xDSL, så startet Telenor utbyggingen av ISDN...

 

Er det ikke rart at Telenor eier kobberet som går inn i huset ditt fra sentralen, og ikke du selv...

 

Er det ikke rart at Telenor skrur opp prisene kraftig på abonnement som er det eneste de har monopol på, mens prisene på ringing går ned...

 

Er det ikke rart at Telenor har de dyreste prisene samtidig som de har de beste forutsetningene for å skru ned prisene...

 

Er det ikke rart at Telenor tar opptil 100 ganger så mye penger pr. nedlastet kilobyte på oppringt enn med ADSL, når jeg bruker den samme linja for å laste ned med begge metodene...

 

Er det ikke rart at jeg får lapp i postkassen med at "nå tilbyr Telenor ADSL i ditt nærområde" og det jeg får vite når jeg ringer dem for å bestille er at "joda, vi tilbyr ADSL i ditt nærområde - nabokommunen din har jo fått ADSL, er det ikke flott for dem?"...

 

OG DETTE FINNER FOLK SEG I?

 

Til h... med Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...