Theo343 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) jeg ønsker meg en musikktjeneste hvor jeg kan kjøpe musikk på nett som gir meg følgende muligheter. 1. De tilbyr filene i FLAC med bitidentisk kvalitet. De må gjerne tilby de i mp3 og andre formater. 2. Når jeg kjøper et spor eller album, men mister det i en kræsj kan jeg når som helst logge inn og laste ned filen på nytt fra min personlige "musikkbank konto", som til enhver tid har full oversikt og tilgjengelighet over alt jeg noensinne har kjøpt. Dette vil også gi meg muligheten til å laste ned min musikk når jeg er andre steder i verden. NB! De kan godt begrense antall ganger man kan laste ned et spor før man evt. må få en aktiveringskode på e-post noen dager senere eller betale en tilleggsavgift. 3. Jeg kan for en liten ekstrasum be om å få tilsendt en CD kopi av musikken om jeg skulle ønske det. Evt. en DVD audio om det finnes en master for det. 5. Jeg kan legge opp watchdog for når artister kommer ut med nye spor og få varsel på sms eller e-post. Hvorfor er ikke dette mulig. Endret 29. august 2006 av Theo343 Lenke til kommentar
mariux Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Som noen på slashdot sa: "Brukket"? "Fikset" mener du vel! Lenke til kommentar
Juke Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hvorfor er ikke dette mulig.6766626[/snapback] Fordi toppene i platebransjen er skeptiske, vil jeg tippe, de tror rett og slett ikke det vil lønne seg. Men piratkopiering av musikk klarer de vel neppe å stoppe vha DRM uansett, ikke i dagens form i alle fall. DRM sørger riktignok for å bremse piratkopieringen hos visse grupper fordi det blir vanskeligere å piratkopiere musikken til venner og kjente og slikt, men dessverre hindrer den også en del folk, som meg eksempelvis, i å kjøpe nedlastbar musikk i utgangspunktet. Grunnen er at vi vil ha musikken i best mulig kvalitet uten restriksjoner på hvor vi kan benytte den. Totalt sett mistenker jeg derfor at platebransjen taper penger i stor stil som følge av sine desperate forsøk på å forhindre piratkopieringen, siden de i praksis gjør livet surt for kundene sine. DRM-infisert musikk og/eller musikk med "dårlig" lydkvalitet betaler jeg i allefall ikke penger for (pluss at jeg er noe skeptisk til den russiske nettsjappa). Betaler jeg først penger for musikk vil jeg ha den til odel og eie i et format jeg kan si meg fornøyd med! Lenke til kommentar
G Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Fikk lyst å le :!: Spennende å se at når noen virkelig går inn for en sak, så lykkes de ofte. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Som noen på slashdot sa:"Brukket"? "Fikset" mener du vel! 6766804[/snapback] eller cracket? fornorsking er noe piss. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 eller cracket?fornorsking er noe piss. 6769280[/snapback] Jeg foretrekker å kalle en spade for en spade og en crack for en krakk. Fornorsking beriker språket vårt. Setninger med engelsk og norsk stokket om hverandre høres bare dumt ut. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 fornorsking er noe piss.<offtopic>Her er det vel heller snakk om bruk av feil ord. På norsk bryter man en beskyttelse, ikke brekker den. At 'Windows Media-DRM [har blitt] brutt' høres i mine ører helt OK ut.</offtopic> Lenke til kommentar
mariux Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Ja men det jeg sa med "fikset" var bare en antidrm-vits. Brutt er nok det beste ordet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 iTunes v6 FairPlay DRM Cracked Lenke til kommentar
Juke Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Forresten, hvordan funker Windows Media DRM sammenliknet med iTunes Fairplay når det gjelder aktivering av musikken slik at man får spilt den av (på lovlig måte altså, ikke vha cracking/krakking/fiksing/brekking etc )? iTunes Fairplay funker så vidt jeg har forstått ved at man kan aktivere samme sang opptil 5 ganger (dvs man kan autorisere opptil 5 datamaskiner). Deretter får man muligheten til å "nullstille" telleren slik at man får 5 nye forsøk, og slike nullstillinger kan maksimalt foretas 1 gang per år. I praksis har man altså opptil 10 aktiveringer/autoriseringer første året, og 5 hvert år etterpå (eksempelvis). Dermed mister man jo aldri tilgangen, med mindre man virkelig har et behov for å aktivere ekstremt ofte, vel å merke. Jeg mener også denne telleren går ned igjen hvis man velger "deauthorize" på en datamaskin som allerede er autorisert, slik at man teoretisk sett ikke trenger bruke mer enn 1 autorisering selv om man oppgraderer ofte. Mer info om Fairplay finnes her forøvrig. Men når det gjelder Windows Media DRM er jeg litt mer usikker. Noen som vet nøyaktig hvordan det funker der? Det er vel et visst antall ganger man kan aktivere musikken (3 eller 4?) der også, men kan man også "nullstille" telleren igjen slik man kan med iTunes Fairplay? edit: Omformulerte og la til litt. Endret 31. august 2006 av Juke Lenke til kommentar
qwert Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Men når det gjelder Windows Media DRM er jeg litt mer usikker. Noen som vet nøyaktig hvordan det funker der?Det kommer helt an på lisensen/sertifikatet til den aktuelle mediafilen. (FAQ her, og du kan finne mere info på MSDN.) En begrensning på kun tre avspillinger, og bare Torsdager mellom midnatt og 02.00 går greit, for den saks skyld. Mulighetene er like mange som det finnes innholdsleverandører. (Det har nok den undeliggende teknologien bak FairPlay også, men siden antall innholdsleverantører her er bare én...) Edit: Fikset link. Endret 31. august 2006 av qwert Lenke til kommentar
G Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Sånn reaktivering og antall muligheter høres bare kompliserende ut. Da sier jeg nei takk til å bli slave til et slikt system. Jeg gidder ikke å lære om alle de begrensningene når jeg ikke er interessert i å ha begrensningene. Lenke til kommentar
Juke Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Mulighetene er like mange som det finnes innholdsleverandører. (Det har nok den undeliggende teknologien bak FairPlay også, men siden antall innholdsleverantører her er bare én...)6775279[/snapback] Takk for infoen, qwert. Hmm... tror jeg må sjekke ut praksisen hos de største musikksjappene på nettet for å se hva de forskjellige praktiserer her, siden det til en viss grad er opp til hver enkelt innholdsleverandør. Jeg ble jo nysgjerrig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. september 2006 Del Skrevet 3. september 2006 http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=4043 Og nå er også den oppdaterte versjonen knekt La oss håpe det fortsatter slik. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå