Joachricar Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Går det an å bruke til å programmere java i?? Har en bok her der jeg prøvde meg på et av eksemplene. Men da jeg trykket build kom det opp 6 errors.. og alt helt rett etter boken... Bruker jeg feil program?? Takker for svar Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Netbeans ER et javautviklingsprogram og da funker det følgelig helt fint. Kompilerer ikke koden har du gjort noe feil, og feilen står jo da i feilmeldingene, men vanskelig å forklare noe særlig uten feilmeldingene og kildekoden. Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Her er koden til det jeg laget: public class EnkeltProgram { public static void main(string[] args) { system.out.println("Et kjent ordtak:"); String Ordtak = "Øvelse gjør mester"; System.out.println(ordtak); int antallTegn = ordtak.lenght(); system.out.println("ordtaket har " + antallTegn + " tegn."); } } og feilmeldingene: init: deps-jar: Compiling 1 source file to C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\build\classes C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:1: class EnkeltProgram is public, should be declared in a file named EnkeltProgram.java public class EnkeltProgram { C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:3: cannot find symbol symbol : class string location: class EnkeltProgram public static void main(string[] args) { C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:5: package system does not exist system.out.println("Et kjent ordtak:"); C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:8: cannot find symbol symbol : variable ordtak location: class EnkeltProgram System.out.println(ordtak); C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:10: cannot find symbol symbol : variable ordtak location: class EnkeltProgram int antallTegn = ordtak.lenght(); C:\Documents and Settings\rene\Skrivebord\Java\Joachim\src\joachim\Main.java:11: package system does not exist system.out.println("ordtaket har " + antallTegn + " tegn."); 6 errors BUILD FAILED (total time: 0 seconds) Lenke til kommentar
krigun Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Tydeligvis er ikke alt etter boka, håper ikke boka du leser har så mange skrivefeil.. Siden klassen din heter: EnkeltProgram, så må den lagres i en fil som heter: EnkeltProgram.java Se opp for store og små bokstaver: system.out.println og System.out.println er to forskjellige ting, og i dette tilfellet er det feil. Det skal være System med stor SSSSSSSS ordtak.lenght <- Denne kan du enkelt slå opp i et engelsk ordbok. Legg merke til variablelnavnet Ordtak vs. ordtak. Nok en gang: pass på store og små bokstaver String Ordtak = "Øvelse gjør mester"; System.out.println(ordtak); Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 ahh... tenkte ikke over store og små bokstaver + så ikke skrivefeil men takk for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå