Gå til innhold

Lisens pliktig med tv-kort!

VikinGz

Anbefalte innlegg

Changis skrev:
kjenner en som er nrk lisens kontrolloer, og han sier saa lenge det er en tuner, saa er den lisenspliktig, og de kikker inn vinduet, og noterer hvor mange tv og pc'er de har foer de ringer paa

men naar det digitale bakkenettet kommer slipper vi nok alt lisens tullet, for da kan de stenge av kanalene digitalt

6764979[/snapback]

Da gjør han noe strengt ulovlig. Man har ikke rett til å kikke inn til andre og bryte privat livets fred på annen manns eiendom uten retslig kjennelse.

Man har faktisk rett til å politi annmelde ham dersom du tar han i å se inn vinduene dine .eller han innrømmer selv at han har sett i vinduet ditt......strengt ulovlig......selv i NORGE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  VikinGz skrev:
Viss man kjøper ett tvkort i julegave til noe (ett eks) også må jeg sitte og betale for at kompisen min bruker det :S ehh...

Jeg har foresten ikke egen bostedsadresse

Bor i nr 8 og det gjør hu over meg å (ikke noe a eller b eller sokkel del osv)

6776511[/snapback]

Blir vel som når du selger/gir bort en vanlig tv: Send beskjed til lisenskontoret og oppgi navn og adresse på den nye eieren. Evt. kjøpe kortet i navnet til kompisen din.

Lenke til kommentar
  klute skrev:
  VikinGz skrev:
Viss man kjøper ett tvkort i julegave til noe (ett eks) også må jeg sitte og betale for at kompisen min bruker det :S ehh...

Jeg har foresten ikke egen bostedsadresse

Bor i nr 8 og det gjør hu over meg å (ikke noe a eller b eller sokkel del osv)

6776511[/snapback]

Blir vel som når du selger/gir bort en vanlig tv: Send beskjed til lisenskontoret og oppgi navn og adresse på den nye eieren. Evt. kjøpe kortet i navnet til kompisen din.

6776547[/snapback]

Da begynner jeg å kjøppe dyre "gaver" til mamma :p som tilfeldig inneholder en tvtuner :p

Man kan også registrere en tv i ikke i bruk...

Og viss ingen tvtuner er kobla til når de kommer på besøk har de ingenting å si...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting. Har parabol og bruker Dreambox som tuner. Viasat og Canal Digital er ikke noe spessielt glad i Dreambox, pga mulighet til pirat titting. Så de presset en eller annen organisasjon (huset ikke i farten hva de heter) til å fjerne Dream Media sin DVB lisens. Altså de er ikke godkjente parabol tunere lenger.

Kan da NRK kreve lisens hvis man f.eks har LCD/Plasma-tv/projektor og Dreambox? TV'n har ikke ikke innebygget tuner og Dreambox har ikke DVB lisens så den er heller ikke noe tuner, ser om du kan ta inn kanaler med den.

Hvordan vil det bli i framtiden når det digitale bakke nettet kommer? Får alle en tuner, som NRK kan skru av hvis man ikke betaler lisens? Så hva med de som bruker parabol? NRK har jo ikke mulighet til å stenge den.

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar
  VikinGz skrev:
Man kan også registrere en tv i ikke i bruk...

Og viss ingen tvtuner er kobla til når de kommer på besøk har de ingenting å si...

6776567[/snapback]

Hva betyr "koblet til" her? Såvidt jeg har skjønt må man betale for tv-tuneren så lenge den ikke er satt bort - uansett om man bruker tuneren eller ikke.

Lenke til kommentar
  phoen|x skrev:
Jeg lurer på en ting. Har parabol og bruker Dreambox som tuner. Viasat og Canal Digital er ikke noe spessielt glad i Dreambox, pga mulighet til pirat titting. Så de presset en eller annen organisasjon (huset ikke i farten hva de heter) til å fjerne Dream Media sin DVB lisens. Altså de er ikke godkjente parabol tunere lenger.

Kan da NRK kreve lisens hvis man f.eks har LCD/Plasma-tv/projektor og Dreambox? TV'n har ikke ikke innebygget tuner og Dreambox har ikke DVB lisens så den er heller ikke noe tuner, ser om du kan ta inn kanaler med den.

6776613[/snapback]

Hmm, du kunne kanskje prøve å sende e-post (kanskje lurt å bruke en anonym hotmail-konto elns) til lisenskontoret og høre. Etter min erfaring svarer lisenskontoret konsekvent nei til alt som innebærer at de ikke skal ha penger, men du kan jo prøve lell.

Lenke til kommentar
  klute skrev:
  phoen|x skrev:

6776613[/snapback]

Hmm, du kunne kanskje prøve å sende e-post (kanskje lurt å bruke en anonym hotmail-konto elns) til lisenskontoret og høre. Etter min erfaring svarer lisenskontoret konsekvent nei til alt som innebærer at de ikke skal ha penger, men du kan jo prøve lell.

6776667[/snapback]

Jeg har spurt om noe lignende tidligere, men gjaldt det prosjektor og parabol tunere generelt. Fikk som svar at parabol tunere var lisens pliktig.

Men tror nesten jeg må sende en NRK en ny mail angående Dreambox, siden de ikke har DVB lisens og ikke er godkjente tunere. Må bare finne den siden hvor det står at DB miste DVB lisensen sin.

Heldigvis er både TV'n og parabolen kjøpt og registrert i pappa sitt navn. I tillegg leier jeg hos ei dame som jeg er rimelig sikker på betaler NRK-lisens, så er ganske trygg på at jeg ikke må betale NRK-lisens på en stund.

Lenke til kommentar
  phoen|x skrev:
Hvordan vil det bli i framtiden når det digitale bakke nettet kommer? Får alle en tuner, som NRK kan skru av hvis man ikke betaler lisens? Så hva med de som bruker parabol? NRK har jo ikke mulighet til å stenge den.

6776613[/snapback]

Det digitale bakkenettet erstatter det analoge tv-nettet som brukes av ca 40% av befolkningen.Dette skal skje i løpet av 2007.

Når dette rulles ut, må hvert eneste tvapparat utstyres med en boks som dekoder de digitale signalene som mottas på den "vanlige" antennen(på toppen av huset). Denne boksen blir antagelig veldig lik paraboltunerene. Du må ha et abbonement som som kan stenges på samme måte som et CD/Visat abbonemet. Og nei, NRK kan ikke stenge abbonementet ditt hos CD/Viasat, men husk at dette er STATEN som kan trekke deg i lønn, tvangs-selge huset/bilen din e.l.

Se norgestelevisjon.no for mere info!

Geir

Lenke til kommentar
  Geir68 skrev:
Det digitale bakkenettet erstatter det analoge tv-nettet som brukes av ca 40% av befolkningen.Dette skal skje i løpet av 2007.

Når dette rulles ut, må hvert eneste tvapparat utstyres med en boks som dekoder de digitale signalene som mottas på den "vanlige"  antennen(på toppen av huset). Denne boksen blir antagelig veldig lik paraboltunerene.

6777034[/snapback]

Hva med de av oss som har mottar tv-signalene via kabel - vil vi trenge en boks? (Antar forsåvidt det, men kunne ikke se noe spesifikt om det)

Lenke til kommentar
  Geir68 skrev:

Når dette rulles ut, må hvert eneste tvapparat utstyres med en boks som dekoder de digitale signalene som mottas på den "vanlige"  antennen(på toppen av huset). Denne boksen blir antagelig veldig lik paraboltunerene. Du må ha et abbonement som som kan stenges på samme måte som et CD/Visat abbonemet. Og nei, NRK kan ikke stenge abbonementet ditt hos CD/Viasat, men husk at dette er STATEN som kan trekke deg i lønn, tvangs-selge huset/bilen din e.l.

Se norgestelevisjon.no for mere info!

Geir

6777034[/snapback]

Joda, men la oss si du ikke betale lisensen din og NRK stenger tilgangen din. Da må jo NRK skjønne at du ikke er intressert i å se på NRK/NRK2/TV 2. Siden du ikke lenger har tilgang til kanalene er du jo ikke en tyvtitter og strengt tatt har ikke Norge AS noe grunn til å trekke deg i lønn.

Eller har man mulighet til å si nei takk, ikke få tilsendt denne dekoderen og slippe å betale lisens?

sedsberg skrev:
Overalt hvor jeg leser om lisensen, inkl. nrk.no, står det ingenting om at tuneren må være godkjent. Står kun at så lenge den kan motta tv-signaler så er den lisenspliktig.

6776960[/snapback]

Poenger med om den er godkjent eller ikke spiller en rolle fordi den ikke lenger er definert som en tuner hvis den ikke har DVB lisens. Da er det bare en boks som kan dekode dekode parabol signalet hvis den er programmert riktig. DVS, hvis den ikke er riktig programmert kan den ikke dekode parabol-signalet selv om du har gyldig abbonement.

Men tro om NRK gjør forskjell på å kunne ta inn et signal og dekode det? :hmm:

Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

En tuner er en tuner om den er DVB-godkjent eller ikke. Jeg tviler på tuneren i bestemors Telefunken-TV fra 70-tallet er DVB-godkjent, men hun må likevel betale lisens.

Edit: Hvis den ikke kan motta TV-signaler i det hele tatt er jeg enig at den ikke bør være lisenspliktig. Men da er jo hele poenget med tuneren borte alikevel. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  phoen|x skrev:
Joda, men la oss si du ikke betale lisensen din og NRK stenger tilgangen din. Da må jo NRK skjønne at du ikke er intressert i å se på NRK/NRK2/TV 2. Siden du ikke lenger har tilgang til kanalene er du jo ikke en tyvtitter og strengt tatt har ikke Norge AS noe grunn til å trekke deg i lønn.

Eller har man mulighet til å si nei takk, ikke få tilsendt denne dekoderen og slippe å betale lisens?

NRK-kanalene kommer til å bli sendt ukryptert på nettet, så så lenge du har en slik settop-boks kommer du til å være lisenspliktig. Det vil vel også ta tid før de analoge sendingene fases helt ut - jeg regner vel med at de kommer til å trenere dette så lenge som mulig for å unngå bortfall av inntekter. Kanskje slipper jeg endelig unna denne hersens lisensplikten i 2011.

Lenke til kommentar

klute: kommer an på kabel selskapet du er tilknyttet - altså det er opp til dem avgjøre om dem skal bare ha dvb-c støtte eller parallelt kjøre analoge tv signaler, eks. ComHem her i .se gjør dette for sine kunder, noe som sikkert er bra reklame for de som kan ta imot fra denne leverandøren.

Lenke til kommentar
  RoosterX skrev:
klute: kommer an på kabel selskapet du er tilknyttet - altså det er opp til dem avgjøre om dem skal bare ha dvb-c støtte eller parallelt kjøre analoge tv signaler, eks. ComHem her i .se gjør dette for sine kunder, noe som sikkert er bra reklame for de som kan ta imot fra denne leverandøren.

6777506[/snapback]

Hmm, dårlig nytt for meg, dette. Noen som vet om noen skitbillige LCD-tv'er uten tuner?

Lenke til kommentar
  sedsberg skrev:
En tuner er en tuner om den er DVB-godkjent eller ikke. Jeg tviler på tuneren i bestemors Telefunken-TV fra 70-tallet er DVB-godkjent, men hun må likevel betale lisens.

Edit: Hvis den ikke kan motta TV-signaler i det hele tatt er jeg enig at den ikke bør være lisenspliktig. Men da er jo hele poenget med tuneren borte alikevel.  :dontgetit:

6777433[/snapback]

Vell, uten DVB lisens vil ikke min Dreamboks fungere mot hverken Viasat eller Canal Digital sine nettverk, med andre ord kan jeg ikke dekode NRK. Siden jeg ikke kan se NRK bør jeg da heller ikke være pliktig til å betale.

En anne ting: La oss si man har en normal parabol tuner og en LCD-tv uten tuner. I utgangspuktet kan man da ta inn NRK, men for å kunne dekode kanalen trenger man Local pakkenfra Canal Digital. Denne er koster ikke noe å ha, bortsett fra en kortavgift på 600,- i året. Hvis man ikke har Local pakken fra CD, bør man framdeles betale lisens?

Hva er poenget med en parabol tuner som ikke kan ta inn noen kodede kanaler? Det finnes en del gratis ukodede kanaler som man kan se, bør man framdeles betale lisens til NRK?

klute skrev:
NRK-kanalene kommer til å bli sendt ukryptert på nettet, så så lenge du har en slik settop-boks kommer du til å være lisenspliktig. Det vil vel også ta tid før de analoge sendingene fases helt ut - jeg regner vel med at de kommer til å trenere dette så lenge som mulig for å unngå bortfall av inntekter. Kanskje slipper jeg endelig unna denne hersens lisensplikten i 2011.

6777462[/snapback]

Hva om jeg da takker nei til en slik boks? Har da ikke noe mulighet til å ta inn NRK og bør slippe lisens. Endret av phoen|x
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...