Gå til innhold

TerraTec Aureon PCI problemer

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har innstallert lydkortet og ser ut til å funke som det skal. men det er bare når jeg bruker hodetelefoner. grunnen til at jeg kjøpte driten var at jeg ville kunne spille 5.1 lyd til film osv. Problemet er at jeg ikke får no lyd ut av den optiske utgangen som er koblet til mitt samsung ht xq100 5.1 anlegg. Og der stopper min forståelse for dette kortet.

utennavnrx3.th.png

Hva skal jeg huke av osv. her? Er det noe annet jeg må gjøre? jeg har koblet den optiske kabelen fra utgangen på kortet til inngangen på anlegget.

Merker jeg begynner å bli mektig irritert på ting som ikke funker som de skal.

EDIT:#LØST#

fikk det til, mohahaha

Endret av Stavmikser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med mitt Creative SB Audigy 4 PRO 7.1. Dette var da i forbindelse med et ganske gammelt Logitech 5.1 anlegg. Etter en reformatering (dette var den tiden jeg hadde Ubuntu kjørendes på maskina mi), fikk jeg lyd på to høytallere, men ikke bakhøytallere. Så hadde vært artig å se hva folk kan gi av hjelp her:)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Riktignok er denne tråden over 2 år gammel, men jeg ser at du fikk løst problemet ditt. Det er kjempefint, men det hjelper ikke meg en dritt når du ikke skriver HVORDAN du løste problemet!

Sitter med akkurat samma problemet. Får ikke til passthough på dette kortet. SPDIF utgangen gir meg kun stereo. Har sjekket alle innstillinger i AC3 filter osv, og alt er sånn det skal være. Har selvfølgelig også enablet SPDIF i kontrollpanelet til terratec.

Dersom jeg finner svaret skal jeg hvertfall poste det her, siden det sikkert er flere som kanskje vil komme over det samme.

Dette gjelder da Windows XP (med SP3).

Edit: la til litt info.

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Da har jeg løst problemet hvertfall :)

Det viser seg at Terratec ikke har klart å lage en skikkelig driver til XP for dette kortet. SPDIF saken fungerer visstnok bare (så vidt jeg har funnet ut hvertfall) under Vista. Riktignok stod det "Works with Windows Vista" på boksen, men det burde kanskje stått "Works ONLY with Windows Vista" :p

Jeg løste det hvertfall ved å laste ned og installere dennne opensource driveren. Den fjernet terratec driveren for meg, og installerte den nye. Jeg måtte riktignok restarte maskina for å få det til å fungere skikkelig, men etter en restart og en kjapp tur innom kontrollpanelet til driveren (start -> kontrollpanel) og sjekke at spdif var enablet så var det lyd og grønne skoger. Lydkortet dukket nå forøvrig opp som "Microsoft RDP Audio Driver" under lydenheter.

Så til det aller beste. Hele grunnen til at jeg kjøpte meg nytt lydkort var at jeg bruker denne maskinen som en HTPC i stua. På den har jeg installert MediaPortal som har hatt en tendens til å henge seg etter at jeg har spilt av enkelte filmer/tvserier. Jeg klarte omsider å komme frem til en teori om at det var lydkortdriveren som skapte dette problemet. Derfor ble det nytt lydkort og nå med denne opensource-driveren så er problemet borte :love:

........bank i bordet (for sikkerhetsskyld)

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...