Gå til innhold

On-board temperatur sensorer på Gigabyte GA-K8VM

azidG

Anbefalte innlegg

Har nylig montert ny kjøler på grafikkortet og vil gjerne ha muligheten til å sjekke temperatur på kortet.

Har installert både SpeedFan og EVEREST.

Problemet er bare at jeg har problemer med å forstå hvilke av temperatursensorene som måler hva - spesielt grafikkortet.

Everest gjenkjenner hovedkortet som Gigabyte GA-K8VM (Apollo K8T800 chipset), og viser hhv. temperaturene "Hovedkort", "CPU" og "AUX".

Screenshot av sensorer/chips fra SpeedFan er vedlagt.

Er det noen som har peiling på hva disse forskjellige temperaturene AUX, temp1, temp2 etc. gjelder for?

Har forsøkt å lete etter info om de forskjellige temp. sensorene for dette hovedkortet/chipsettet men uten hell.

EVEREST rapporterer følgende sensortyper hvis det kan være til hjelp:

ITE IT8705F, National LM63 (ISA 290h, SMBus 4ch)

Setter stor pris på svar!

post-12580-1156848370_thumb.jpg

post-12580-1156848386_thumb.jpg

Endret av azidG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket BIOS? Det er ingen standard for hvordan slike sensorer kobles, så tredjepartsprogram har nok problemer. Men BIOS skal kunne vise disse dataene og vil jo vite hvor de sitter.

6763648[/snapback]

BIOS viser bare CPU core og hovedkort. Er skjermkortet jeg er mest bekymret for :)

Lenke til kommentar
Hvilket skjermkort? Det finnes en del som har temperaturavlesning i kontrollprogrammet for skjerminnstillinger.

6764070[/snapback]

Asus V8460 Ultra (Geforce4 Ti4600). Tror ikke det har innebygd temp. sensor.

Btw, temperaturmålingene i SpeedFan kan umulig være korrekt. Nå viser temp2 og temp3 hhv. 95 og 127 grader celsius, og PCen kjører helt fint..

Med disse temperaturene ville vel skjermkortet vært svidd av for lengst?

Nei, har mer og mer tro på at AUX -sensoren i EVEREST eventuelt må være den som ligger nærmest skjermkortet (hvis noen av de gjør det).

Når jeg holder handa foran vifta på skjermkortet blåser det kjølig luft, dette ville det vel aldri gjort om det faktisk holdt over 120 grader? :ermm:

Forøvrig har jeg Zalman VF700-AlCu, en vifte som vel ikke skulle ha noen problemer med å holde mitt kort kjølig.

Endret av azidG
Lenke til kommentar
Asus V8460 Ultra (Geforce4 Ti4600). Tror ikke det har innebygd temp. sensor.

Ser du har et grafikkort som ble produsert for 3-5 år siden! :) Med en Zalman kjøler trur jeg ikke du trenger å bekymre deg for temperaturen! :!:

6765175[/snapback]

Nei, trodde ikke jeg i utgangspunktet heller.

Men PCen virket noe ustabil etter at jeg byttet. Frøs, svart skjerm etc. Derfor jeg ble litt nervøs.

Ser imidlertid ut til at alt fungerer fint nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...