Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Firstmile: Er dette seriøst?


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-27 14:18, skrev haskovly:

Et par direkte spørsmål til Firstmile:


Er tydeligvis mange her som gjør en stor innsats for å få 20+ interessenter på sentraler langt uti huttiheita hvor andre operatører ikke tilbyr xDSL pr idag. Vil slike sentraler alltid bli prioritert foran sentraler i mer befolkede strøk der andre operatører allerede leverer tjenester, selv om disse sentralene ofte har mange ganger så mange interessenter som "bygde-sentralene"?


Vil antallet interessenter være avgjørende for prioritering/rekkefølge på utbygging av sentraler?




 

Vi prioriterer i hovedsak de sentraler som man pr. idag ikke finner noen andre aktører, men "på vei dit" så bygger vi ut sentraler som har både fler og færre interessenter. I et område er det typisk at man har en modersentral som har mange utskutte enheter. Da bygger vi alltid ut modersentralen for å fremføre kapasitet fra denne til undersentralen. Eksempelvis i Oslo er det rundt 80 sentraler, hvorav det er ca 10-15 virkelig store sentraler. For å nå alle de andre må man i stor grad bygge ut disse først for å få fremført kapasitet med mindre man f.eks fremfører kapasitet til de mindre sentralene via LMDS. Vi må prioritere de områder som har flere sentraler med mange interessenter i nærheten av hverandre. Antallet interessenter er selvfølgelig viktig, men som beskrevet ovenfor bygger vi også ut sentraler med meget få interessenter hvis det er "på veien" til en annen sentral.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-27 16:28, skrev TheLoco:

@ Firstmile:

Dere sier at de som tilhører en sentral som er klar for utbygging vil få opp en bestillingsdialog på sidene deres.

Hva med informasjon til alle de som ikke får opp noen andre opplysninger enn antall interesserte på sin sentral og lurer på når og om i det hele tatt deres sentral blir bygget ut?

Hva med også å informere i de tilfelle utbygging av en sentral ikke er aktuelt av tekniske årsaker o.l.

Og hvor i løypa de sentralene som er aktuelle å bygge ut ligger innenfor en viss tidshorisont, slik at man i alle fall vet om man kan få xDSL i løpet av f.eks. 3 mnd., eller om man må vente til nærmere neste jul.

Det er ikke så ille å vente litt, bare man vet noenlunde hvor lenge man må vente.

Jeg har dårlige erfaringer med $tjelenor som lovet ADSL her i løpet av 3. kvartal i fjor, så i løpet av våren/forsommeren i år, for så å drite i hele utbyggingen.





 

Det tar mange ganger lang tid å få tilbakemelding på om/når vi kan bygge ut en sentral samt forespørsel og avklaring om kapasitet til sentralen. Når vi har reelle datoer så legger vi det ut. Etterhvert som det blir mere rutiner rundt dette, både for oss og underleverandører som jobber med dette vil det antakelig gå litt fortere.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 17:18, skrev PaiNKillaH:

Til Firstmile duden:


Min linje lengde er 3525 meter, og jeg kan da få disse linjene av dere: G.SHDSL 1040/1040 og ADSL 1024/640.


Men det jeg lurer på, er det ingen mulighet for G.SHDSL 2320/2320 ?

med en Prestige 782 - G.SHDSL Ruter/Bridge som takler:

Data Rate (kbps) Distanse (meter) SHDSL

2320 3400


lixom 125 meter extra er jo ikke så mye ?


 

 

Det skal nok gå bra.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 19:33, skrev Firstmile:

Quote:


Den 2002-11-27 14:18, skrev haskovly:

Et par direkte spørsmål til Firstmile:


Er tydeligvis mange her som gjør en stor innsats for å få 20+ interessenter på sentraler langt uti huttiheita hvor andre operatører ikke tilbyr xDSL pr idag. Vil slike sentraler alltid bli prioritert foran sentraler i mer befolkede strøk der andre operatører allerede leverer tjenester, selv om disse sentralene ofte har mange ganger så mange interessenter som "bygde-sentralene"?


Vil antallet interessenter være avgjørende for prioritering/rekkefølge på utbygging av sentraler?




 

Vi prioriterer i hovedsak de sentraler som man pr. idag ikke finner noen andre aktører, men "på vei dit" så bygger vi ut sentraler som har både fler og færre interessenter. I et område er det typisk at man har en modersentral som har mange utskutte enheter. Da bygger vi alltid ut modersentralen for å fremføre kapasitet fra denne til undersentralen. Eksempelvis i Oslo er det rundt 80 sentraler, hvorav det er ca 10-15 virkelig store sentraler. For å nå alle de andre må man i stor grad bygge ut disse først for å få fremført kapasitet med mindre man f.eks fremfører kapasitet til de mindre sentralene via LMDS. Vi må prioritere de områder som har flere sentraler med mange interessenter i nærheten av hverandre. Antallet interessenter er selvfølgelig viktig, men som beskrevet ovenfor bygger vi også ut sentraler med meget få interessenter hvis det er "på veien" til en annen sentral.

 

Når dere skriver på hjemmesiden deres at dere kommer til å bygge ut omtrent 20 sentraler i første kvartal 2003, betyr det da ca 20 sentraler totalt eller 20 sentraler pluss eventuelle sentraler som må bygges ut på vei dit? Hvis det første er tilfelle, så kan det jo virke som om dette kommer til å ta mange, mange år

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 19:55, skrev haskovly:


Når dere skriver på hjemmesiden deres at dere kommer til å bygge ut omtrent 20 sentraler i første kvartal 2003, betyr det da ca 20 sentraler totalt eller 20 sentraler pluss eventuelle sentraler som må bygges ut på vei dit? Hvis det første er tilfelle, så kan det jo virke som om dette kommer til å ta mange, mange år


 

Hva mener du med må bygges ut?

Lenke til kommentar

Til Firstmile.

det ser ut til at dere vil bygge ut 20 og 20 sentraler,det er jo forståelig, men sender dere fortløpendes søknader til telenor etthvert som det blir over 20 intressenter på sentralene?

 

og for en isp som leier sentral av dere, vi de kun ha mulighet til å tilby samme linjer som dere,, eller står det fritt?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sittet her i en halvannen time og lest hele denne threaden (selv om jeg har ISDN og skal på skola i morra) og jeg må virkelig si jeg er imponert. Hvis Firstmile klarer å levere det de lover og reklamerer for, vil dette bli en fantastisk løsning for meg og andre nerder og andre surfere som sterkt ønsker bredbånd, men som blir stoppet av dems plassering her i landet. En annen sak er prisene, helt fantastiske! Hadde ikke gjort meg noe om de hadde vært litt høyrere, men nå skal jeg ikke hinte til høyere priser :smile:

 

For dere som har interesse av meg, så har sentralen min 3 på listen sin, derav en er meg og en er mamma, men jeg skal nå få ut noen flyveblad (bruker skolas printer) og kanskje ringe til en journalist.

 

Til dere "newkids" på forumet som kommer med usaklige påstander og beskyldninger enten det er for Firstmiles beste eller værste, hadde jeg vært glad om dere kunne holde kjeft hvis dere ikke har noe bedre å komme med. Merket en del spam i denne threaden.

 

Jeg fikk vite om dette i dag, og nå har jeg brukt ca. tilsammen 5 timer på dette i kveld, så jeg gleder meg virkelig til å se hva dette prosjektet kan reslutere.

 

Jeg kommer til å følge med videre og håpe sterkt på bredbånd hos meg :smile:

 

Takk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-27 20:43, skrev NetFinity:

Ser at mange oppgir sin linjelengde her, hvor kan man sjekke dette? Må man ringe telenor og spørre om de kan skjekke i kapaks?


 

Ja, hadde vore kjekt å funne ut det....

 

Quote:


hm, har dere i Firstmile noen mulighet til å komme med et slags "roadmap" over hvor dere vil begynne å bygge ut?


Hadde vært kjekt for oss som bor litt langt utover i landet å kunne se når dere eventuelt kommer til å bygge ut


 

Kjem dette til å komma?

Lenke til kommentar

Det er registrert 24 interessenter på din sentral

 

Tilgjengelige tjenester for din linjelengde hvis/når sentralen er bygget ut er:

 

 

G.SHDSL 2320/2320

G.SHDSL 1040/1040

 

ADSL 4068/640

ADSL 2048/640

ADSL 1024/640

 

Tenker jeg tar G.SHDSL 2320/2320 jeg , men jeg har ingen forhåpninger om å få dette innen utgangen av 2003.

 

Ble jo sagt at man kom til å bygge ut ca 20 sentraler i første kvartal av 2003 og man har jo det dobbelte bare i Oslo.

 

Nei, det kommer til å bli veeeeeeldig lang ventetid for noen av oss tenker jeg :sad:

 

En annen ting.....jeg hadde mye imot Telenor fra før av, men når jeg ser prisene firstmile kan operere med og fortsatt tjene penger på det lurer jeg litt på hvordan Telenor som landets klart største og mektigste teleselskap presterer å kreve de urimelige prisene de har. De har jo tett opptil DOBLE(!!!!) priser og med de fordelene de har skulle det rett og slett SKAMME seg.

 

Er det rart de blir kalt Stjelehor? Synes ikke det jeg i alle fall.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 20:48, skrev brazir:

Det er registrert 24 interessenter på din sentral


En annen ting.....jeg hadde mye imot Telenor fra før av, men når jeg ser prisene firstmile kan operere med og fortsatt tjene penger på det lurer jeg litt på hvordan Telenor som landets klart største og mektigste teleselskap presterer å kreve de urimelige prisene de har. De har jo tett opptil DOBLE(!!!!) priser og med de fordelene de har skulle det rett og slett SKAMME seg.


Er det rart de blir kalt Stjelehor? Synes ikke det jeg i alle fall.


 

Du bør tenke litt på hva FM gjør, de er avhengige av en kundemasse for og bygge ut, for så og selge denne kundemassen til høystbydende.

De kommer sikkert til og hoppe av lasset som ISP men leken er god så de slipper og oppgradere linjer ut av landet osv. Dessuten tilbyr de jo bare en linje uten noe særlig tjenester utover en SMTP-server, de kommer neppe til og bygge opp en stor support e.l.

Jeg tror ikke du helt kan sammenligne FM med en ordinær ISP som har tenkt og bli i forbrukermarkedet.

Ingen inkl TN har vel som mål og levere billigst mulig med mindre de blir tvunget til det av konkurrentene.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 10:49, skrev Divxdude:

helt enig. jeg bor i et høl. der vi kun har tilgang til sdsl. dette er jo svindyrt. mens i Drammen har jeg 40mbits linje til under 1000,-


Er plassert 40 meter fra sentralen. dette er årsaken til den lave prisen.


Hva klager du for?

Jeg betalte akkurat 2550kr for ISDN'en min til Telenor en 6/7 timer dagen's forbruk eller noe..

Det er gøy det.

 

[ Denne Melding var redigert av: troyel på 2002-11-28 23:15 ]

Lenke til kommentar

Vi venter på svar ang. kapasitet og utbygging av en rekke sentraler. Med en gang vi får reelle datoer vil vi legge opp hvilke områder og tildels nummerserier dette gjelder. De første sentralene som blir bygget ut er i Oslo (pga. knutepunkter, samtrafikk med underleverandører og kundemasse), det er nedover på vestlandet og sørlandet, samt noen sentraler i enkelte andre områder hvor vi har mange interessenter (litt spredt geografisk).

Lenke til kommentar

Det er registrert 24 interessenter på din sentral

 

Tilgjengelige tjenester for din linjelengde hvis/når sentralen er bygget ut er:

 

G.SHDSL 2320/2320

G.SHDSL 1040/1040

 

ADSL 2048/640

ADSL 1024/640

 

 

****************

 

Phew, da var "Operasjon Løpeseddel" fullbragt for denne gang... Håper for <insert your God here>-skyld at det blir en xDSL ordning på Elvestad(Hobøl/Østfold) neste år... Har nå ventet i 3 år på Telenor, det er som å p*sse i motvind.. Tragisk når en "kun" bor 45 minutter fra Oslo S.

 

 

 

Hilsen

ISDN-Slave

 

 

 

 

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bjoors på 2002-11-28 23:57 ]</font>

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: bjoors på 2002-11-29 00:04 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: bjoors på 2002-11-29 12:50 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-28 23:26, skrev Firstmile:

Vi venter på svar ang. kapasitet og utbygging av en rekke sentraler. Med en gang vi får reelle datoer vil vi legge opp hvilke områder og tildels nummerserier dette gjelder. De første sentralene som blir bygget ut er i Oslo (pga. knutepunkter, samtrafikk med underleverandører og kundemasse), det er nedover på vestlandet og sørlandet, samt noen sentraler i enkelte andre områder hvor vi har mange interessenter (litt spredt geografisk).


 

Er det bare meg som sitter med en mistanke om at Nord-Norge kommer til å falle helt utenfor (igjen)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...