Gå til innhold

Blind Vold - Så ikke på det som noe ille

Anbefalte innlegg

Hentet fra dagens VG

Det er sjelden en artikkel provoserer meg så inni h som denne. Nesten så jeg ikke klarte å lese gjennom den uten å bli forbanna.

Er dette samfunnet vi ønsker?

En bagatellisering av blind vold?

Jeg for min del kunne tenkt meg langt hardere straffer i dette landet. Det er for jævlig at den rappkjefta lille dritten her er ute om 2 år. For min del kunne vi hivd han i et hull og kasta nøkkelen. Burde vi ikke snart kreve at slike handlinger blir slått hardt ned på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hentet fra dagens VG

Det er sjelden en artikkel provoserer meg så inni h som denne. Nesten så jeg ikke klarte å lese gjennom den uten å bli forbanna.

Jeg for min del kunne tenkt meg langt hardere straffer i dette landet. Det er for jævlig at den rappkjefta lille dritten her er ute om 2 år. For min del kunne vi hivd han i et hull og kasta nøkkelen. Burde vi ikke snart kreve at slike handlinger blir slått hardt ned på?

6763271[/snapback]

Jeg forstår hva du mener. Samtidig har jeg både utført og blitt påført mye verre enn dette både som deltaker på byn og som dørvakt. Noen ganger går det bare så utrolig ille. Innstillingen til denne guttevalpen er likevel helt horribel.

En bekjent av meg havnet i slåsskamp på fest som 18 åring. Han slo ned en mann i 30 årene som slo hodet i bakken og døde av skadene. Han ble aldri den samme igjen. Å vite at du har tatt et liv, med vilje eller ikke, kan ødelegge deg om du har "normal" samvittighet.

Lenke til kommentar

Samtidig har gutter og menn en tendens til å tro at vold er som på film... i virkeligheten kan ett enkelt slag, spark eller fall, få dødelig utfall. Særlig når man er full og ikke har like god balanse og insinkter...

Men når det gjelder blind vold... lurer jeg egentlig litt på definisjonen. Det hadde jo vært slengt meldinger her frem og tilbake, så var det jo ikke uten forhåndsepisode.

Lenke til kommentar
Leste jeg artikkelen riktig, så dyttet tiltalte bare til karen. Hvis du selv var på byen og noen slang dritt til deg og dytta til deg, hva hadde du gjort? Dytte tilbake eller blitt stående og se ut som et jævla mobbeoffer?

Jeg tror litt av problemet er at selv erfarne etterforskere, jurister og rettsmedisinere ikke forstår hvordan skader som dette:

"Hjeltnes hadde brudd i skallebasis og høyre tinning. I tillegg fikk han knusningsskader i venstre tinning. "

...kan oppstå av ett enkelt dytt.

Hadde en gjeng gutter kommet inn og lagt ann på kona mi, slengt dritt, kalt meg homo når jeg ba dem flytte til et annet bord, for så å dytte til meg kan det godt tenkes at jeg hadde slått tilbake. Jeg hadde hvertfall dyttet tilbake.

Jeg synes heller ikke denne fyrens problematiske fortid burde føres som automatisk bevis for at han med vilje og overlegg drepte denne fyren.

Vi får håpe vitner og rettsmedisinere kan forklare hvorvidt det er mulig eller ikke slik at juryen er i stand til å gjøre riktig beslutning. Det finnes fakta som tilsier at begge teoriene kan være sanne. Uansett er man uskyldig inntil det motsatte er bevist. Ikke skyldig fordi den andre karen er død, og fordi man har vært innom ungdomspsykiatrisk.

Lenke til kommentar
Leste jeg artikkelen riktig, så dyttet tiltalte bare til karen. Hvis du selv var på byen og noen slang dritt til deg og dytta til deg, hva hadde du gjort? Dytte tilbake eller blitt stående og se ut som et jævla mobbeoffer?

6768105[/snapback]

Ikke glem at dette er sitert fra tiltaltes forklaring i vitneboksen, mens påtalemyndigheten mener at han slo med knyttet hånd.

Foreldrene til Hjeltnes har tidligere fortalt sin historie i VG i håp om å få flere vitner til voldsangrepet som skjedde utenfor utestedet «Rødt Kort» i Dronningens gate natt til 10. juli i fjor.

Flere vitner trengs vel for å få kastet lys over hva som faktisk skjedde denne kvelden.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder blind vold... lurer jeg egentlig litt på definisjonen. Det hadde jo vært slengt meldinger her frem og tilbake, så var det jo ikke uten forhåndsepisode.

6768047[/snapback]

Blind vold er vold mot en tilfeldig person, uten noen spesielle motiver (annet enn svar på f.eks. en provokasjon). Det motsatte vil være planlagt vold.

Jeg har tidligere ment at det var det same som uprovosert vold, men det er etter definisjonen ikke det.

Lenke til kommentar
Samtidig har gutter og menn en tendens til å tro at vold er som på film... i virkeligheten kan ett enkelt slag, spark eller fall, få dødelig utfall. [...]

6768047[/snapback]

Du har så riktig, så riktig!

Treffer man riktig, kan man med et slag på nesa få en person til å få forblødninger, nesebrudd og hjernerystelse (det var en ting til også, som jeg ikke kommer på)

Lenke til kommentar
Hentet fra dagens VG

6763271[/snapback]

Jeg sitter med en følelse av at du selv hadde falt for eget grep, hadde du fått et par minutt på tomannshånd med guttungen. Altså at du fort kunne utført handlinger som kvalifiserte til 'kast i hull og hive nøkkel' trikset. Noe sier meg at du ville bagatellisert handlingen din etterpå også. Verden er brutal ;)

Lenke til kommentar
Samtidig har gutter og menn en tendens til å tro at vold er som på film... i virkeligheten kan ett enkelt slag, spark eller fall, få dødelig utfall. [...]

6768047[/snapback]

Treffer man riktig, kan man med et slag på nesa få en person til å få forblødninger, nesebrudd og hjernerystelse (det var en ting til også, som jeg ikke kommer på)

6772535[/snapback]

Slår du nesa hardt nok oppover treffer vel nesebeinet hjernen og man dør?

Lenke til kommentar

6768047[/snapback]

6772535[/snapback]

Slår du nesa hardt nok oppover treffer vel nesebeinet hjernen og man dør?

6773728[/snapback]

Er ikke det bare en myte da?

Lenke til kommentar

6768105[/snapback]

du ser ikke ut som et mobbeoffer, du viser bar bedre ryggrad enn han som slenger dritt og leker tøff.

Snur du ryggen til uten å vise at du bryr deg s¨å har du taklet problemet bedre enn de forhistoriske dyra som på død og liv skal banke opp alle for den minste ting.

Siden når løste legmensbeskadigelse problemene dine? er du uheldig ender du kanskje opp som drapsmann, og DA! ser du hvert fall dårlig ut hos de andre.

Jeg syntes litt synd på tiltalte jeg her... En idiotisk fylleepisode som får så enorme konsekvenser. Kan skje med hvem som helst.

6774255[/snapback]

vel, noen døde, gjorde de ikke? Mon tro hvorfor det ble oppmerksomhet rundt det...

Lenke til kommentar

Det er faktisk det samme for meg om personen som slo/dyttet han som døde ble provosert eller ikke. Hvis du ikke takler å få noen ord slengt i tryne burde du heller holde deg vekke fra folk og situasjoner hvor det kan skje. Småknuffing på byen er vanlig, og det er mange som har det i kjeften, men å slå til en person så han faller og dør av skadene burde straffes uansett. 2 år er alt for lite, og selv om selve "drapet" ikke var meningen så burde han få minst 10 år for det, og kanskje noen år esktra på grunn av måten han bare avfeier det faktum at han har drept noen. Det viser bare hvor lite denne personen reflekterer over sine egen handlinger.

Lenke til kommentar

Forutsetter vi at det som står i artikkelen er sant, er hele denne saken en storm i vannglass, og det eneste kriminelle forholdet er det som begås av påtalemakten som forfølger en fyr fordi han har vært innom ungdomspsykiatrien. Og det er et SVÆRT alvorlig prospekt.

Noen la ann på dama hans. Meldinger ble slengt frem og tilbake. Han ble slengt dritt til og dyttet av en full dust. Han dyttet tilbake. Den overfulle fyren falt bakover og slo seg ihjel.

Det er en tragedie. Men det bærer preg av å være en ulykke. Det er rett og slett snakk om uvetteig alkoholkonsum.

Igjen... forutsatt at slik historien er lagt frem i avisen er sann.

Dette kunne skjedd hvem som helst av oss. Vel det er kanskje ikke helt sant... det kunne skjedd med den som har hatt problemer med temperamentet før. Personlig synes jeg det er skremmende at vedkommende blir hengt før man gidder å se på bevisene.

Lenke til kommentar
Er ikke det bare en myte da?

Tror det er en myte, ja. Fordi "nesebeinet" i virkeligheten er brush, og er formet i en slags "utovergående" bevegelse. Tror nok heller brusket bare ville knust i mange biter. Den ville uansett ikke beholdt sin egenart som unison struktur og feid opp i nesehulen som ett stort objekt ;)

6773859[/snapback]

Nesebeinet er ikke brusken, det er den delen av hodeskallen som er mellom øynene. Bare å kjenne etter selv, så merker du forskjellen. Om det er dødelig å få den knekt å trykket inn mot hjernen vet jeg ikke, men jeg kan aldri tenke meg at det gjør noe godt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...