Gå til innhold

Prog til å oversette (teknisk) Engelsk <-> Norsk!?

Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

Fikk en forespørsel fra min sjef om å prøve å spore opp et program som kan oversette setninger fra Norsk til Engelsk og tilbake..

Altså; Man skriver inn en setning, så VIPS, så blir det oversatt (ved å trykke på en knapp, eller noe)..

Programmet skal brukes i en bedrift, så om det koster noe, så gjør ikke det noe.. Det viktigste er at det fungerer GODT!

Det er også viktig at den kan oversette fagtekniske ord..

Så, hvis dere vet om noe, så er dere hjertlig velkommen til å dele det med meg! :)

Gjerne med link, og sånt.. kommentarer, hvis dere har!

- Bone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei.. så det eksisterer ikke programmer som er "latterlig gode" ? Selv til blodpris? :(

hmm.. :hmm:

EDIT: Har du/dere forslag til hva som allikevel er det "beste på markedet" da?

EDIT: Eller god fagteknisk ordbok (sånn i nødstilfelle?)

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Bruker Clue på skolen (Ingeniør) og det fungerer veldig greit. Med TAB knappen skifter du mellom Norsk og Engelsk, enkelt og funksjonelt. Lykke til.

6762536[/snapback]

Okei.. CLUE har jeg selv og er veldig fornøyd.. men, jeg visste ikke at den inneholdt så mange "fagtekniske" ord.. (har jo aldri sjekket noe særlig heller) .. Hvis den takler masse tekniske ord, så er det jo flott.. Programmet skal brukes av en teknisk sjef..

Et annet problem er vel at mange tekniske uttrykk er det vel håpløst å finne bra norske ord for slik at man bruker de engelske ordene. Den her kan oversette til norsk http://www.freetranslation.com/ men skal du bruke det til noe der teksten er viktig så må noen gå igjennom og rette opp skrivinga.

6762551[/snapback]

Okei.. hmm.. Skal gi beskjed om denne siden..

Men, slik dere (alle?) forteller meg, Et program slik jeg søker finnes ikke? Ikke som funger slik jeg/vi ønsker?

Man må altså ta til gode med enten/eller!? CLUE f.eks til Ett og Ett ord, eller freetranslation til å ta setninger, men man må belage seg på og bruke en del tid på å korrekturlese? (Finnes det et betalende program som er betraktelig bedre enn "freetranslation"?)

Et slikt fullgodt program eksisterer altså ikke? hmm..

Takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar
Et slikt fullgodt program eksisterer altså ikke? hmm...

6762670[/snapback]

kan jeg kalle det en naiv tro på teknologien? menneskelig språk kan ikke bare avgrenses av syntaktiske regler i et dataprogram og overse semantikk & kontekst, pragmatikk osv

det "beste" programmet jeg vet om heter systran, men det er fortsatt elendig dersom du forventer å få ut ferdige tekster

Lenke til kommentar
Jeg mener du kan betale folka på freetranslation til å oversette tingene, hvor bra det er har jeg ikke peiling på.

6762678[/snapback]

Takk for tipset, men det blir nok ikke aktuelt.. det små skje "på sparket".. :)

Et slikt fullgodt program eksisterer altså ikke? hmm...

6762670[/snapback]

kan jeg kalle det en naiv tro på teknologien? menneskelig språk kan ikke bare avgrenses av syntaktiske regler i et dataprogram og overse semantikk & kontekst, pragmatikk osv

det "beste" programmet jeg vet om heter systran, men det er fortsatt elendig dersom du forventer å få ut ferdige tekster

6763029[/snapback]

Var vel mer eller mindre et spørsmål for å høre, siden jeg har fått i oppdrag i å spørre.. og da er det nå greit å få et sikkert svar.. :)

Naivt, og naivt.. ..jeg er nå fortsatt fascinert over jeg kan snakke med mamma hjemme i Norge, når jeg ligger ved bassenget i Syden med mobiltelefon.. så hvorfor skulle det ikke eksistere et slikt program i 2006!? :p:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...