Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?

Anbefalte innlegg

Til Firstmile...

Håper dere holder tidligere lovnader og foretrekker sentraler som ikke er bygd ut fra før.  8)

Rart hvis de ikke gjør det, dette som er filosofien til Firstmile. Bygge ut til de som ikke har det :D

Til de som allerede har xDSL, slutt med sytinga, dere har i hvert fall ikke ISDN :x :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 4 faser av utbyggingen som vises på websiden i tillegg til at den er klar.

1. Forspørsel sent,

2. svar på forespørsel,

3. utbyggings dato,

4. operativ dato.

Mellom 2. og 3. vil vi sende inn en bestilling og få svar på denne med en dato som er utbyggings dato. Når utstyret er plass, går det fortsatt en periode frem til abbonenten blir koblet til utstyret vårt (avhengig av underleverandør) som da er operativ dato. Alternativt er operativ dato, datoen da utstyret har en fibertilkobling (e.l.) til oss, dersom denne ikke er klarlagt. Kunden vil imellomtiden bli koblet til utstyret vårt, men da det ikke er noe tilgang til Internett er den ikke operativ.

Som tidligere sagt, vi vil fokusere på områder som ikke har bredbånd tidligere da vi ikke er interesert i å konkurre med andre ISPer, da ISP ikke er noe vi ønsker å drive med. Vi vil være en lag 2 tilbyder. Vi vil likevel bygge ut der annet bredbånd er tilgjenglig av flere grunner. Dersom det er mange interessenter, vil vi bygge ut, og vi må på store sentraler da det er der det er flest som har mulighet for VDSL. Det er selvsagt økonomiske motiver bak store sentraler, men målet bak Firstmile er ikke økonomisk vinst, men vi er selvsagt ikke interesert i å kaste penger ut av vinuet. Målet med Firstmile er å bevise at et Ethernetbasert nett er mulig i større skala og dermed kan deployes i utkant-Norge, samt å promotere ZyXELs sentralutstyr.

Under begynnelsen vil vi derfor fokusere på områder med stor interesse da det er enkelte områder hvor det er mange sentraler med mange interesenter. Når 'toppen' er tatt, vil vi i større grad fokusere på de uten bredbånds-tilbud. Det er også mulig at vi tar toppen, med de uten tilbud, dette er ikke fastsatt ennå.

Men som sagt tidligere, først Oslo, så en ny runde der vi går på 'distrikts-Norge'. Så vil vi ta en evaluering da og se antall og område etter det. De to første rundene vil gå tregt da rutiner, mangler, stamnett, mm kartlegges og utarbeides. Det har ingen hensikt og kontakte oss nå og spørre om når din sentral bygges ut da vi ikke vil gå ut med hvilke sentraler vi planlegger å bygge ut og det i stor grad ikke er spikret. Dere må nok bare smøre dere inn med tålmodighet, dette tar tid.

Nå har vi forsåvidt gått ut med så mye info rundt denne prosessen, at jeg føler at vi har dekket den byråkratiske mølla her så godt at jeg ser ikke noe grunn til å utdype dette noe videre. Det er jo strengt tatt ikke relevant for deres del, men nå ser dere hvorfor det tar så lang tid ihvertfall. :)

Konklusjon: Første fase blir en håndfull sentraler i Oslo, neste en større andel i distrikts-Norge (altså større enn Oslo, ikke en stor andel AV distrikts-Norge ;). Etter det, er det ingenting som er fastsatt mtp størrelse og lokasjon.

(Det er kun Oslo sentralene som bygges ut som har oppdatert status og vil bli oppdatert, forresten. Når den fasen er testet og vi er fornøyd med resultatet, fortsetter vi utbyggingen. Da vil det bli endringer på status på de sentralene vi da bygger ut. Jeg tviler på at det skjer før feb/mars.)

Mvh,

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Det du sier her, stemmer ikke. Kjenner flere som har flyttet fra en kommune, til nabokommunen, og tatt med seg telefonnummeret sitt!

Det har med nummerserier osv. å gjøre. Etter hvert vet man hvilke nummerserier som hører hjemme hvor osv.. Vet du samtidig hvor sentralene ligger geografisk så er det ikke så vanskelig å tippe. Så er det jo unntak, også her, 6756xxxx og 6780xxxx feks. finnes både i Lommedalen og Sandvika. Men å få med numret når du flytter er umulig grunnet at det er forskjellige sentraler. Å tippe hvilken sentral de hører til er lett grunnet geografisk avstand.
Lenke til kommentar

Unnskyld meg Herr Rimala. Jeg må bare først og fremst si at jeg har fulgt denne posten på hw.no med stor interesse og på bakgrunn av deres tilbud av bredbånd til utkant-norge, satt i gang et initiativ/kampanje her hvor jeg bor (lite sted, ca 3000 innbyggere). Etter mange og lange timer med å sjekke responsen på deres sider må jeg si at jeg ble helt i fra meg av begeistring når jeg så at vi kom over 20 interessenter.

Når jeg nå leser din forrige post så får jeg litt vondt i magen da du sier at det er de sentralene med flest interessenter som kommer til å bli prioritert, xDSL-utbygd eller ikke, og så kommer utkant-norge i andre rekke. Jeg kan forstå at Firstmile selvfølgelig er interessert i å tjene mest mulig penger, men jeg føler også at dette strider imot den noble og edle ideen som vi har blitt forestilt hele tiden både i denne posten og på firstmile sine sider.

Kan du gi en kort redegjørelse for om jeg har forstått deg riktig med at det er sentraler med flest interessenter som blir utbygd først, eller vil det være sentraler uten eksisterende teknologi som blir prioritert? Jeg forstår selvfølgelig at hvis det er det siste alternativet som stemmer så blir dette tatt fra toppen og nedover.

mvh.

Revenant

Lenke til kommentar

Når jeg nå leser din forrige post så får jeg litt vondt i magen da du sier at det er de sentralene med flest interessenter som kommer til å bli prioritert, xDSL-utbygd eller ikke, og så kommer utkant-norge i andre rekke. Jeg kan forstå at Firstmile selvfølgelig er interessert i å tjene mest mulig penger, men jeg føler også at dette strider imot den noble og edle ideen som vi har blitt forestilt hele tiden både i denne posten og på firstmile sine sider.

Han skriver da at sentraler uten annet tilbud blir prioritert, at en og annen utbyggd sentral med uhorvelig mange intresenter blir utbyggd skulle da neppe hindre utbygging andre steder.

Lenke til kommentar

Han skriver da at sentraler uten annet tilbud blir prioritert, at en og annen utbyggd sentral med uhorvelig mange intresenter blir utbyggd skulle da neppe hindre utbygging andre steder.

Vel det er ikke sånn jeg leser dette, men det er mulig det er jeg som tar feil

Under begynnelsen vil vi derfor fokusere på områder med stor interesse da det er enkelte områder hvor det er mange sentraler med mange interesenter. Når 'toppen' er tatt, vil vi i større grad fokusere på de uten bredbånds-tilbud. Det er også mulig at vi tar toppen, med de uten tilbud, dette er ikke fastsatt ennå.

Lenke til kommentar

Den var nok litt upresis, ja. Etter Oslo-utbyggingen er det både områder med bredbåndstilbud og ikke, som bygges ut. Her kan det komme både sentraler med ~20 interessenter og 60-70 interessenter. Dette har noe med fiberfremføring og hvordan vi legger opp det videre stamnettet. Dersom vi må innom en sentral vil vi sette opp utstyr der dersom det er nok bestillinger der, selv om det finnes sentraler med flere interessenter.

Videre må vi, i andre fase av utbyggingen, fokusere på store sentraler da det her kan dukke opp momenter som ikke ville dukket opp med ~20 kunder.

For å si det litt klønete ønsker vi så mange problemer som mulig i starten, men at færrest mulig legger merke til det. Dette oppnår vi ved å ha en liten, konsentrert kundemasse.

Det er litt enten/eller holdninger ute å går blant brukerene her. Jeg får inntrykk av at dere tror at bygger vi ikke ut over natta, så kommer vi aldri til å gjøre det. Firstmile konseptet er en langsiktig plan om å bygge ut bredbånd der det ikke er tilgjenglig, men vi blir ikke ferdig i år. Vi har mange hundre sentraler på lista som oppfyller kravene, og det er en prioritering som må settes opp her. Vi har flere faktorer vi må tenke på, og de som ikke blir prioritert vil selvsagt kritisere oss for det, det skal vi tåle.

Jeg vil bare påpeke at selv om du har 20+ interessenter er ikke det noen garanti for at du sitter på xDSL om 6 uker. Tvert i mot. Det har vi desverre ikke mulighet til da det er så mange på lista. Når vi får "hodet over vannet" vil dette være en mulighet. Nå vet jeg at det kan fremstå slik på websiden vår, og dette er jo ideen bak konseptet, men vi hadde aldri regnet med at vi skulle begynne med en liste på mange hundre sentraler. (For øvrig, 6 uker vil aldri bli en realitet da byråkratiet bak en utbygging tar lenger tid.)

På en annen side, når disse to fasene er avsluttet vil utbyggingen skje mye raskere fremover enn det det har gjort til nå.

Mvh,

Geir Rimala

ZyXEL/Firstmile

Edit: Er tydligvis en liten politiker i meg. Videre utbygging etter disse to fasene er ikke spikret. Vi vil evaluere dette når disse fasene er avsluttet. Hva som vektlegges da er usikkert, men det blir nok litt av begge deler, altså store sentraler og der bredbånd ikke er tilgjenglig. Det var det jeg prøvde å si i den forrige posten. Jeg må også legge til at jeg ikke bestemmer hva som skal vektlegges, eller hvilke sentraler som bygges ut. Her er det både administrative, økonomiske og tekniske faktorer som ligger til grunn.

Lenke til kommentar

Firstmile, får dere dette kjapt på gli "overtar" dere norge om kort tid :roll:

men men har nå mine tvil om att dere har kapasitet nok til alt dette..

Foresten kom hit til Larvik [torstrand] først , ja jeg er en MEGET viktig kunde 8)

Det er registrert 51 "kunder" her på sentralen...

PS: Desuten har jeg lagt ut/tapet opp deres "annonse/banner på butikken her [kiwi] flere ganger nå :wink:

ja det var bare noen få intresenter før jeg begynte...

Lenke til kommentar

Jeg vil først av alt takke Firstmile for at de holder seg til denne tråden/topic'et og ikke starter å svare rundt i de andre "Firstmile-topic'ene" som er vokst fram. Hadde vært greit hvis alle klarte å holde diskusjonen innen denne tråden, nå har jeg vel en 5-6 forskjellige bookmarks på hvor Firstmile diskuteres.

Til Firstmile:

Jeg skjønner selvfølgelig prioriteringen med store sentraler, og sentraler i linje til andre sentraler, naturlige knutepunkt osv.

Men !

Vår sentral, kan den glemmes ? Den er en outsider hvor ca 400 hustander er knyttet til. Vi har per i dag 39 interesserte.

Problemet er av vår sentral ikke er særlig stor, ikke et knutepunkt, eller på vei til videre sentraler. Vi er en "glemt" sentral, som ligger helt nord på en medium øy (lille Sotra) utenfor Bergen. På alle kanter rundt vår sentral tilbys det ADSL. Vi ligger i nord, og har kystlinjen til vest, men både øst og sør er dekket av TeleNor og NGT.

Slik jeg ser det kan vi i utgangspunktet glemme å bli utbygget i det hele tatt. Stemmer det ?

Lenke til kommentar
Ja, nabo kommune. Kommunen han flyttet fra, hadde 1. sentral, kommunen han flyttet til har 3.

Flere her sier at dette ikke lar seg gjøre innenfor en kommune, men det er feil!

nabo kommune ja...

Nå bor jeg i en kommune med 100.000 innbyggere og med 3 store og diverse mindre sentraler. Jeg snakker for meg selv og har ved 2 anledninger blitt nektet portabilitet av mine telefonnummer. Jeg har imidlertid ikke avlagt Fornebu besøk med konjakk i vesken i forsøk på å smøre maskineriet. :shrug:

Hvordan det er andre steder i landet er en annen sak. Tar du feks. Hallingdal så ligger sentralen for Hemsedal i Gol, det er vist en lokal mini veksel oppe i dalen. Sikkert lettere å ta med numer mellom kommunene da... Medaljens bakside: 0 xdsl er å få i Hemsedal... Skogstad hotell forsøkte å tilby turistene ip-sone på WLAN vha. satelitt osv men det endte med masse trøbbel og ble gitt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...