Gå til innhold

Hva betyr OEM når det står bak Windows XP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OEM er vel så vidt jeg veit en versjon av windows som følger med en pc (skal egentlig ikke selges utenom ferdigpcer/hardware som harddisk/ prosessor eller ram). Denne versjonen består oftest kun av cd, cd-key og en liten plastpose med det hele oppi... Så vidt jeg veit er dette det en OEM versjon er... skulle selvsakt hatt forklaringen på bokstavene, men... nei.. Noen får korigere meg om jeg tar feil :S

Endret av AOe
Lenke til kommentar

OEM vs Retail.

OEM har ikke support hos Microsoft, den som installerte OS'et har supporten (dvs i det fleste tilfeller deg selv). Kjøper du retail har du 2-3 henvendelser gratis til MS (hver henvendelse koster vel rundt 500 kr om jeg husker riktigt..).

Dessuten, følger OEM versjonen maskinen den er installert på.

Lenke til kommentar

OEM versjon av XP koster rundt 1300kr hos komplett (ikke svar på det du lurte på)

OEM - Original Equipment Manufacturer (med mindre det finnes en annen definisjon på det?).

Forskjellen på OEM og retail versjonen av XP er dette:

OEM: du kan kjøpe dette for en billig penge idag hos de fleste netthandler. "Problemet" med OEM er at XP har en funksjon som binder seg til den BIOS'en hvor du installerer XP OEM. Noe som igjen betyr at hvis du skulle være så uheldig at hovedkortet ryker og du må få nytt så må du desverre kjøpe ny XP OEM. (Dette var fritt oversatt fra en side som jeg lese for noen dager siden)

Retail: Her kan du ta med deg XP over på en annen maskin men ikke ha det installert på to maskiner samtidig. Så si at du "planlegger" å bruke XP de neste 3-5årene i mellom tiden skjifter maskin (f.eks hovedkort) så kan du reinstallere XP på nytt da den ikke bindes opp mot BIOS. Ja du må fremdeles aktivere, eventuelt ringe til microsoft for å få ny aktiverings kode hvis det skulle være nødvendig.

Jeg for min del burde kanskje hatt XP OEM, da jeg har hatt denne maskinen de siste 4årene, ikke skjifta hovedkort eller cpu... :-/

Frankie

Lenke til kommentar
OEM versjon av XP koster rundt 1300kr hos komplett (ikke svar på det du lurte på)

OEM - Original Equipment Manufacturer (med mindre det finnes en annen definisjon på det?).

Forskjellen på OEM og retail versjonen av XP er dette:

OEM: du kan kjøpe dette for en billig penge idag hos de fleste netthandler. "Problemet" med OEM er at XP har en funksjon som binder seg til den BIOS'en hvor du installerer XP OEM. Noe som igjen betyr at hvis du skulle være så uheldig at hovedkortet ryker og du må få nytt så må du desverre kjøpe ny XP OEM. (Dette var fritt oversatt fra en side som jeg lese for noen dager siden)

Retail: Her kan du ta med deg XP over på en annen maskin men ikke ha det installert på to maskiner samtidig. Så si at du "planlegger" å bruke XP de neste 3-5årene i mellom tiden skjifter maskin (f.eks hovedkort) så kan du reinstallere XP på nytt da den ikke bindes opp mot BIOS. Ja du må fremdeles aktivere, eventuelt ringe til microsoft for å få ny aktiverings kode hvis det skulle være nødvendig.

Jeg for min del burde kanskje hatt XP OEM, da jeg har hatt denne maskinen de siste 4årene, ikke skjifta hovedkort eller cpu... :-/

Frankie

6765089[/snapback]

Hei

Er det bekreftet at OEM windows XP låser seg mot bios i hovedkort?

Snakker her programvare messig og ikke hva som står i avtalen.

Legalt virker det også tvilsomt, om du kjøper OEM sammen med en harddisk eller ram så burte du selvsagt kunne bytte ut hovedkortet.

Er klar over at OEM fra Dell og andre pc produsenter er låst men gjelder dette også standard komplett OEM du kjøper sammen med hardisker osv.

Ser det som merkelig siden du kan aktivere windows over telefon og da vil det ikke sendes noen informasjon om pcen din til microsoft?

Lenke til kommentar

Tror ikke en OEM låser seg mot et hovedkort. Kan godt være at du må reaktivere om du bytter HK, men det er vel normalt på alle windowsversjoner(?)

Vet med sikkerhet at det ikke er noe problem å reinstallere OEM så mange ganger man vil - er vel derfor man får med quick-restore på de fleste maskiner som selges. Låste den seg mot BIOS ville man ikke kunne oppdatere BIOS heller(?)

Bare sånn for ordensskyld så er dette spekulasjoner fra min side!

Lenke til kommentar

Hmmmm, kan installere Dell OEM's versjon på alle Dell pc'ene vi har ihvertfall (som jeg har testet).

Men, den versjonen sjekker nok om du har et "Dell" HK.

Den funker nemlig ikke på andre PC'er.

Hvordan det er med den som selges ifra f.eks. Komplett, er jeg faktisk ikke sikker på..

Lenke til kommentar

Aner ikke om dette stemmer, men:

OEM versions

Restrictions of specific license types may limit the foregoing. OEM versions of Windows XP are licensed together with the hardware with which they are purchased, as an entity, and such a copy may not be moved to a different computer. Also, other specific license types (e.g., Academic licenses) are handled in different ways. These aren’t a WPA issue per se, but rather an issue of the license for that purchase, and therefore outside the scope of this discussion of WPA.

There are two versions of OEM Windows XP systems. One can be purchased separately, with qualifying subsidiary hardware, and installed with that hardware to an existing machine, to which it becomes bound. The software may be reinstalled and reactivated indefinitely as with a retail system as long as it is still on the original machine. It may not be transferred to a different computer. It is activated as described above, but if it were installed to hardware seen as not substantially the same, the activation would be refused as falling outside the license.

In the other OEM form, the system is provided pre-installed by a major supplier. Instead of activation, the system is ‘locked’ to the BIOS on the motherboard. The validity of this lock is checked at boot. As long as this is satisfied, other hardware may be changed freely, but any replacement motherboard must be for a compatible one supplied by the original maker.

Linken

Endret av m-kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...