aQrubat Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Fikk svar fra western digital at hvis jeg hadde kompass på gulvet med disken kunne det vært gjort skade. Dette var ikke tilfellet da begge lå på treverk, men det var snakk om statsik elektristet/discharge. Det jeg lurer på er hvor mange er det som faktisk er jordet når dere jobber med disker bl.a, og har det hendt at en ny innkjøpt disk er blitt ødelagt ved "uforsvarlig" håndtering. Jeg har aldri gjort innkjøp av slikt utstyr man sitter på og har rundt armen for jording, og aldri hatt problemer meg bekjent av dette. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg har heller ikke giddet å jorde meg når jeg holder på med pc. Har heller aldri klart å gjøre noe skade med statisk elektrisitet. Svogeren min sier han har svidd noe utstyr pga. manglende jording. Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Benytter alltid lenke. Bare en sikkerhetsforanstaltning for min del. Men skrur endel da Om du tar på kabinettet og jorder deg gjennom det er det normalt godt nok. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Gidder ikke benytte lenke når jeg håndterer harddisker, de er ikke særlig ømfintlig bortsett fra kanskje på undersiden der PVC'en ligger (men så går jeg jo ikke og plukker på det med fingrene heller ). Ellers når jeg knoter med mer ønmintlig hardware pleier jeg å koble meg til jording eller noe metall-greier med håndlenken min, Endret 29. august 2006 av Loomy Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) PVC-en? PVC er jo gummi. Du mener vel PCB (printed circuit board). Bruker sjeldent armlenke selv (bortsett fra på evt. jobb hvor jeg bruker den + sko hele tiden). Men som regel har jeg en arm godt plantet på chassis. Husk at det er ikke bare du som kan lade deg ut til utstyret. Utstyret kan også inneholde ladning som går via deg til jord. Det er derfor det er en resistans på flere mega-ohm (1-10Mohm?) i armlenkene. En evt. ladning vil da bli utladet sakte og kontrollert i stedet for et enkelt KAZAPP! Endret 29. august 2006 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå