Majodomo Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hei! Jeg trenger hjelp til å anskaffe det rette grafikkortet for bildebehandling i Photoshop CS2! Jeg har en standard hjemmebygget maskin med Pentium 4 - 3Ghz prosessor og 1Gb RAM. Bruker idag et ATI X600 PCIe grafikkort. (360 Gb Hd, Win XP Proffesional) Jeg tar bilder med digitalt speilrefleks, og bildefilene blir ca 13 Mb pr stk ut av kameraet. Bildene kan vokse til ca 60Mb etter behandling. Ved bruk av programmer som Adobe Photoshop CS2, Adobe Lightroom og RAW-Shooter, går bildebehandlingen som i sirup. Sitter og venter på timeglass mesteparten av tiden. Alle tester av Grafikkort går ut på å finne ut hvilke kort som er best til 3D rendering osv. Ingen nevner noe om bruk av slike applikasjoner som jeg bruker. Har sett tester med kort for Open GL, Autocad etc, men det er vel en litt annen genre. Føler samtidig at 2000-3000 kr er limiten for hva jeg synes det er verdt å legge i et grafikkort! Jeg kan godt spille et spill i ny og ne, men prioriterer ikke det. Kan noen gi meg et godt råd om hvilket kort jeg bør anskaffe til dette formålet? Lenke til kommentar
Changis Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 jeg ville heller investert i dobbeltkjerne CPU, mer og raskere ram, og kanskje en ultra rask raptor disk. mener du kan velge hvor mye av systemressursene photoshop skal bruke i instillingene. Tror ikke det vil hjelpe og oppgradere skjermkortet siden du skal mest bruke det til 2D arbeid. noe som cpu+software tar seg for det meste av. bruker du Sata eller IDE hdd? (tester har vist at Sata og Sata II er like raske, aa at vi ikke engang klarer utnytte (vanilg)Sata baandbredden fullt ut. (men de er raskere en IDE ) Lenke til kommentar
Majodomo Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 jeg ville heller investert i dobbeltkjerne CPU, mer og raskere ram, og kanskje en ultra rask raptor disk.mener du kan velge hvor mye av systemressursene photoshop skal bruke i instillingene. Tror ikke det vil hjelpe og oppgradere skjermkortet siden du skal mest bruke det til 2D arbeid. noe som cpu+software tar seg for det meste av. bruker du Sata eller IDE hdd? (tester har vist at Sata og Sata II er like raske, aa at vi ikke engang klarer utnytte (vanilg)Sata baandbredden fullt ut. (men de er raskere en IDE ) 6762216[/snapback] Takk for god veiledning! Jeg bruker IDE hdd nå, men har et par Sata liggende i skuffen som jeg har tenkt å montere. Har også vurdert dobbelkjerne CPU! Prøvde igår å styre systemresursene via oppsettet i Photoshop, men det gikk enda tregere! x600 kortet har 256 Mb, trodde kanskje et kort med 512Mb kunne hjelpe noe?! Raptor disk- er det en 10.000 rpm disk? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Mengden RAM er nok største bremsen hos deg, med avansert bildebehandling er 2GB omtrent det minste jeg anbefaler. Lenke til kommentar
Changis Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 raptor er 10.000rpm disker ja. ellers hvis du vil proeve en kjapp og skitten maate aa faa det til aa gaa litt raskere kan du jo ta det gamle "explorer trikset" hvor du starter photoshop, trykker ctrl alt delete, og avlsutter nesten alle prosesser inkludert explorer naardu bruker det, aassaa trykker du bare fil -> nytt program -> explorer (ps. avslutter bare explorer, og "taskbar" programmer, men hvis du ikke helt vet hva alt er, er det sikkert noen som kan hjelpe deg med hvilke prosesser du skal beholde og vilke du kan avslutte for aa ledigjoere mer ressurser) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå