Gå til innhold

Oppdatere komponenter dynamisk

Anbefalte innlegg

Problemstilling: Jeg har en meny, i menyen har jeg et valg som kan hakes av, det heter "Vis Hint" / "Show Hints". Når haken på den fjernes vil jeg at alle komponentene på den formen skal få ShowHint:=False; og motsatt, når haken er der skal ShowHint:=True respektivt, hehe. Sålangt min kunnskap strekker, må jeg ty til mindre elegante metoder, det betyr at jeg setter alle komponentenes' ShowHint til MenyItem.Checked manuelt hver gang den klikkes.

Jeg har funnet ut at man kan oppdatere egenskaper til komponenter dynamisk ved hjelp av TForm.Components.osv osv, men er ikke sikker hvordan man gjør dette og hvordan man refererer til dem.

for iCounter := 0 to Hovedform.ComponentCount - 1 do

begin

end;

...er hva jeg har funnet ut hittill, noen som kan hjelpe litt?

EDIT: Jeg har funnet løsningen;

if Hovedform.Components is TControl then

(Hovedform.Components as TControl).ShowHint := Self.ips1.Checked;

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Problemstilling: Jeg har en meny, i menyen har jeg et valg som kan hakes av, det heter "Vis Hint" / "Show Hints". Når haken på den fjernes vil jeg at alle komponentene på den formen skal få ShowHint:=False; og motsatt, når haken er der skal ShowHint:=True respektivt, hehe. Sålangt min kunnskap strekker, må jeg ty til mindre elegante metoder, det betyr at jeg setter alle komponentenes' ShowHint til MenyItem.Checked manuelt hver gang den klikkes.

Jeg har funnet ut at man kan oppdatere egenskaper til komponenter dynamisk ved hjelp av TForm.Components.osv osv, men er ikke sikker hvordan man gjør dette og hvordan man refererer til dem.

for iCounter := 0 to Hovedform.ComponentCount - 1 do

begin

end;

...er hva jeg har funnet ut hittill, noen som kan hjelpe litt?

EDIT: Jeg har funnet løsningen;

if Hovedform.Components is TControl then

(Hovedform.Components as TControl).ShowHint := Self.ips1.Checked;

6764220[/snapback]

Enklest er det å sette ShowHint property'en til selve form'en. For at dette skal virke må ParentShowHint for alle komponenter være satt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...