Heilage Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 cun: Han mener vel at når det kommer til blind vold, så var ikke det omtalte tilfellet så voldsomt "blindt". I artikkelen var det snakk om situasjoner som ledet opp til et relativt uskyldig dytt, som dessverre fikk fatale konsekvenser. Det er ikke blind vold. 6783069[/snapback] Dette medfører riktighet. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Uansett så blir det feil å si at "dette er ingenting" når det gjelder et dødsfall. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg tror vi skal prøve å klargjøre litt, for det virker som det er flere paralelle problemstillinger. Den avdøde skal ha provosert den tiltate opptil flere ganger. 1) Slo eller dyttet han den avdøde? 2) Spiller det noen rolle, rettslig sett, når det leder til døden? 3) Den avdøde skal ha vært svært beruset. Er det mulig at det var hovedårsaken til at det endte med døden? 4) Spiller den tiltates historie egentlig noen rolle i skyldsspørsmålet? Personlig mener jeg at nr 1 og 2 er irrelevant. Han ble provosert flere ganger. Han ble visstnok dyttet. Han slo eller dyttet tilbake. Jeg mener begge eventualiter (slå eller dytte) er en forståelig reaksjon som er innenfor rimelighetens grenser og som hvem som helst av oss kunne begått i lys av slike provokasjoner. Det ville ikke være spesielt smart, men jeg synes heller ikke man kan lastes for det. Når det gjelder nummer 3 lurer jeg på om ikke det faktisk er hovedårsaken, nettopp pga. skadene. Dette vil helt sikkert rettsmedisinerne kunne si svært mye om, og deres vitnemål vil være noe av det mest sentrale. Jeg mener den avdødes berusethet og provokasjoner forårsaket både motreaksjonen og det kraftige fallet bakover. Det er tross alt en kjentsak at man har dårlig balanse og reflekser når man er beruset. Mange skader seg derfor når de er beruset fordi de detter bakover som påler istedet for å bruke diverse muskler og sener osv. for å dempe fallet og beskytte hodet. Når det gjelder nummer fire mener jeg det er irrelevant i denne saken. Dersom det kommer ned til ord mot ord mener jeg tvilen må komme den tiltalte til gode, samt at vitnene uttaler seg i hans favør, selv om det også er folk han kjenner. I min oppfatning, skal han dømmes, så må rettsmedisinerne og aktor legge frem bevis for at tiltalte bevisst gikk inn for å drepe, noe som er så godt som umulig. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Det ser ut til at tiltalte kan ha knallet til avdøde, som så gikk i bakken og landet forkjært. Ble han provosert tilstrekkelig i forkant, og det bare var snakk om et slag og ikke noen påfølgende voldsutøvelse, synes jeg ikke straffen burde bli så veldig høy. Når man ser en som ligger nede og ikke reiser seg opp igjen, og hvis man da ikke sjekker hvordan det står til med vedkommende er det noe i veien i topplokket. Når man slår til noen i en slik situasjon, vil jeg tro at man går fra stedet uten å sjekke hvordan det gikk. Det er nok av andre folk som kan hjelpe. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Det ser ut til at tiltalte kan ha knallet til avdøde Å knalle relaterer jeg av en eller annen grunn til å "skalle til noen", men jeg regner med at du mener å slå? Jeg stiller et stort spørsmålstegn i om han bør straffes i det hele tatt, eller om det igrunn bare en tragedie og et ulykkestilfelle. Ingen gikk inn for å drepe noen virker det som. Og jeg synes vi som samfunn har en tendens til en type logikk at der hvor noe går galt, særlig når noen dør, så MÅ noen straffes, selv om det er en forferdelig ulykke. Tatt i betraktning berusning, provokasjon og dødsårsak er det hvertfall ikke, i min oppfatning, noe drap eller engang legemsbeskadigelse. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Her er en oppdatering i saken. Hva mener dere om dommen? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Her er en oppdatering i saken. Hva mener dere om dommen? 6808682[/snapback] Høres egentlig greit ut, fyren slo og får sin staff for det. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke kunne runde av erstatningsbeløpet, 76.561 kr? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 5. september 2006 Forfatter Del Skrevet 5. september 2006 Her er en oppdatering i saken. Hva mener dere om dommen? 6808682[/snapback] Latterlig lav dom. Slik er det nå i Norge at rettferdighet kun kan skje utenfor rettsapparatet. Han er ute om 1 år.... Hadde noen drept, voldtatt eller misshandlet min sønn/datter ville jeg svidd av MYE penger på å ødelegge livet deres totalt. Og da mener jeg virkelig kveste faenskapet, slik verden for disse var lenket til en rullestol med kun flytende næring. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Retten har kommet fram til, basert på bevis og motbevis ingen her antakelig har sett, at tiltalte slo uten at offer ante noe om det. Ikke en gang en antydning noen sekunder i forkant. Blind vold. Ikke det? Si at jeg viser fingeren til en kar som dulter borti meg. Litt seinere står jeg og prater rolig med en kamerat. Så får jeg et slag i bakhodet med en jernstang av karen jeg viste fingeren til. Er ikke det blind vold? Kan man ikke ha truffet gjerningsmann i forkant for at det skal være blind vold? Når ikke begge parter i en konflikt er klar over voldelig aggresjon, er den resulterende volden fra den ene parten blind. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 Hadde noen drept, voldtatt eller misshandlet min sønn/datter ville jeg svidd av MYE penger på å ødelegge livet deres totalt. Og da mener jeg virkelig kveste faenskapet, slik verden for disse var lenket til en rullestol med kun flytende næring. 6809549[/snapback] Og hvis du ikke klarer det kan du jo ta vedkommendes familiemedlemmer. Blodhevn har vi jo gode tradisjoner for her i landet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 5. september 2006 Del Skrevet 5. september 2006 (endret) Omtrent som jeg trodde, en helt kurant straff. Hvis jeg hadde kommet i skade for å gjøre noe lignende hadde en slik straff vært omtrent det jeg hadde sett på som rettferdig. Alle kan være uheldige, og selv om handlingen i seg selv var overlagt, var nok ikke følgene det. Dessuten er det snakk om en ung mann her. 18-åringer er ikke fullt utviklet mentalt, og det kjennes ikke riktig at han skulle sittet i fengsel om 10 år som en voksen og ordentlig mann, og fortsatt betalt for det han gjorde da han var en liten drittunge. Jeg sier ikke at fyren nødvendigvis er noe å spare på. Skal heller ikke se bort ifra at jeg hadde brukt samme fremgangsmåte som Ø.D. her, hvis noen i min familie skulle blitt utsatt for det samme. Endret 5. september 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Latterlig lav dom.Slik er det nå i Norge at rettferdighet kun kan skje utenfor rettsapparatet. Han er ute om 1 år.... Hadde noen drept, voldtatt eller misshandlet min sønn/datter ville jeg svidd av MYE penger på å ødelegge livet deres totalt. Og da mener jeg virkelig kveste faenskapet, slik verden for disse var lenket til en rullestol med kun flytende næring. 6809549[/snapback] Det er nok mange som hadde gått inn for det, men det er vel ikke alltid at foreldrene som mister et barn tenker helt klart er det vel? Er jo tragisk at sånne ting skjer, men syntes 3år i fengsel hadde passet bedre, men ikke mer enn 5år.. Lenke til kommentar
freke Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Her er en oppdatering i saken. Hva mener dere om dommen? 6808682[/snapback] Latterlig lav dom. Slik er det nå i Norge at rettferdighet kun kan skje utenfor rettsapparatet. Han er ute om 1 år.... Hadde noen drept, voldtatt eller misshandlet min sønn/datter ville jeg svidd av MYE penger på å ødelegge livet deres totalt. Og da mener jeg virkelig kveste faenskapet, slik verden for disse var lenket til en rullestol med kun flytende næring. 6809549[/snapback] Aner jeg et ørlite snev dobbeltmoral her? Ikke fullstendig 'anti-vold' likevel? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 7. september 2006 Del Skrevet 7. september 2006 (endret) Kommer også frem nye ting i dommen som var ukjent før. Jeg vet ikke hva jeg synes om lengden på dommen. 1,5 års fengsel for å ha forvoldt en annens død skurrer. Jeg tror dette viser hvor viktig det er å forsøke å få folk til å forstå at vold ikke er noen vits. Er man uheldig kan ett enkelt slag drepe et friskt, ungt, menneske. Det er skremmende og nesten til å miste lysten til å gå på byen av... tragisk hele saken. Aner jeg et ørlite snev dobbeltmoral her? Ikke fullstendig 'anti-vold' likevel? Mer å gjøre med rettsoppfatningen. Hadde noen frarøvet deg en av de du var mest glad i tror jeg ikke du hadde vært fornøyd med dommen heller. Når denne fyren slipper ut om 8-12 måneders tid kan han fortsette sitt liv omtrent som før og på innsiden får han masse hjelp. Familien må vente 6 måneder for å komme tl psykolog osv. Endret 7. september 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå