NoviKaNa Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei! Begynner å bli møkk lei harddisker som takker for seg! Fikk en ny Toshiba 2,5" til min bærbare i vår (på garantien), men allerede nå funker den ikke lengre. Sist gang gikk det gradvis over et par dager, slik at jeg fikk tatt backup. Denne gangen hadde den sagt hadet i løpet av natten. Når jeg starter opp sier bios at HD'en er bra ("Status OK and capable" ellerno), men når den skal boote kommer det "read error" og bom stopp. Hele tiden lager den tikkelyder som ikke låter helt som det skal. Det ekstra kjipe er at jeg har nå vært i Kina en måned, og har mistet alle bildene jeg har tatt så langt her. I tillegg kommer jo alle dokumenter, mp3'er osv. Kjøpte ny disk for 400,- (Hitachi denne gang), men det hjelper fint lite for filene på den gamle. Har også prøvd å sette disken inn i et eksternt kabinett. Den blir (etter en liten stund) identifisert, og windows ser at det er en ekstern hd, men den dukker ikke opp. Så, noen som har tips for hvordan jeg kan få reddet noe ut av den? Noen supre programmer (tviler litt på det da...)? Hvem i Norge er det i så fall som reparerer slikt? Eneste jeg har hørt om er InfoCare, og de er relativt dyre... Håper på svar! Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei! Begynner å bli møkk lei harddisker som takker for seg! Fikk en ny Toshiba 2,5" til min bærbare i vår (på garantien), men allerede nå funker den ikke lengre. Sist gang gikk det gradvis over et par dager, slik at jeg fikk tatt backup. Denne gangen hadde den sagt hadet i løpet av natten. Når jeg starter opp sier bios at HD'en er bra ("Status OK and capable" ellerno), men når den skal boote kommer det "read error" og bom stopp. Hele tiden lager den tikkelyder som ikke låter helt som det skal. Det ekstra kjipe er at jeg har nå vært i Kina en måned, og har mistet alle bildene jeg har tatt så langt her. I tillegg kommer jo alle dokumenter, mp3'er osv. Kjøpte ny disk for 400,- (Hitachi denne gang), men det hjelper fint lite for filene på den gamle. Har også prøvd å sette disken inn i et eksternt kabinett. Den blir (etter en liten stund) identifisert, og windows ser at det er en ekstern hd, men den dukker ikke opp. Så, noen som har tips for hvordan jeg kan få reddet noe ut av den? Noen supre programmer (tviler litt på det da...)? Hvem i Norge er det i så fall som reparerer slikt? Eneste jeg har hørt om er InfoCare, og de er relativt dyre... Håper på svar! 6763964[/snapback] Problemet med bærebare harddisker er at det er få muligheter når disken "kræsjer". Det finnes utstyr hvor du kan legge inn disken og lese den på en annen maskin, og det kan være mulig med recovery, men da snakker jeg ikke om pcer eller labtoper av annen type, men spesial utstyr som typisk ibas bedriver med. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Problemet med harddiskkræsj generelt er at så og si ingen har utstyr til å reparere de. Software som PCI File Recovery eller GetDataBack kan med hell gjenopprette store deler av disken så lenge den til en viss grad fungerer. Har man med et uhell hurtigformatert feil disk, kan disse programmene veldig ofte opprette det meste av filer. Neste skritt er hvis disken er fysisk ødelagt i den grad at vanlige programmer ikke fungerer. Da må man over på hardware-recovery, eller en kombinasjon av hardware med spesiell software for å plukke opp data. Billigste alternativet jeg vet om der er drøye 3000,- for gjenoppretting via firmaet Reconsult. Siste skritt blir som regel IBAS, der jeg har hørt priser på alt fra 10 000,- til mangfoldige ganger mer, avhengig av hvilken fysisk grad disken er ødelagt. Harddisker er omtåelige saker, og dette burde det rettes mer fokus på, ikke minst backup. Har man noe viktig mener jeg 100% at man er selv ansvarlig for å ha backup på andre medier (disker, CD, DVD, tape osv), selv om produktet eventuelt hadde en fabrikasjonsfeil. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 Takk for svar! Var forsåvidt det jeg også trudde. Er selvsagt min feil at jeg ikke hadde backup. Det mest irriterende er at jeg skulle kjøpe en ekstern disk dagen før den krasjet, men en syndeflod av et regnskyll gjorde at jeg ikke giddet ta turen. Hadde vært perfekt timing i så fall Ser Toshiba har et par serviceverksted her i Shanghai, så skal stikke dit for å høre om de kan fikse den litt rimeligere. Kjipt å miste bilder og dokumenter, men ikke så kjipt at det er verdt flere tusen Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 hvis det er lese/skrivehodet som har satt seg fast, så kan du åpne disken og dytte hodet tilbake mot kanten. bare ikke ta på platene. har gjort en gang med 2.5" hdd. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 hvis du har en minnepinne med filsystemet FAT så fungerer knoppix fint til å hente ut filer fra din disk. knoppix er linux som kjører rett fra cd. Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 hvis det er lese/skrivehodet som har satt seg fast, så kan du åpne disken og dytte hodet tilbake mot kanten. bare ikke ta på platene. har gjort en gang med 2.5" hdd. 6768545[/snapback] Dette er definitivt det siste du bør gjøre. Firmaer som IBAS etc. åpner harddisker i fullstendig sterilt miljø da selv det minste fremmedlegeme vil kunne ødelegge disken. Avstanden mellom platene og lesehodet i en harrdisk er mindre enn en partikkel i vanlig tobakksrøyk. Den minste berøring mellom lesehode og platene vil kunne ødelegge platene og gjøre sannsynligheten for å kunne redde noe data enda mindre. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 hvis du har en minnepinne med filsystemet FAT så fungerer knoppix fint til å hente ut filer fra din disk. knoppix er linux som kjører rett fra cd. 6768606[/snapback] Å? Men når disken fysisk ikke fungerer er vel ikke det til hjelp? hvis det er lese/skrivehodet som har satt seg fast, så kan du åpne disken og dytte hodet tilbake mot kanten. bare ikke ta på platene. har gjort en gang med 2.5" hdd. 6768545[/snapback] Dette er definitivt det siste du bør gjøre. Firmaer som IBAS etc. åpner harddisker i fullstendig sterilt miljø da selv det minste fremmedlegeme vil kunne ødelegge disken. Avstanden mellom platene og lesehodet i en harrdisk er mindre enn en partikkel i vanlig tobakksrøyk. Den minste berøring mellom lesehode og platene vil kunne ødelegge platene og gjøre sannsynligheten for å kunne redde noe data enda mindre. 6768789[/snapback] Heh, greit å vite! Er klar over at det er fin mekanikk det er snakk om, men ikke at det var SÅ farlig å åpne den. Problemet er vel at skal IBAS gjøre det, koster det flesk... Lenke til kommentar
Konge Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 I følge en artikkel for ikke lenge siden i Vi Menn om IBAS så kom det frem at for privatpersoner så opererer de med en makspris som lå rundt 8000,- . De få tilfellene jeg har hørt om her i nærmiljøet har prisen vert rundt 4500-5000.- for å få ut backup . Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Oj. 8000 er jo så billig at dersom det er virkelige viktige data så betaler en jo glatt det. Med det sagt. Har folk virkelig glemt hvordan man tar backup? Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Oj. 8000 er jo så billig at dersom det er virkelige viktige data så betaler en jo glatt det. Med det sagt. Har folk virkelig glemt hvordan man tar backup? 6774452[/snapback] Ibas tar 8990,- sier dem. SÅ viktig er ikke filene mine Da prøver jeg heller selv...heh Om jeg har glemt å ta backup? Nei, tok backup før jeg reiste til Kina, og som du ser var det kun et helsikkes regnskyll som hindret meg fra å ta backup samme dag som hd'n takket for seg. Ut over det er jo folk flest lite opplyst om at HD'er har en viss levetid. De fleste tror jo de varer evig. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Altså prisen er jo ikke "verdens dyreste" men det er jo nesten en hel ny datamaskin, tenker på prisen som Reconsult opererer med (fysisk recovery), men hvis man har bra med familie foto som man ikke har på film, så er det verdt det. http://www.reconsult.no/priv/index.php?opt...id=14&Itemid=26 Frankie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå