Gå til innhold

Landskap fra Svalbard

Anbefalte innlegg

Har lagt ut et nokså likt bilde herfra før "Kveldssol i landskap", det her var noen timer før kveldsola slo igjennom det forholdsvis tette skydekket. Synes dette var et bedre råmateriale med større dynamisk omfang, hvor man kunne få fram forskjellige varianter godt, og dermed at det er et bedre bilde. Ble så godt fornøyd at jeg ønsket å høre hva dere synes.

Kamera er Nikon D1 og Sigma 15-35 f/3.5-4.5.

Det er fotografert i Raw, redigert i Nikon Capture og konvertert til JPEG. Resizet med Irfanview til skjermstørrelse.

Endret av brainware
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er bildet ditt croppet eller krympet?

Jeg må si det kameraet imponerer meg og, skulle gjerne hatt ett slikt som nummer to for litt røff bruk på fjellturer i allverdens vær og slikt. Men det kan vel hende det er fotografens talent som lurer oss :)

(Kanskje litt grovt å ønske seg ett hus i denne klassen som nummer to til ett intro-hus, men det er jo relativt rimelig og etter hva jeg hører, ekstremt holdbart og værbestandig)

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Bildet mangler dynamikk og et sentralt punkt. Du skulle ha funnet et eller annet nede ved stranda som du kunne ha plassert helt fremt i bildet. En referanse slik at man hadde fått en føling med dybden. Dette kunne ha vært en stein, et skjell ... hvasomhelst. Du kunne gjerne ha bøyd deg ned og gått tett innpå.

Ser det nå ... En av de "bekkene" på stranden. Skulle ha gått tett innpå en av dem, latt den starte nede i et hjørne, og forsvinne opp mot det andre hjørnet. Med en vidvinkel så kunne dette ha vært mulig, du ville likevel ha fått et tilnærmet likt bilde.

(Beklager om jeg ble litt revet med her nå.. :)

Lenke til kommentar

Fulgu: D1: Kameraet er som alle andre proffkameraene til Nikon, veldig bra. Det er det første digitale proffkameraet utenom spesialiserte bakstykker og spesialbygg fra hovedsakelig Kodak. Det var da også så vellykket da det kom i 1999, at det overtok markedet fra spesialbyggene, selv om Kodak hang med ganske lenge.

Utviklingen har imidlertid gått fort framover, dette kameraet har 2.67 Mpix (effektive) på bildebrikken, men klarer via RAW fotografering å gi bra bilder. Det er ikke stor prisforskjell på D1, og D1H som er mye nyere. D1X har fått mye høyere oppløsning, og har blitt brukt flittig av mange, og brukes også mye idag. Den nye serien D2H med en annen type bildebrikke (Nikon LBCAST), synes jeg er enda bedre. Selv om D2h har ca 4.1 Mpix (effektive) går det utenpå D70 i bildekvalitet og generelle ytelser. D2H selges for ca 10000 kr brukt, mens D1 går for ca 4000 - 5000 kr, og i samme prisleiet som D1H. D1X ligger noe imellom D1H og D2H og varierer veldig i pris. Det er også et kamera som er vanskelig å skille seg fra. Men det er fare for at disse blir så vanedannende at det ikke egner seg for backup kamera !

Perottol: Fint at du blir revet med ! Jeg har tatt bildet med ganske mye overhøyde, og dermed blir bukta en del av bildet. Men Ok som du sier, en skal forsøke å ha en forgrunn, da kan ofte bildet bli bedre og mer spennende.

Har redigert et bilde idag, etter å ha testet en Compact Drive og kan ikke dy meg for å legge det ut. CU later.

Lenke til kommentar

Svar til Fulgu: Dette bildet er ikke croppet, men resamplet etter konvertering til JPEG: Fra NEF til JPEG har jeg ikke god nok kontroll over output størrelsen, og bildefilen er også for stor for vanlig nett bruk. Derfor resampling (gir litt mindre kvalitetstap enn resize, er ellers samme sak). Bruker et gratis program Irfan View, men skulle gjerne hatt tips om en slik arbeidsflyt fra Nikon NEF til Web (Jpeg).

Lenke til kommentar
Har lagt ut et nokså likt bilde herfra før "Kveldssol i landskap", det her var noen timer før kveldsola slo igjennom det forholdsvis tette skydekket.  Synes dette var et bedre råmateriale med større dynamisk omfang, hvor man kunne få fram forskjellige varianter godt, og dermed at det er et bedre bilde.  Ble så godt fornøyd at jeg ønsket å høre hva dere synes.

Kamera er Nikon D1 og Sigma 15-35 f/3.5-4.5.

Det er fotografert i Raw, redigert i Nikon Capture og konvertert til JPEG.  Resizet med Irfanview til skjermstørrelse.

6761790[/snapback]

Jeg ville nok croppet bort det meste av himmelen her, og muligens noe i front.

Vil nok anbefale å bevege deg opp på blender f11 for slike bilder (ser du bruker f6 på dette).

DSC_0206rs2if.jpg

Ser du spør om arbeidsflyt (litt lengre ned), siden du bruker Nikon Capture så er det vel naturlig å bruke dette helt til jpg (gitt at du ikke har Photoshop). Søk på Nikon Capture og workflow på google kanske? Selv så bruker jeg Adobe Photoshop, Bridge og Camera Raw og har investert en del timer i å få til en rimelig workflow med dette. Adobe Lightroom og Apples Aperture lover jo at dette skal bli noe lettere, vi får vel se når disse har modnet seg litt. Eventuelt kan kanske Nikon Capture NX være noe (har ikke prøvd dette selv).

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Har søkt litt etter workflow på nettet også, men det er et litt for "fancy" uttrykk dvs. at det omhandler hele software'n. Jeg har stort sett min egen workflow i hodet, slik at etter litt tid med den nye versjonen, vil det forhåpentlig være unødvendig med alle e - kursene eller lignende man nå finner på internett.

Det var spesifikt resize problemet jeg lurte på, mine synspunkt på det finnes nedenfor.

Har akkurat fått tak i Nikon Capture NX - lisensiert.

Det er noen ting som ikke fungerer bra, og det er blandt annet output file size.

Det er etter mitt skjønn optimert for print, så jeg savner en fri resampler mulighet.

Andre ting jeg ikke liker er brush tool for å rette opp feil i bilde, for eksempel forårsaket av støv. Det er mulighet for å bruke et sample bilde til dust off etterpå, men det vil ikke hjelpe på gamle bilder. Bruker en da brush tool, finner jeg at det kun kan benyttes en gang, eller på en annen måte at farvesamplingen forandrer alle områdene jeg brusher med siste angitte farge-"sample".

Når det gjelder blenderåpning har det ikke så mye å si hvis fokus er på uendelig.

Da gjelder det kun å holde seg innenfor objektivet's skarpeste områder, samtidig som jeg favoriserer korte lukkertider.

edit: Grunnen til at jeg havnet på den ucroppede versjonen er at jeg fikk dradd fram litt blå himmel i bakgrunnen og neste skylag, og syntes det hele dannet en fin ramme om bildet. Innrømmer gjerne at jeg ikke er glad i å croppe.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...