Gå til innhold

Liste over anbefalte objektiver


Anbefalte innlegg

Ønsker å vite hvilke objektiv(er) du har (eller ønsker deg) som tilfredsstiller følgende krav:

 

- Det er bra (forklar hvorfor DU synes nettopp det)

 

- Det har fått god omtale i fagpressen

 

- Det har en overkommelige i pris for den gjennomsnittlige fotograf her inne

(dvs det bør helst ikke koste et femsifret beløp)

 

NB! Skill gjerne mellom "state-of-the-art" og "mye-for-pengene" objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden jeg kjører Nikon er det disse linsene jeg venter på:

 

Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-200 F/3,5-5,6G IF-ED

 

Det negative med dette objektivet er at det ikke er å oppdrive på verdensbasis. Skal du ha det nå må du forberede deg til mange månders ventetid. Fordelene her er mange: En linse som dekker stort sett hele ditt behov, noe som er helt ekstremt for den som skal ut på tur.

 

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

 

Portrettobjektiv som du får for 1000 lappen. Suverent for oss med lite cash og som tar mye portretter.

Lenke til kommentar
Forguder min Canon EF 17-40mm f/4L selvom det innimellom mangler noen mm i teleenden.

 

Såvidt jeg kan se kan man få tak i mange 18-200mm'ere som øyvind ønsker seg på eBay. og de er helt nye.

Er et par på foto.no sitt bruktmarked også, minst ett er en forhandler som selger. 6600 inkl. UV-filter og frakt...
Lenke til kommentar

Sigma 14mm F/2.8

- Meget godt og lyssterkt vidvinkelobjektiv med svært rettegnende linjer. EX-finishen er også overraskende god!

 

Nikon AF-S 28-70mm F/2.8

- Suveren oppløsningsevne og skarphet fra første blender. Stort og tungt og ikke minst en meget god solblender er alle et PLUSS for meg(!).

 

Nikon AF-S 70-200mm F2.8 VR

- Meget god oppgradering i fra den eldre AF 80-200mm F2.8 D. Noe mindre, men lengre enn forgjengeren også (bra av Nikon, se på Canon's lignende alternativ som er større). Skarpt som fy over hele rekken og har en VR som gjør at jeg håndholder objektivet på 200mm og får skarpe bilder helt ned til 1/10s.

 

Nikon 50mm F/1.8 D

- Det skarpeste objektivet i fra Nikon per dags dato med oppløsningsevne langt over 6- og 10-megapikselssensorene til Nikon. Meget billig og kompakt objektiv (som egentlig ikke ser så sexy som 28-70 :love:)

 

 

EDIT: Fotofokus og MAXFOTO på foto.no driver med "kjøp" i fra HK og DU er ansvarlig for eventuell toll.... Ikke minst ett års garanti. Løp og kjøp! :tease:

Endret av ru-barma
Lenke til kommentar
EDIT: Fotofokus og MAXFOTO på foto.no driver med "kjøp" i fra HK og DU er ansvarlig for eventuell toll.... Ikke minst ett års garanti. Løp og kjøp!  :tease:

6810691[/snapback]

 

Hva slags tull er det?

 

Når du handler fra et foretak som dette er, så er oppgitt pris den totale pris du betaler. Det er foretaket som er importør og selger, du trenger ikke tenke på toll. Hvor har du det fra? Jeg har selv vært i kontakt med disse forhandlerne.

 

At man får ett års garanti kommer klart frem av annonsen, ihvertfall Fotofokus, så det må man jo ta med i regningen når man kjøper, det er ikke noe man er uvitende om!

 

Du får de til å virke som svindlere, det hadde vært fint om du begrunnet ditt utsagn på en bedre måte.

 

EDIT: Dessuten har det aldri vært toll på fotoutstyr, kun moms.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Sier da absolutt ikke at noen svindler noen her, det er DITT utsagn. Derimot har jeg nettopp kjøpt et filter igjennom en av disse aktørene og et pent lite fortollingsbrev i fra FedEx dumpet i posten min i dag.

 

Og ja, jeg mente moms og ikke toll.

6811643[/snapback]

 

Fikk du mva-krav i posten for en vare du hadde kjøpt på foto.no+ Og det stod det ingenting om i annonse, eller du fikk ingen info om dette av selger?

Ser forøvrig på annonsen til han som kaller seg Fotofokus, og det står ikke noe om tillggskostnader der, ei heller noe om garanti ( http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...se.cgi?id=62310 )

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

denne tråd kan jeg se fornuft i :D

 

Mit foretrukne er sigma 50-500 HSM; Det er tungt med 1,8 kg og kræver enten stativ eller solskin, men udover sigmas 170-500 (som er langsommere i fokus) og tamrons 200-500 er det det eneste 500 mm under 10 kilo. ulempe: har du meget brug for 500 mm, så har du stort set ikke brug for 50-499 mm - altså ville en fastoptik være at foretrække.

 

tamron 28-75 f2,8: skarp og lysstærk- jeg plejer at bruge den til alle mine venners unger, da babyer ikke er så nemme at opstille - dem skal man fange, og så er det rart med zoom.

 

canons 50 mm f1,8: billigt og lysstærkt. kan bruges til portræt, og indendørs sport sålænge afstanden til personer ikke overstiger ½ håndboldbane.

 

Sigmas 18-200: let, alsidig: Jeg har købt den til fest, ferie og fjeldture dvs. når man ikke ved hvad der skal fotograferes og når vægten har betydning. jeg har indtil videre kun brugt den i godt lys med blænde 8, og der har den bestemt ikke skuffet. Det er IKKE i kvalitet med canons 17-40, men for dem som primært tager familie- og feriebilleder, fremkalder i 10x15 cm og samt mest har spejlrefleks som et godt alternativ til spejlrefleks mener jeg den er god.

Lenke til kommentar
Sier da absolutt ikke at noen svindler noen her, det er DITT utsagn. Derimot har jeg nettopp kjøpt et filter igjennom en av disse aktørene og et pent lite fortollingsbrev i fra FedEx dumpet i posten min i dag.

 

Og ja, jeg mente moms og ikke toll.

6811643[/snapback]

 

 

Det er først når du får kontakt med disse personene (før eller etter handel, som regel ETTER i mine tilfeller) der personen gir opplysninger om opprinnelsesland, kjøpssted, garantitid osv.

 

En annen ting er at de tar seg svært godt betalt for et par tasteklikk. Per i dag ligger 70-200 VR på 9886kr i HK og med frakt blir dette ca 10300kr! Hvorfor tar da Fotofokus 2000kr for noen tasteklikk man selv kan gjøre? ;)

 

 

La oss nå ikke spore av HELT her nå:

 

 

 

Sigma 150mm F/2.8 Macro 1:1

- Meget behagelig arbeidsavstand ned til 1:1 forstørrelse. Behagelige softe bilder (pga lav DOF) på F/2.8. Fokuserer kjapt i forhold til andre makroobjektiver og endrer ikke lengde ved fokusering - fordel ved bruk av polafilter. 72mm filterdiameter, bruk heller 77mm step-up ring for de som har mange 77mm filtere. Medfølgende stativfeste fungerer tilfredsstillende. Objektivet har meget behagelig bokeh selv om kremobjektivene 70-200mm F/2.8 VR og 85mm F/1.4 overgår dette.

Lenke til kommentar
Det er først når du får kontakt med disse personene (før eller etter handel, som regel ETTER i mine tilfeller) der personen gir opplysninger om opprinnelsesland, kjøpssted, garantitid osv.

 

En annen ting er at de tar seg svært godt betalt for et par tasteklikk. Per i dag ligger  70-200 VR på 9886kr i HK og med frakt blir dette ca 10300kr! Hvorfor tar da Fotofokus 2000kr for noen tasteklikk man selv kan gjøre? ;)

6812949[/snapback]

 

Ja det var greie opplysninger for Akamere som vurderer å handle fra de, selv om det jo ikke var noen bombe at de tjente noen kroner på å gjøre jobben. Er ikke alle som er fortolige med eBay og forskuddsbetaling til Hong Kong...

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Det er først når du får kontakt med disse personene (før eller etter handel, som regel ETTER i mine tilfeller) der personen gir opplysninger om opprinnelsesland, kjøpssted, garantitid osv.

 

En annen ting er at de tar seg svært godt betalt for et par tasteklikk. Per i dag ligger  70-200 VR på 9886kr i HK og med frakt blir dette ca 10300kr! Hvorfor tar da Fotofokus 2000kr for noen tasteklikk man selv kan gjøre? ;)

6812949[/snapback]

 

Ja det var greie opplysninger for Akamere som vurderer å handle fra de, selv om det jo ikke var noen bombe at de tjente noen kroner på å gjøre jobben. Er ikke alle som er fortolige med eBay og forskuddsbetaling til Hong Kong...

6813005[/snapback]

 

 

Jeg handlet gjennom en kar. Fikk 70-200 vr og 12-24 for litt over 18000. Han bestillte fra HongKong, jeg betalte over nett ved levering. 2 måneder etterpå kom det et "symbolsk" moms krav fra transportøren, men dette beløpet betalte min selger rett over til meg uten tull. Har blitt lurt ved nettkkjøp jeg også, men dette var vel nesten over all forventing. Vil desverre ikke dele navn her på grunn av moms osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...