Gå til innhold

X360 VS PS3 GPU. Tall og fakta

Straffa

Anbefalte innlegg

Let's look at the maximum theoretical numbers for the Xbox 360 and PS3 GPUs.

Dette er med GPU til PS3 med hastighet 550/700

Som vi vet er det rykter om at den er nedgradert til 500/650

MHz.

Triangle Setup

Xbox 360 - 500 Million Triangles/sec

PS3 - 275 Million Triangles/sec

Vertex Shader Processing

Xbox 360 - 6.0 Billion Vertices/sec (using all 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 2.0 Billion Vertices/sec (using only 16 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 1.5 Billion Vertices/sec (using only 12 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 1.0 Billion Vertices/sec (using only 8 of the 48 Unified Pipelines)

PS3 - 1.1 Billion Vertices/sec (if all 8 Vertex Pipelines remain)

PS3 - 0.825 Billion Vertices/sec (if downgraded to 6 Vertex Pipelines)

Filtered Texture Fetch

Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec

PS3 - 13.2 Billion Texels/sec (if all 24 Pixel Pipelines remain)

PS3 - 11.0 Billion Texels/sec (if downgraded to 20 Pixel Pipelines)

Vertex Texture Fetch

Xbox 360 - 8.0 Billion Texels/sec

PS3 - 4.4 Billion Texels/sec (if all 8 Vertex Pipelines remain)

PS3 - 3.3 Billion Texels/sec (if downgraded to 6 Vertex Pipelines)

Pixel Shader Processing with 16 Filtered Texels Per Cycle (Pixel ALU x Clock)

Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)

PS3 - 17.6 Billion Pixels/sec (if all 24 Pixel Pipelines remain)

PS3 - 13.2 Billion Pixels/sec (if downgraded to 20 Pixel Pipelines)

Pixel Shader Processing without Textures (Pixel ALU x Clock)

Xbox 360 - 24.0 Billion Pixels/sec (using all 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 20.0 Billion Pixels/sec (using 40 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 18.0 Billion Pixels/sec (using 36 of the 48 Unified Pipelines)

Xbox 360 - 16.0 Billion Pixels/sec (using 32 of the 48 Unified Pipelines)

PS3 - 26.4 Billion Pixels/sec (if all 24 Pixel Pipelines remain)

PS3 - 22.0 Billion Pixels/sec (if downgraded to 20 Pixel Pipelines)

Multisampled Fill Rate

Xbox 360 - 16.0 Billion Samples/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz)

PS3 - 8.8 Billion Samples/sec (8 ROPS x 2 Samples x 550MHz)

Pixel Fill Rate with 4x Multisampled Anti-Aliasing

Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 4 Samples x 500MHz / 4)

PS3 - 2.2 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 2 Samples x 550MHz / 4)

Pixel Fill Rate without Anti-Aliasing

Xbox 360 - 4.0 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 500MHz)

PS3 - 4.4 Billion Pixels/sec (8 ROPS x 550MHz)

Frame Buffer Bandwidth

Xbox 360 - 256.0 GB/sec (dedicated for frame buffer rendering)

PS3 - 22.4 GB/sec (shared with other graphics data: textures and vertices)

PS3 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for textures and vertices)

PS3 - 10.0 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for textures and vertices)

Texture/Vertex Memory Bandwidth

Xbox 360 - 22.4 GB/sec (shared with CPU)

Xbox 360 - 14.4 GB/sec (with 8.0 GB/sec subtracted for CPU)

Xbox 360 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for CPU)

PS3 - 22.4 GB/sec (shared with frame buffer)

PS3 - 12.4 GB/sec (with 10.0 GB/sec subtracted for frame buffer)

PS3 - 10.0 GB/sec (with 12.4 GB/sec subtracted for frame buffer)

Shader Model

Xbox 360 - Shader Model 3.0+ / Unified Shader Architecture

PS3 - Shader Model 3.0 / Discrete Shader Architecture

Xbox 360 has the advantage in most cases.

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tull..

specs'ene til RSX er desverre ikke offentligjort til det fulle så dette er bare spekulasjon

hvor har du dratt de tallene ut fra forresten?

6763397[/snapback]

Og spekulere gjør jo aldri du. ;)

Og det er ikke tull, det er så vidt jeg kunne kjapt se riktig ut ifra det vi vet om Xenos og RSX per i dag. Men jeg regner med at den vil bli plukket i småbiter av forumet ganske snart uansett.

Er også nysjerrig på hvor du har funnet sammenstillingen, avanore. :)

Lenke til kommentar

RSX spesifikasjon er ikke offentliggjort. Dette er kun spekulasjoner som tilfeldigvis faller i Avanores favør, og det er kun derfor han poster de.

Han passer seg forøvrig vel for å poste specs som går i RSX favør. Samtidig som han unnlater å poste kilde.

Dette er elendig og fullstendig gjennomsiktig propaganda

Som sagt RSX spesifikasjonene er per i dag ikke kjent. Man vet at arkitekturen baserer seg på nVidias kodenavn G70 - GeForce 7800 GTX. Det er derfor en ikke så uvanlig å sammenligne 7800GTX med Xenon GPU'en til X360. Det som man passer seg vel for å legge inn her er faktiske uttalelser fra nVidia som tilsier at RSX er en videreutvikling av G70 konseptet, og at den er kraftigere.

Her har vi forøvrig et tilsvar fra nVidia som slår ihjel de 'forrige' spekulasjonene som gikk på at RSX skulle være tregere enn 7800GTX.

Link til Team Xbox

Jeg håper bare resten av leserne skjønner Avanores agenda, som forøvrig ligger på et helt annet nivå enn noen av de andre inne på dette forumet som har valgt seg en side. Jeg liker ikke å dra frem fanboy stempelet, men det er desverre det Avanore er per definisjon. Han benytter seg av irrasjonelle metoder for å rakke ned på andre og forsvare 'sin egen konsoll'.

Lenke til kommentar
Her fant jeg den

Link

6763436[/snapback]

Jeg anbefaler at man leser hele tråden. Det er ganske så andre nyanser som kommer inn senere i tråden. Det påstås også at disse tallene er basert på en artikkel fra the inquirer.

Dette sammen med det faktum at RSX specs ikke er offentliggjort gjør at de tallene mistet all kredibilitet.

Lenke til kommentar

Kom gjerne med noen linker hvis du mener dette er helt på tryne. Dette er hva som er FORVENTET av GPU til PS3. Siden Sony ikke har kommet med noen detaljerte opplysninger så må vi spekulere hva som sitter i PS3.

Kall det hva du vil. Du overkjører jo alle på forumet her som ikke har en stor plakat inne på gutterommet der det står jeg elsker PS3.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Som sagt RSX spesifikasjonene er per i dag ikke kjent. Man vet at arkitekturen baserer seg på nVidias kodenavn G70 - GeForce 7800 GTX. Det er derfor en ikke så uvanlig å sammenligne 7800GTX med Xenon GPU'en til X360. Det som man passer seg vel for å legge inn her er faktiske uttalelser fra nVidia som tilsier at RSX er en videreutvikling av G70 konseptet, og at den er kraftigere.

Her har vi forøvrig et tilsvar fra nVidia som slår ihjel de 'forrige' spekulasjonene som gikk på at RSX skulle være tregere enn 7800GTX.

Link til Team Xbox

Dette var dog før 7800GTX 512MB kom ut på markedet der kjernen har 120Mhz høyere klokkehastighet enn 256MB versjon som kjører på 430Mhz. Det er neppe snakk om en videreutvikling av G70 arkitekturen.

Lenke til kommentar

La oss konkludere med at RSX gruser Xenos så er vi ferdig. Når Sony offentliggjør specsene til den gudommelige RSX vil alle som eier 360 umiddelbart begynne å grine og bytte den inn med en PS3. De som ikke har råd til å bytte vil ligge i fosterstilling resten av sitt liv og skjelve. Specsene til RSX vil alene sørge for at PS3 selger minst 50 mill siden dette er tall alle bryr seg om. Den lille minioriteten som ikke bryr seg vil handle den pga GT-serien.

Det betyr at ved utgangen av 2008 vil PS3 ha solgt 2.3 mrd konsoller. 360 gis bort på nettet. Wii sitter alene i sandkassen sin siden denne ikke kan vise HD. I tillegg er håndkontrolleren til PS3 mye kraftigere enn Wii. Dette har Nintendofans skjønt og disse har handlet PS3. Wii fungerer hos disse kun som et møbel.

Kort sagt. PS3 vil seire!

Tenker vi tar den der jeg.......

Endret av Dinsdale
Lenke til kommentar
RSX spesifikasjon er ikke offentliggjort. Dette er kun spekulasjoner som tilfeldigvis faller i Avanores favør, og det er kun derfor han poster de.

Han passer seg forøvrig vel for å poste specs som går i RSX favør. Samtidig som han unnlater å poste kilde.

6763623[/snapback]

Kom gjærne med noen linker hvis du mener dette er helt på tryne. Dette er hva som er FORVENTET av GPU til PS3. Siden Sony ikke har kommet med noen detaljerte opplysninger så må vi spekulere hva som sitter i PS3.

Kall det hva du vil. Du overkjører jo alle på forumet her som ikke har en stor plakat inne på gutterommet der det står jeg elsker PS3.

6763735[/snapback]

Da kan du vel gjerne endre tittelen din på tråden da.. Der fremstiller du dette som fakta.

Jeg kan ikke se at jeg har overkjørt en kjeft. :nei:

Lenke til kommentar
La oss konkludere med at RSX gruser Xenos så er vi ferdig. Når Sony offentliggjør specsene til den gudommelige RSX vil alle som eier 360 umiddelbart begynne å grine og bytte den inn med en PS3. De som ikke har råd til å bytte vil ligge i fosterstilling resten av sitt liv og skjelve. Specsene til RSX vil alene sørge for at PS3 selger minst 50 mill siden dette er tall alle bryr seg om. Den lille minioriteten som ikke bryr seg vil handle den pga GT-serien.

Det betyr at ved utgangen av 2008 vil PS3 ha solgt 2.3 mrd konsoller. 360 gis bort på nettet. Wii sitter alene i sandkassen sin siden denne ikke kan vise HD. I tillegg er håndkontrolleren til PS3 er mye kraftigere enn Wii. Dette har Nintendofans skjønt og disse har handlet PS3. Wii fungerer hos disse kun som et møbel.

Kort sagt. PS3 vil seire!

Tenker vi tar den der jeg.......

6763764[/snapback]

Veldig bra fortalt.

Det virker som det er en selvfølge at GPU til PS3 skal eie alt og alle.

1. Hvis GPU til PS3 hadde vært bedre enn X360 ville Sony garantert gitt oss informasjon om "Next Gen true power" eller noe som PS3, only console with real Next Gen graphics eller noe i den duren.

2. Eneste som Sony skryter vilt av er nye kontrolleren, Cell teknologien og 1080p funkskjonen. Vi hører ikke et pip fra GPU sin side eller hvor bra grafikk det vil være kontra til andre konsoller på markedet. Kontrolleren forresten er latterlig dårlig kopi i forhold til Wii sin kontroller.

3. Om GPU til PS3 hadde vært langt kraftigere ville vi sett resultat av det fra spill. Ingen spill vi har sett i dag som er ingame kan komme opp mot X360 sine spill.

4. Hvorfor vill de ikke gi oss nøyaktig info om GPU? Det kan man sette spørsmpål til.

Lenke til kommentar
Da kan du vel gjerne endre tittelen din på tråden da.. Der fremstiller du dette som fakta.

Jeg kan ikke se at jeg har overkjørt en kjeft. :nei:

6763793[/snapback]

Ikke få meg til å le!

Jeg kan godt grave litt i postenen dine og legge dem ut her hvis du mener at du ikke overkjører alle som ikke kommer med drømmefaktorer om PS3

Lenke til kommentar
Snip

Veldig bra fortalt.

Det virker som det er en selvfølge at GPU til PS3 skal eie alt og alle.

1. Hvis GPU til PS3 hadde vært bedre enn X360 ville Sony garantert gitt oss informasjon om "Next Gen true power" eller noe som PS3, only console with real Next Gen graphics eller noe i den duren.

2. Eneste som Sony skryter vilt av er nye kontrolleren, Cell teknologien og 1080p funkskjonen. Vi hører ikke et pip fra GPU sin side eller hvor bra grafikk det vil være kontra til andre konsoller på markedet. Kontrolleren forresten er latterlig dårlig kopi i forhold til Wii sin kontroller.

3. Om GPU til PS3 hadde vært langt kraftigere ville vi sett resultat av det fra spill. Ingen spill vi har sett i dag som er ingame kan komme opp mot X360 sine spill.

4. Hvorfor vill de ikke gi oss nøyaktig info om GPU? Det kan man sette spørsmpål til.

6763807[/snapback]

Du glemmer at det var du som startet denne tråden.. :whistle:

Lenke til kommentar
Den lille minioriteten som ikke bryr seg vil handle den pga GT-serien.

6763764[/snapback]

Det verste er at dette er sant. Jeg kjenner flere som skal ha PS3 pga GT... Og den samme gjengen gidder ikke kjøpe PS3 før GT4 HD kommer. ;) Og de kunne knapt brydd seg mindre om Xenos vs RSX, for dem er det GT som gjelder...

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil men på PC'er før i tiden var det skjermkortet som definerte utseende på grafikken og prosessoren hjalp til på FPS ?

Spørsmålet blir jo da hva som er mest vesentlig av GPU og CPU for ytelse / god grafikk ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...