Gå til innhold

DDR DIMM, dobbel bånnbredde?

erikstein

Anbefalte innlegg

Sitter og beskuer noen av Compaq sine søte små Xeon P4 servere...ser at f.eks en modell som jeg er interessert i ML350 G3 støtter PC2100 DDR. Men det står også at bånnbredden dobles, hvis jeg installerere 2 identiske rambrikker? Stemmer dette?

Vil det si at den da får 2,1gb x 2? Eller er det bare surr?

Virker jo litt ulogisk at ikke alle andre hovedkort produsenter har brukt samme teknologien, hvis det er såpass enkelt å fikse det dobbelte av bånnbredden. Eller kan det være noe i at en 2,2ghz Xeon maskin uten disker o.l koster over 20000,- ? :smile:

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-10-27 12:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at Compaq har/hadde kobla sammen plassene til Ram. Dvs. at to Ram brikker blir sett på som en. Var inne i en Prof. WS en gang med 8 Ram plasser, de var da koblet par vis slik at en bank var to slot'er og man måtte fylle begge.

Lenke til kommentar

Bare så du vet det, Minne til compaq-servere MÅ være fra compaq. Vanlig minne passer fysiskt ikke.

Grunnen til at den "dobble" minnebåndbredden er at server har 2-way interleaving. Dvs 2 minnekontrollere slik at hver cpu kan addressere hver sin minnekontroller. Mener å huske at du ikke trenger like minnebrikker, det eneste du trenger er å sette de forskjellige minnebrikkene på forskjellige minnekontroller så skal det funke.

En ting som kommer i tillegg på en slik server er disk(er). De følger ikke standard med og må sannsynligvis kjøpes fra compaq pga hd-ramma. Kan hvertfall være en fordel og kjøpe compaq disker (har spesiell firmware for støtte mot CIM)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 23:15, skrev Wotan:

Mener å huske at Compaq har/hadde kobla sammen plassene til Ram. Dvs. at to Ram brikker blir sett på som en. Var inne i en Prof. WS en gang med 8 Ram plasser, de var da koblet par vis slik at en bank var to slot'er og man måtte fylle begge.

også kalt EDO ram (vet de så ut som sd-ram, men det var EDO DIMM minne). Tror ratt de oxo hadde interleaving, det hadde hvertfall de jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

hmmm...er det 100% sikkert? Jeg MÅ kjøpe mer ram fra compaq, hvis jeg vil oppgradere? :sad:

Det var jo dumt...samme med diskene :sad:

Hadde håpet at jeg kunne kjøpe disker + ram fra et annet sted...jeg får vel kontakte compaq og få det bekreftet. Ellers sitter jeg i saksa :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-26 00:07, skrev iceraven:

hmmm...er det 100% sikkert? Jeg MÅ kjøpe mer ram fra compaq, hvis jeg vil oppgradere? :sad:

Det var jo dumt...samme med diskene :sad:

Hadde håpet at jeg kunne kjøpe disker + ram fra et annet sted...jeg får vel kontakte compaq og få det bekreftet. Ellers sitter jeg i saksa :smile:

Minnet må kjøpes med navnet Compaq på. Alt 3. parts hardware er ikke støttet av compaq. Var på kurs hos compaq for under 1 mnd siden på akkurat dette (hw i compaq servere). Minne er jo ikke så altfor dyrt nå da. Kjøpte 1gigs brikke for 5400,- for noen uker siden. Compaq disker har oxo spesiell firmware på diskene, 3. parts disker har ikke den firmware'n og kan heller ikke få den. Det er Compaq sin pre-failure garanti som trenger den firmware'n (melder ifra MINST 48 timer før en harddisk ryker). Skal du ha industri servere så koster det flesk.... ikke no for privatpersoner :=( har lyst på slikt sjøl.

Lenke til kommentar

Æsj...det er utrolig kjedelig...hehe..men det betyr at jeg ikke kan bruke scsi disker fra verken ibm, seagate o.l i det hele tatt? Samme med minne??

Hahaha...jeg sliter nå :smile:

Ødelegger drømmene mine dette her :sad:

[ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-10-27 12:23 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 12:24, skrev iceraven:

MEN, er det ingen webshopper som selger Compaq sertifiserte rambrikker/harddisker med den spesielle firmwaren?

Rambrikker tviler jeg på at du kommer unna, husker ikke åssen det var med viking minnet. Det er isåfall det eneste du kan bruke i stedet. Diskene kan du komme unna hvis du får tak i rammer fra et eller anna sted, men da vil du ikke ha mulighet for overvåking av diskene for feil.

Lenke til kommentar

Ekke sikker på åssen det er med cpu'n i ml-350 G3. Mange compaq servere så må det være spesiell kjøleribbe (pga hvordan kjølinga er bygd opp i server'n). Har ikke vært borti no 350 g3 enda så det vet jeg ikke. Får du ikke kjøpt server'n ferdig med 2 cpu'er a?

Minnet er jeg ikke 110% sikker på, kan hende Viking har no minne som funker, du kan jo bestille server'n først og minnet etterpå, funker ikke minnet så bruker du angrefristen (skal være registert ECC minne). Passer det ikke så IKKE bruk makt. Det er en liten fysisk forskjell på compaq sine minneslot'er i servere. Litt for mye makt = 1 ødelagt minneslot, slikt får du ikke igjen på garantien. Tror du ikke har lov til å gjøre noe særlig inne i server'n uten å være sertifisert hvis du ønsker å beholde garantien din.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-27 16:25, skrev covah:

Quote:

Den 2002-10-25 23:46, skrev CrZy_T:

Bare så du vet det, Minne til compaq-servere MÅ være fra compaq. Vanlig minne passer fysiskt ikke.

Jeg har flere Compaq servere som kjører på vanlig 3.parts ram. Fungerer uten noen problemer.

Proliant servere? Da må de enten være steingamle, eller så det er compaq sertifisert minne eller så har du vært fremme med en fil.

Nyere servere (med SD-ram) så passer de fysiskt så lenge det er registert minne. Og server'ne krever det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...