Imperator Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hei Etter en ukes roting med installasjon og ødeleggelse av ubuntu fikk jeg installert Suse 10.1 over internett i går. Nå har det seg slik at maskinen jeg installerte på ikke kan stå der jeg har kablet nett (installasjon var unntak). Den må på trådløs, og dermed må jeg installere drivere til 3com usb wlan. Søkte og fant denne artikkelen på linuxmagasinet. Denne linket igjen videre til dennen siden. Forstår det slik at det er drivere å laste ned her. Problemet er at jeg er litt for fersk i leken til å helt forstå instruksjonene for å installere driverene. * Make sure you have your kernel sources in /usr/src/linux * Make sure your kernel is compiled with wireless extensions (CONFIG_NET_WIRELESS) and USB support * Make sure iwconfig is installed (Debian: wireless-tools package) Kan noen forklare meg punktene her? Det er flere punkter under punkt for installasjon som jeg undres på hva er. Når drivere er installert, lurer jeg på resten av gangen for å få opp wlan (tenker bla på inkludering av wep nøkkel). Noen som har tid/lyst til å forklare litt? Mvh André Lenke til kommentar
glad Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Kernel source ligger i /usr/src/linux for å sjekke om wireless exstension er kompillert inn går du til den mappa og skriver som root: make menuconfig så finner du driver seksjonen og trådløse nettverkskort, nå må du aktivere seksjonen trådløse nettverkskort viss den ikke er aktivert, derretter trykker du på quit og velger save nå skriver du $make etterpå må du kopiere kernel image til /boot/bzimage Edit: rekker ikke forklare mer må stikke på skolen, husk du trenger bare og gjøre dette viss den trådløse sekjsonen ikke er aktivert Edit2: Husk også på at du trenger iwconfig, pakken heter vel kansje wireless-tools men ikke sikker Edit3: det er mulig du må installere kernel-source også og det finner du i din pakkehåndterer yast trot jeg Endret 29. august 2006 av glad Lenke til kommentar
Imperator Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Takk for svar. Skal sjekke dette når jeg har anledning. System - Yast - Maskinvare - Maskinvareinformasjon - Nettverkskort lister opp usb enheten uten at jeg har gjort noe. Betyr dette at os har kontroll på usb wlan? André Lenke til kommentar
glad Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Har du en mappa som heter linux i /usr/src? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå