Beethoven Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Uffa meg, er det ikke noe vi alle gjøre – misunner de? Jo da, jeg gjør nå det, ingen tvil om det. Så Reflektor i kveld se. Men noe slår meg! Jeg leser om alle disse som sprenger IQ-skalaer, men jeg føler fortsatt at de ikke bruke hue sitt på noe spesielt fornuftig, de leser jo bare kart og prøver å absorbere så mye info. de bare klarer jo! Eller er det bare vi som ikke hører om dem? De skal studere medisin, matematikk og bla bla. Men de løser jo ingenting. Bare et fåtall, de eneste som virker å ha fått gjort noe er folk som faktisk har virka som noen helt middelmådige folk, men som en dag plutselig har blitt et geni. Men disse er jo fødte genier! Noen som har meninger her, eller innspill? Ser noen sammenhenger? Har jeg missforstått noe her? Lenke til kommentar
Shulgin Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg tror simpelthen du overvurderer nytteverdien av høy IQ. Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Overvuderer? Så... de er ikke så intelligente som folk skal ha det til? Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Finnes mange genier rundt om kring i verden på diverse institutt for det ene og det andre som gjør vanvittig mye nyttig, men som vi aldri hører om Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg føler at IQ er nyttig i enkelte områder i samfunnet, for eksempel når det kommer til forskning, til andre yrker føler jeg at EQ eller en kombinasjon av de 2 er det som er mest nødvendig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Nå synes jeg det er tullete å ha en måleskala på noe så umålbart som intelligens. Folk har hver sine kvaliteter og en måleskala kan umulig fange opp alle disse kvalitetene. Og selv om en eller annen måleskala skulle klart det, hva sier en gjennomsnittsverdi oss? Folk kan likevel være geniale på noen områder og ha null peiling på andre områder. Men når det er sagt så finnes det folk med svært spesielle kvaliteter på bestemte områder. Om de bruker kvalitetene sine til noe produktivt så kan resultatet bli banebrytende. Opp gjennom tidene har det vært en rekke større oppfinnere og oppdagere innen mange felt. Hverdagsgeniene som løser middelmålige men betydelige problemer i hverdagen faller ofte i skyggen av disse. Man kan si det er år og dag siden vi har hatt genier på nivå med Einstein, Picasso, Davinci, Avogadro, Sokrates og Newton, men fakta er at det finnes en rekke genier rundt om kring som ikke får i nærheten av like mye oppmerksomhet. Oppmerksomheten kommer gjerne først når disse er død og man ser konsekvendene av deres oppdagelser. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Det er en del nålevende/nylig avdøde mennesker som kan regnes som genier; Ernest Hemingway, Carl Sagan, Stephen Hawking, Terry Pratchett, Andrew Wiles, Glenn Gould, Bobby Fischer, Garry Kasparov, Ayn Rand, David Lynch, Woody Allen, Hunter Thompson (alt ettersom), osv. Jeg ville ikke sett bort ifra at noen av disse menneskene sammenlignes med de store om noen hundre år. Endret 29. august 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
SCV Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Finnes mange genier rundt om kring i verden på diverse institutt for det ene og det andre som gjør vanvittig mye nyttig, men som vi aldri hører om 6761935[/snapback] Enig. Det er nok en hel del vi ikke får med oss, men som gjør stor nytte for samfunnet og meneskeheten Edit: Terry pratchett, David Lynch og Hunter S Thompson? vil vell ikke kalle disse grensesprengende genier men Endret 29. august 2006 av SCV Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Felles for mange av de du nevner er ikke bare at de hadde høy IQ, som er noe som kan trenes opp gjennom utdanning, studere til IQ tester og med diverse midler, men at de hadde fundamentale abnormaliteter i hjernen. Evnen til å tenke fundamentalt annerledes. De er ikke bedre eller dårligere enn noen andre. Bare annerledes. Hjernen er utrolig komplisert. De store geniene, altså de som gjør store ting, er sjelden godt balanserte eller normale individer. De fleste har store problemer, fysiske, psykiske eller funksjonelle. Det er rett og slett abnormaliteter som er tveeggede sverd. I middelalderen hadde de satt autister osv. ut til ulvene. I dag klarer vi i større grad å integrere de meget spesielle talentene deres. Hvertfall for de som det ikke er så alvorlig. IQ er èn ting. Genialitet en annen, i min oppfatning. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Terry pratchett, David Lynch og Hunter S Thompson? vil vell ikke kalle disse grensesprengende genier men 6762355[/snapback] Ingen da Vinci, greit nok, men uten tvil pionerer. Lenke til kommentar
SCV Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 vil selvsagt bli husket ja. Det vil Hitler også, men noe super geni var han da heller ikke Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det vil Hitler også, men noe super geni var han da heller ikke 6762367[/snapback] Han skal ha for at han var smart. Det skal ingen ta fra ham. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg tror simpelthen du overvurderer nytteverdien av høy IQ. 6761922[/snapback] Eventuelt så undervurderer samfunnet det. Høy IQ betyr ikke nødvendigvis at man er foretaksom. Mange intelligente mennesker krever at andre tilrettelegger for at de skal få utnyttet sitt potensiale. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er en del nålevende/nylig avdøde mennesker som kan regnes som genier; Ernest Hemingway, Carl Sagan, Stephen Hawking, Terry Pratchett, Andrew Wiles, Glenn Gould, Bobby Fischer, Garry Kasparov, Ayn Rand, David Lynch, Woody Allen, Hunter Thompson (alt ettersom), osv. Jeg ville ikke sett bort ifra at noen av disse menneskene sammenlignes med de store om noen hundre år. 6762345[/snapback] Nå er det nok direkte feil å kalle Ayn Rand for et geni. Hennes såkalte filosofi og ideologi er ikke annet enn et amatørmessig makkverk hvor det stort sett ikke er en eneste ting som stemmer. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er en del nålevende/nylig avdøde mennesker som kan regnes som genier; Ernest Hemingway, Carl Sagan, Stephen Hawking, Terry Pratchett, Andrew Wiles, Glenn Gould, Bobby Fischer, Garry Kasparov, Ayn Rand, David Lynch, Woody Allen, Hunter Thompson (alt ettersom), osv. Jeg ville ikke sett bort ifra at noen av disse menneskene sammenlignes med de store om noen hundre år. 6762345[/snapback] Nå er det nok direkte feil å kalle Ayn Rand for et geni. Hennes såkalte filosofi og ideologi er ikke annet enn et amatørmessig makkverk hvor det stort sett ikke er en eneste ting som stemmer. 6762633[/snapback] Det har vært en del filosofer gjennom tidene som har blitt regnet som enestående (og kanskje til og med genier), men mange av teoriene deres er motbevist eller motsier hverandre. Man trenger ikke være enig, men litt åpensinnet går alltid greit. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg tror simpelthen du overvurderer nytteverdien av høy IQ. 6761922[/snapback] Eventuelt så undervurderer samfunnet det. Høy IQ betyr ikke nødvendigvis at man er foretaksom. Mange intelligente mennesker krever at andre tilrettelegger for at de skal få utnyttet sitt potensiale. 6762605[/snapback] Tror faktisk det er mange som undervurderer IQ. Ifølge denne artikkelen er "IQ og intelligens er de emnene innen psykologisk vitenskap som er mest studert og best forstått." (http://www.dagbladet.no/kultur/2006/08/05/473076.html) Et par andre sitater jeg likte: "De fleste intelligente mennesker som når langt, skjuler hvor smarte de er til daglig." "Kolleger har en tendens til å samle seg, bevisst eller ubevisst, mot sine smartere medarbeidere og hindre dem i å gjøre karriere. Forskningen viser at hver økning i intelligens fører til klokere ledelse, mens massene helst vil bli villedet av mennesker de er i stand til å forstå." Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg tør påstå at Hitler var en meget, meget intelligent mann (selv om det sjelden virket slik...), fullt på høyde med de største geniene. (Jeg liker IKKE Hitler og alt knyttet rundt det, bare så dere vet det!) Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 IQ og fornuft er jo ikke det samme nei. Mange med høy IQ har ikke nødvendigvis klart å utnytte dette til fulle. De kan ha problemer med tilpassning og har gjerne blitt isolert i oppveksten. I tillegg kan de utsettes for mobbing, kjede seg på skolen og kanskje falle helt utenfor. Nå til dags er vi kanskje flinkere til å fange opp de med usedvanlig høy intelligens og gi dem akademiske utfordringer, stimuli og et nettverk. Det er klart at det er ekstremt nyttig med mennesker som har potensiale til å bryte barrierer i vitenskapen men også innen andre områder kan vi ha stor glede og nytte av geniale mennesker. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Jeg tør påstå at Hitler var en meget, meget intelligent mann (selv om det sjelden virket slik...), fullt på høyde med de største geniene.(Jeg liker IKKE Hitler og alt knyttet rundt det, bare så dere vet det!) 6762800[/snapback] Å erkjenne at en mann var smart er ikke å si seg enig i personens meninger. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Det er en del nålevende/nylig avdøde mennesker som kan regnes som genier; Ernest Hemingway, Carl Sagan, Stephen Hawking, Terry Pratchett, Andrew Wiles, Glenn Gould, Bobby Fischer, Garry Kasparov, Ayn Rand, David Lynch, Woody Allen, Hunter Thompson (alt ettersom), osv. Jeg ville ikke sett bort ifra at noen av disse menneskene sammenlignes med de store om noen hundre år. 6762345[/snapback] Nå er det nok direkte feil å kalle Ayn Rand for et geni. Hennes såkalte filosofi og ideologi er ikke annet enn et amatørmessig makkverk hvor det stort sett ikke er en eneste ting som stemmer. 6762633[/snapback] Det har vært en del filosofer gjennom tidene som har blitt regnet som enestående (og kanskje til og med genier), men mange av teoriene deres er motbevist eller motsier hverandre. Man trenger ikke være enig, men litt åpensinnet går alltid greit. 6762760[/snapback] Hva er det som var så enestående med henne da? Hun kom jo tross alt kun med tanker som andre hadde ytret før henne, og hun maktet ei heller å besvare kritikken som var rettet mot de tanker hun selv resirkulerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå