matrosen Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei. er det mulig og sette opp raid med disker fra forskjellige produsenter så lenge de er identiske når det kommer til rpm og kapasitet og buffer? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det avhenger jo av hva slags RAID du skal ha, men software RAID er som regel snille på det, så lenge diskene er minst like store så pleier det meste å gå i orden. Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Tænke å kjøre raid 0 ved hjelp av et kontrollerkort som settes i pci spor. Noe som vet om et godt kort til en overkommlig pris? Endret 29. august 2006 av matrosen Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Har vært borti endel SCSI Raid controllere og det er ingen begrensing på hvilke disker man bruker, men man får maks den størrelsen (og muligens ytelsen) til den minste disken. Det er en fordel å ikke bruke opp hele disken (partisjonere hele disken), gylden regel er å la 10% være ledig. Dette fordi hvis en disk ryker og man ikke lenger får tak i 100,2 GB disker bare 100,1 GB disker så må man enten kjøpe den neste størrelsen (kanskje 150 GB) og ha 50 GB som man ikke får bruke eller lage ny Raid (innebærer formatering). Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Takker for svar! Tror jeg går for Sunsway Ultra-ATA133 2 kanalers RAID https://prisguiden.no/product.php?productId=2506 Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er en fordel å ikke bruke opp hele disken (partisjonere hele disken), gylden regel er å la 10% være ledig. Dette fordi hvis en disk ryker og man ikke lenger får tak i 100,2 GB disker bare 100,1 GB disker så må man enten kjøpe den neste størrelsen (kanskje 150 GB) og ha 50 GB som man ikke får bruke eller lage ny Raid (innebærer formatering). 6766446[/snapback] Den må du forklare nærmere... Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Den må du forklare nærmere... 6767697[/snapback] Scenario: Du har 2 x 200GB Seagate i RAID1. En disk ryker, og du vil erstatte den med en lik for å opprette sikkerheten ved RAID1. Seagate har ikke akkurat denne modellen i salg lenger. Hvis du finner en annen modell fra Seagate på 200GB eller et annet merke på 200GB kan du i verste fall risikere at den nye disken ikke er akkurat like stor som de første du hadde, selv om den nye også er på 200GB. Resultatet kan da være at du ikke får opprettholdt RAID´et ditt og må formatere for å opprette et nytt RAID1 i henhold til størrelsen til den nye disken som har bittebittelitt mindre kapasitet. Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Jeg skal kjøre raid 0 så hvis en disk ryker mister jeg alt uansett Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Nettopp Da regner jeg også med at du tar høyde for litt dårligere sikkerhet ved ( R )AID0, og sørger for backup av eventuelle viktige filer? Endret 29. august 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 hvordan får man software raid egentlig? Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Nettopp Da regner jeg også med at du tar høyde for litt dårligere sikkerhet ved ( R )AID0, og sørger for backup av eventuelle viktige filer? 6767843[/snapback] Raid-0 konfigurasjonen skal brukes for å kjøre os. Alle viktige dokumenter og bilder blir brent ut eller lagt på ekstern harddisk. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Den må du forklare nærmere... 6767697[/snapback] Scenario: Du har 2 x 200GB Seagate i RAID1. En disk ryker, og du vil erstatte den med en lik for å opprette sikkerheten ved RAID1. Seagate har ikke akkurat denne modellen i salg lenger. Hvis du finner en annen modell fra Seagate på 200GB eller et annet merke på 200GB kan du i verste fall risikere at den nye disken ikke er akkurat like stor som de første du hadde, selv om den nye også er på 200GB. Resultatet kan da være at du ikke får opprettholdt RAID´et ditt og må formatere for å opprette et nytt RAID1 i henhold til størrelsen til den nye disken som har bittebittelitt mindre kapasitet. 6767784[/snapback] Aha.. der gikk poenget opp for meg Har egentlig aldri tenkt over det som noe tema i og med at disker som regel bare blir større og billigere med tiden og at dersom en av mine disker i RAID ryker så erstatter jeg med en ny tilsvarende eller større disk. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Selv tilsynelatende helt like disker kan ha litt forskjellig kapasitet. Jeg hadde en 250 GB WD fra før, og kjøpte 4 stk til. De fire siste hadde akkurat samme firmwarenummer, men den ene av dem har 2 MB mer plass enn de 3 andre. Den jeg hadde fra før var akkurat like stor som de tre nye med samme størrelse. Lenke til kommentar
matrosen Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Hei igjen. Da har jeg vært og kjøpt en ide raid controller og skal sette opp 2 hardisker i raid 0 som skal brukes til å kjøre OS. Hvilken Blocksize skal man bruke for best hastighet? Endret 31. august 2006 av matrosen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå