olehenrik3000 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei skal kjøpe ny harddisk + kabinett. Vurderer da om jeg skal kjøpe S-ata eller Ide. Det sies at S-ata 300 ermye raskere, mens andre steder står det at du aldri vil oppnå denne hastigheten. Det er også vanskeligere å få tak i s-ata kabinetter og de er stort sett S-ata 150. Skal bruke disken til å overføre store filer. (600-2000mb) Er det like greit å kjøpe en Ide disk og kabinett? håper på hjelp. Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 S-ata 150/300 og IDE Har vel helt lik størrelse? Tror nok S-ata vil være kjappere en en IDE på 7200rpm. Lenke til kommentar
olehenrik3000 Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 S-ata 150/300 og IDE Har vel helt lik størrelse? Tror nok S-ata vil være kjappere en en IDE på 7200rpm. 6763438[/snapback] Hva mener du med lik størrelse? Det er jo forskjellige tilkoblinger på S-ata og Ide. Jeg ville også tro S-ata er raskere, alt tilsier det. Men i praktisk bruk, hvor mye har det egentlig å si? Noen som har erfaringer? Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Har du et hovedkort som støtter S-ATA, så kjøper du en harddisk med S-ATA. Kan ikke se noen fordeler med IDE fremfor S-ATA i dag. Hva mener du med SATA-kabinett? Lenke til kommentar
olehenrik3000 Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Dette er for en ekstern harddisk. Jeg skal kjøpe et harddisk kabinett, og en vanlig 3,5" 250/300 gb og putte inn i kabinettet. Da må jeg enten velge S-ata eller Ide. Problemet er at utvalget av eksterne harddisk kabinetter med støtte for S-ata disker er dårlig. Derfor lurer jeg på om det egentlig er den store forskjellen i praktisk bruk. Si jeg overfører 10 gb og sparer 30 sek med en S-ata disk, da er det ikke noe å mase med. Håper dette gjorde det litt klarere. Lenke til kommentar
ArtDeco Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Han mener vel en slik E-SATA kabinett. Han må da ha E-SATApå HK, eller kjøpe en brakett. Kontrolleren er S-ATA 150, og han kan ikke regne med noen stor ytelsesforbedring i forhold til en intern disk, men i forhold til en USB eller firewiredisk hjelper det jo. Tilføyelse: Bruker du USB eller FW tror jeg det er knekkende om du bruker S-ATA eller P-ATA. Endret 29. august 2006 av ArtDeco Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 SATA-150 mener jeg forstatt er å foretrekke fremfor ide(fremtidige oppgradering av harddisk), og husk at utvalget til IDE-disker er mye dårigere enn til SATA-disker. At harddiskkabinettet bare støtter SATA-150 har ikke så veldig mye å si, for SATA-300 disker er bakoverkompetabel med SATA-150. Hastigheten mellom IDE og SATA er så og si lik 0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå