Gå til innhold

House! - Anbefaling/diskusjon


Faris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som virkelig åpnet mine ører for house-sjangeren for mange år siden var Quart-samleren ClubQuart 01, mikset av DJ Peer. Den kritiske faktor: instrumenteringen. Sporene på Peers plate består ikke utelukkende av 120 BPM og gjentatte synth-akkorder, men er i tillegg fulle av virkelige instrumenter, det være seg gitarer, trompeter, saksofoner, fløyter, munnspill, den (selvfølgelige) elektrisk bassen, alt i jazzete samspill med sjelfulle vokaler som til fulle demonstrerer at house-musikken kan være langt mer levende og organisk enn noen annen four to the floor-sjanger dersom den bare vil.

 

Jeg betrakter faktisk denne musikken mer som jazz med four to the floor som basis, mens mesteparten av den masseproduserte house-musikken dessverre har four to the floor som «hovedbudskap» og bare så vidt refererer jazz (og disco) med samples. Musikere som tar sjangeren på alvor, ser ikke dens elektroniske utgangspunkt som en motsetning til å gjøre bruk av virkelige instrumenter.

 

Generelle krav til hva «skikkelig» house-musikk må inneholde: (1) 120 BPM beat m/hi-hats, som skal produseres med trommemaskin; (2) fet basslinje, som skal spilles inn på elektrisk bass (overlat syntetiske basser til andre sjangre!); (3) de karakteristiske firklangsakkordene, som skal spilles på elektrisk piano eller likelydende synth. På toppen av dette kommer strenger, pads, vokal, gitar, blåseinstrumenter og samples. Noen skarve eksempler:

  • Will Bates: «All U Gotta Do Is Love Me (Johnny Fiasco Mojazz Mix)»
  • Eddy & Dus: «Starlite (Soulful Vocal Mix)»
  • Kenny Bobien: «Father (Harmonica Mix)»
  • Fini Dolo: «Blow (Restless Soul Peak Time Mix)»
  • Patrick Green: «My Love For You (Live Elements Remix)»

Det er imidlertid veldig vanskelig å finne fullversjonene noe sted. Interesserte kan ta kontakt per PM.

 

Ellers, hvis den ikke har blitt anbefalt for lengst: The Sound of the Cosmos av Tom Middleton. Dette er musikk av det mer syntetiske slaget, men utvalget er godt.

Lenke til kommentar

Er en egen undersjanger for den typen house som det der :) Litt udefinert, men djs som spiller slikt liker hvertfall å referere til det som soulfull house. Nå har ikke jeg peiling på Jazz, men veldig ofte så kan house musikk minne om funk, som igjen ofte bruker live instrumenter eller samples. De mest typiske er jo blåseinstrumenter som f.eks trompet.

Lenke til kommentar

Hei folket.

Poster den samme meldingen her som i Trance tråden.

Jeg står får musikken for en fest Nermeste helg og jeg trenger vikelig en top liste fra deg så du kan hjelpe meg. Jeg er egentlig ikke ute etter noe spessielt så lenge det får folk til å danse. Er nok ikke så veldig glad i Musikken hvis det nærmer seg Bass and Drums ( Tror jeg det heter :wee: )

 

 

Tuusen Takk! :)

Lenke til kommentar
Hei folket.

Poster den samme meldingen her som i Trance tråden.

Jeg står får musikken for en fest Nermeste helg og jeg trenger vikelig en top liste fra deg så du kan hjelpe meg. Jeg er egentlig ikke ute etter noe spessielt så lenge det får folk til å danse. Er nok ikke så veldig glad i Musikken hvis det nærmer seg Bass and Drums ( Tror jeg det heter :wee: )

 

 

Tuusen Takk! :)

 

Tja, sanger som pleier å slå ann på mainstream-fester jeg spiller på;

 

Fragma - Toca's Miracle 2008 (In Petto Club Mix)

The Guru Josh Project - Infinity (Klaas Remix)

Katy Perry - I Kissed a Girl (helst en remix, originalen er litt bleh)

Kate Ryan - Ella Elle L'a

Fedde le Grand vs Ida Corr - Let Me Think About It (Club mix)

Laurent Wolf - No Stress

Benny Benassi - Satisfaction

Maskinen - Segertåget

 

 

Alt avhenger av hva slags folk som kommer, egentlig. Dette er eksempler på hva jeg ville spilt på en "vanlig" fest med norske kidz. Hadde jeg skullet spille for mine venner/omgangskrets, hadde jeg spilt electro ala Ed Banger, Boys Noize, MSTKRFT, Soulwax, Daft Punk osv.

Lenke til kommentar
Dirty house vil jeg si. Electro house, bare sexy og mer kommersielt. Sjekk ut ministry of sounds "clubbers guide to"-serie. Går mye i den type musikk.

 

Finnes ikke noen genre som heter Dirty House.

 

Freaks - The Creeps

 

Label: Azuli Records

Catalog#: AZNY CDX 191

Format: CD, Maxi-Single

Country: UK

Released: 22 Nov 2004

Genre: Electronic

Style: House, Electro

 

Guru Josh Project - Infinity 2008

 

Label: Maelstrom Records

Catalog#: MAELCD100

Format: CD, Maxi-Single

Country: UK

Released: 03 Nov 2008

Genre: Electronic

Style: House, Electro, Ambient

 

Dvs: Electro House

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Problemet med å kalle det Electro i det hele tatt er at det kan bety to distinkt forskjellige ting.

 

På den ene siden har man electro a la Justice, Surkin, Boys Noize, Crookers osv. På den andre siden har man kommersielt stuff a la Ministry of Sound og Klaas. Begge deler hører jeg stadig vekk omtalt som electro.

 

Jaja, sånn er det vel med alle sjangre. Skal ikke klage, når noen kaller all elektronisk musikk for trance, eller all musikk med gitarer for rock. :p

Lenke til kommentar
Problemet med å kalle det Electro i det hele tatt er at det kan bety to distinkt forskjellige ting.

 

På den ene siden har man electro a la Justice, Surkin, Boys Noize, Crookers osv. På den andre siden har man kommersielt stuff a la Ministry of Sound og Klaas. Begge deler hører jeg stadig vekk omtalt som electro.

 

Jaja, sånn er det vel med alle sjangre. Skal ikke klage, når noen kaller all elektronisk musikk for trance, eller all musikk med gitarer for rock. :p

 

De første du nevnte der har jo sin egen sjanger, French House... Selv om f.eks Klaas er meget kommers betyr jo ikke det at han må under en annen sjanger av den grunn... Electro House blir det uansett. Merk også at MoS har cder i flere sjangre bl.a Deep House/Tech House, Funky House, Latin House og Electro House...

 

Dessuten er det viktig å skille mellom Electro og Electro house da de er SVÆRT forskjellige... Hvis du sier noe er Electro snakker vi noe av gode gamle Kraftwerk og nyere som Anthony Rother. Sier du derimot Electronic kan det være hva som helst ettersom det er fellebetegnelsen på all elektronisk musikk...

 

En ting jeg oppdaget da jeg gikk inn på beatport og søkte opp Justice står en god del av produksjonene deres oppført som "Indie Dance / Nu Disco"...

Lenke til kommentar
Problemet med å kalle det Electro i det hele tatt er at det kan bety to distinkt forskjellige ting.

 

På den ene siden har man electro a la Justice, Surkin, Boys Noize, Crookers osv. På den andre siden har man kommersielt stuff a la Ministry of Sound og Klaas. Begge deler hører jeg stadig vekk omtalt som electro.

 

Jaja, sånn er det vel med alle sjangre. Skal ikke klage, når noen kaller all elektronisk musikk for trance, eller all musikk med gitarer for rock. :p

 

De første du nevnte der har jo sin egen sjanger, French House... Selv om f.eks Klaas er meget kommers betyr jo ikke det at han må under en annen sjanger av den grunn... Electro House blir det uansett. Merk også at MoS har cder i flere sjangre bl.a Deep House/Tech House, Funky House, Latin House og Electro House...

 

Dessuten er det viktig å skille mellom Electro og Electro house da de er SVÆRT forskjellige... Hvis du sier noe er Electro snakker vi noe av gode gamle Kraftwerk og nyere som Anthony Rother. Sier du derimot Electronic kan det være hva som helst ettersom det er fellebetegnelsen på all elektronisk musikk...

 

En ting jeg oppdaget da jeg gikk inn på beatport og søkte opp Justice står en god del av produksjonene deres oppført som "Indie Dance / Nu Disco"...

 

De færreste jeg nevnte først er "French House" som du kaller det. Boys Noize er tysk electro-tech, Crookers er italiensk fidget/electro. Poenget mitt var at ordet "Electro" i 90% av tilfellene brukes om Electro-House, og nettopp som du sier, er det viktig å skille mellom de to. Liker ikke at kunst som Boys Noize, Surkin og The Bloody Beetroots skal plasseres i samme bås som ting som Klaas. :cool:

 

Og hvem har nevnt ordet "electronic"? Kanskje det mest generelle sjangerbegrepet noensinne. :p

Lenke til kommentar

Noen kule Electro-House.....eller noe i den duren hvertfall

 

Mark Morrisson - Return of the mack (Spencer & Hill Remix)

Dabruck & Klein - Comeback of the hero

Norman Doray - Krystal (Dabruck & Klein)

Oliver Lang, Stafford Brothers - I'm Feeling (Dabruck & Klein Remix)

R.I.O - When The Sun Comes Down (Spencer & Hill Remix)

DJ Tom And Bump N Grind - So Much Love To Give (Spencer & Hill Radio Edit)

Andy Harding - Angelfalls (Klaas remix)

 

 

Mulig de er her fra før, men ikke skyt meg av den grunn <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...