Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

strømomformer til platespiller 220-110v

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig den går. Du bør få bekreftet at det faktisk er en transformator de selger, og ikke en elektronisk omformer. Men den lave effekten tyder på at det er en transformator.

Frekvensen kan være et problem. Du får håpe at den spilleren ikke bruker nettfrekvensen til å styre hastighet på motoren.

En annen sak er at en eventuell innebygd transformator kan bli svært varm når den er designet for 60Hz og brukes på 50Hz.

Lenke til kommentar

Det kan det være, men ikke godt å si uten kjennskap til hvordan den ser ut inni.

Jeg bare vet at det skjer ofte at enkle USA strømforsyninger blir for varme. Hos meg ble en slik liten trafo så varm at plastikken rundt smeltet. Og det er enkel fysikk for å forklare hvorfor.

Utstyr som lages i dag bruker sjeldent nett-trafo, det er blitt vanlig med switchmode, og da er frekvensen ikke noe problem. Men den platespilleren er vel ikke ny i designet så jeg tipper det er en transformator inni der.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke blitt forundret om det er en ekstern strømforskying som leverer likespenning til spilleren. Da kan du eventuelt bytte denne eksterne strømforskyningen med en som går på 230V og leverer samme spenning og minst like mye strøm. Men jeg gjetter bare i blinde her.

Omformeren du viser til i linken synes jeg ser ut som en switchmode omformer og ikke en transformator. Den er alt for liten til å levere 45W hvis det er en transformator. Det kan være et problem hvis spilleren krever 120Vac 60 Hz med sinus kurve og ikke firkantpuls som de fleste rimeligere omformere leverer.

Har du en link til fullstendig info om spilleren? Evnt. hvilken modell er det?[

....

Fant info nå tror jeg...etter url/navn på bildet er vel dette en TECHNICS SL-1200 GLD? (Billig og seg jeg!:)

Ble litt mer usikker på om det er en ekstern strømforskyning likevel. Sannsynligvis ikke. Tviler meget sterkt på at hastigheten på denne spilleren styres av frekvensen på nettspenningen siden. Jeg anbefaler deg å kontakte technics og hører hva slags omformer du kan bruke. Jeg ville tro at den omformeren du linker til vil fungere siden spilleren er så ny, men for å være sikker ville jeg som skrevet hørt med noen som kan bekrefte/avkrefte 100%. Er jo tross alt en litt kostbar investering....

Lykke til med spillingen!

space

Endret av space17
Lenke til kommentar

Hei,

SL1200 er krystall styrt så den er ikke avhengig av nettfrekvensen for å få rett hastighet. De som er solgt i norge har mulighet for å endre nettspenning. Løft av platetalerkenen(Den sitter litt hardt, men du trenger ikke skru løst noe. Bare trekk)

og se under. Der skal det være en skrue og en etikett med diverse spenninger på. Der skal det være mulig å endre spenninger. Om det ikke er mulig så har jeg orginal trafo som er skjermet med mumetall. Jeg kan hjelpe deg med å sette inn dette om det skulle være behov for dette.

Mvh

Magnus

edit, kom på en ting. forskjellen på SL1200 og SL1210 er at SL1200 er svart og SL1210 er sølv. Ellers så er de helt like.

Endret av Makofoed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...