Firstmile Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Det er mange spørsmål her nå, jeg skal prøve å besvare noen av de. Noen er misfornøyd med at Oslo bygges ut først. Dette er ikke en del av utbyggingen vår i så måte men vi må ha et stamnett som er stabilt og 'redundant'. Derfor er det naturlig for oss og legge kjernen i Oslo. Videre vil det bli noen andre metro-nett men etter Oslo-utbyggingen vil vi fortsette med noen 'distrikts-sentraler'. Veldig mange lurer på hvilke sentraler som blir bygget ut nå fremover og selv om dette er spikret kan vi av konkurransehensyn ikke gå ut med hvilke dette er. De som er tilkoblet disse vil få informasjon om dette gjennom vår webside/mail. Vi vil også påpeke at forretningsideen bak dette *ikke* er Internettaksess/Internettilbyder men en lag-2 tjeneste for ISPer. Vi vil som sagt tilby Internett i begynnelsen for å få dette opp å gå og fullverdig testet. Som noen har påpekt er ikke Firstmile noe firma men et prosjekt som ledes av ZyXEL Norge. Dette står det forøvrig på forsiden til firstmile.no. ZyXEL Norge er 10 personer i dag og vokser, samt at Firstmile fra (rundt) mars vil fases ut til et eget firma med egne ansatte. Vi skal inrømme at tidsfristene våre har vært noe optimistiske, men dette skyldes at interessen har vært overvelmende og Firstmile skulle ikke 'offentliggjøres' før i mars. Ideen bak dette var å få noen hundre interessenter gjennom websiden for andre del av pilotprosjektet (Oslo-utbyggingen) og første testfase (distrikter) men grunnet den enorme interessen har vi fått en god del ekstra arbeid og må bygge ut i større skala. Videre er tidsfristene våre basert på hva underleverandører gir oss som de ikke alltid klarer å holde. Da har vi valget mellom å gi ut disse datoene, eller ingen informasjon. Hvorvidt vi vil fortsette med dette eller ikke, vil vi revurdere. Uansett har dette gitt oss en erfaring om hvilke tidsfrister vi må operere med her. Dette vil ta tid så det er ingen vits i 'å holde pusten'. Først skal grunnlaget legges (stamnett, rutiner, osv), så begynner utrullingen. Selv Telenor brukte lang tid på ADSL-utbyggingen, så å tro å at vi er ferdig til sommeren er desverre urealistisk. Mvh, G. Rimala ZyXEL/Firstmile.no Lenke til kommentar
aron Skrevet 27. desember 2002 Del Skrevet 27. desember 2002 Det med nummerserier får jeg ikke til å stemme med at de følger sentralen.Jeg vet om flere som har flyttet, skiftet sentral og tatt med seg nummeret. Det er riktig nok innad i kommunen, men jeg vet med 100% sikkerhet at det er 3 forskjellige sentraler som i dag har nummer som tidligere hørte til min sentral. (Familie, venner og naboer som har flyttet i kommunen, som har samme nummer i dag, og tilgang til ADSL. ADSL er ikke utbygget på min sentral enda.) Off topic: Det har nok monopolet strammet inn på, Jeg flyttet 700 meter i luftlinje i sommer, nå hører jeg til en annen sentral. Mine gamle og svært godt innarbeidede telefonnumre (egen bedrift) måtte jeg si takk og farvell til. I følge monopolet er det helt, ja fullstendig teknisk umulig å flytte nummer fra en sentral til en annen. Eneste mulighet er å beholde et abonnement som "trekkes" inn i den sentralen jeg flytter fra og så sette opp en viderekobling til nye numre. Uanset vil jeg jo vise de nye numrene når jeg ringer ut. Det samme opplevde jeg for noen år siden, da jeg flyttet min bedrifts kontor fra Sandvika og hjem. Da benyttet jeg faktisk muligheten til å beholde abonnementet en periode, for så å si opp dette og benytte henvisning til nytt nr. etterpå. Jeg prøvde selvfølgelig å argumentere med at vi lever i IT alderen, år 2002 og at atomalderen og romalderen forlengst er passert. Videre når jeg var liten så trodde vi at vi kom til å ha flygende biler og kolonier på Mars i år 2000. Uten at disse argumentene hadde særlig virkning... :-? Jeg tror selvfølgelig ikke en pøkk på monopolet, bare senser enda en måte å suge mer penger fra trofaste?? (les fastlåste monopolkunder)kunder. Kom ikke her å fortell meg at det krever tunge resurser å la folk beholde numret når de flytter mellom 2 nabosentraler. En annen ting er jo om du flytter til Svalbard... Men umulig er det ikke da heller. Ingen ting er umulig. Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Har skjedd noe nytt med min sentral nå Det er registrert 66 interessenter på din sentral Vi iverksetter utbygging der det er flere enn 20 interessenter som bekrefter bestilling. Vi tar automatisk kontakt med alle interessenter for å bekrefte bestilling når vi har avklart om det er plass til vårt tekniske utstyr i sentralen, og når vi vet hvor fort vi kan få knyttet den til vårt stamnett. Sentral søknad levert 0000-00-00 Tilgjengelige tjenester for din linjelengde hvis/når sentralen er bygget ut er: VDSL 10000/10000 VDSL 5000/5000 Er bare masse 0-tall, men viser jo at noe skjer :wink: Lenke til kommentar
SolidState Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Har skjedd noe nytt med min sentral nå Sentral søknad levert 0000-00-00 Er bare masse 0-tall, men viser jo at noe skjer :wink: Hvor er dette, ^Desloch? Lenke til kommentar
patman81 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 På min sentral står det "Sentral søknad invilget 2002-12-12" Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det er registrert 23 interessenter på din sentral Vi iverksetter utbygging der det er flere enn 20 interessenter som bekrefter bestilling. Vi tar automatisk kontakt med alle interessenter for å bekrefte bestilling når vi har avklart om det er plass til vårt tekniske utstyr i sentralen, og når vi vet hvor fort vi kan få knyttet den til vårt stamnett. Ingen info om utbyggning tilgjengelig Tilgjengelige tjenester for din linjelengde hvis/når sentralen er bygget ut er: G.SHDSL 2320/2320 G.SHDSL 1040/1040 ADSL 4068/640 ADSL 2048/640 ADSL 1024/640 Ser ikke bra ut om dere har over 50 og fortsatt klager. Får vel DSL her om 2-3 år med denne farten.. Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Er forresten ikke noen som har vurdert Satelitt- bredbånd da? tester? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Er forresten ikke noen som har vurdert Satelitt- bredbånd da? tester? DET er dyrt. MEGET dyrt. Bare se på Tiscali sine priser. Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Har skjedd noe nytt med min sentral nå Sentral søknad levert 0000-00-00 Er bare masse 0-tall, men viser jo at noe skjer :wink: Hvor er dette, ^Desloch? Vanse (Farsund kommune), helt sør i Norge.. Lenke til kommentar
SolidState Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 På min sentral står det "Sentral søknad invilget 2002-12-12" Hvor er dette Pat-? Lenke til kommentar
ca2 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 @pat- Du bor vel ikke tilfeldigvis på Grünerløkka? Min sentral ble invilget samme dag som din - nå er det vel bare å smøre seg med tålmodighet og vente på at utstyret plasseres ut... Lenke til kommentar
Firstmile Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Vi jobber fortsatt med implementeringen av denne delen av systemet. Søknad innvilget betyr at vi har fått positivt svar på *forespørselen*. Deretter sender vi inn en bestilling. Vi skal få endret på ordlyden her slik at det er litt klarere hva som skjer/har skjedd. Der det står "Sentral søknad levert 0000-00-00" skulle det selvsagt stått "Ingen info om utbyggning tilgjengelig". Mvh, G. Rimala ZyXEL/Firstmile Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Åhh Håpte på at det var sendt inn søknad for sentralen Lenke til kommentar
xist- Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det er registrert 32 interessenter på din sentral Vi iverksetter utbygging der det er flere enn 20 interessenter som bekrefter bestilling. Vi tar automatisk kontakt med alle interessenter for å bekrefte bestilling når vi har avklart om det er plass til vårt tekniske utstyr i sentralen, og når vi vet hvor fort vi kan få knyttet den til vårt stamnett. Ingen info om utbyggning tilgjengelig Tilgjengelige tjenester for din linjelengde hvis/når sentralen er bygget ut er: G.SHDSL 2320/2320 G.SHDSL 1040/1040 ADSL 4068/640 ADSL 2048/640 ADSL 1024/640 :( vel, ser ut som om jeg må vente leeeeeenge på xDSL men, det er jeg jo vant til, isdn er tingen dere ? Lenke til kommentar
patman81 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 På min sentral står det "Sentral søknad invilget 2002-12-12" Hvor er dette Pat-? Jeg bor i Rælingen rett utenfor Lillestrøm. Lenke til kommentar
azidG Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hvor mange interessenter er dere som får opp annet enn "Ingen info om utbyggning tilgjengelig"? Firstmile: Hvordan er prioriteringen, jo flere, jo fortere? Og dere har vel tatt hensyn til at mange som har meldt seg på listen sikkert har bredbåndsmuligheter fra før? Disse skal vel fortsatt ikke prioriteres slik dere har sakt tidligere? Og hvis dere kan svare på dette; hvis vi pr. idag er 30 stk. på lista. Er det da noen reell mulighet for å bli utbygd i løpet av 2003 (evnt. tidligere)? Regner med at mange av sentralene med flest interessenter allerede er klargjort av andre selskaper. Lenke til kommentar
striMMel Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 se her da.. Dette står på firstmile sine sider... på produkter : ADSL er den tjenesten de fleste har mest nytte av, SHDSL har noe lengre rekkevidde og symmetriske hastigheter og VDSL er en høyhastighetstjeneste for kortere rekkevidder (Maks 1000 Meter). Jeg gjentar: VDSL er en høyhastighetstjeneste for kortere rekkevidder (Maks 1000 Meter). altså betyr dette at vdsl er bare for 1 km avstand?? huff.. Lenke til kommentar
stubbscroll Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Til Firstmile... Hvis søknad om utbygging av en sentral er sendt Telenor og svar er ennå ikke mottatt, vil dette fremkomme under utbyggingsinfo når man taster inn tlf-nr? Eller hvis dette ikke fremkommer (dvs at det står "ingen info om utbygging tilgjengelig"), er det fordi dette ennå er konfidensiell informasjon? Hadde vært veldig kjekt å fått mail når søknad til Telenor sendes, søknad innvilges og søknad avslås (slik at man kan kjøpe Tiscalisat i trygg forvissing om at ingen bygger ut :-? ) Håper dere holder tidligere lovnader og foretrekker sentraler som ikke er bygd ut fra før. 8) Vil lokale kampanjer, investeringslag, kommunestøtte etc ha noen innvirkning på hvilke sentraler dere prioriterer? Lenke til kommentar
^Desloch Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Regner med at mange av sentralene med flest interessenter allerede er klargjort av andre selskaper. Har 66 interessenter, sentralen er ikke utbygd fra før :wink: VDSL er en høyhastighetstjeneste for kortere rekkevidder (Maks 1000 Meter). altså betyr dette at vdsl er bare for 1 km avstand?? Ja Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 ngt 1mbit er kjempenais for meg....er ikke så veldig hastverk for firstmile egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå