Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Shell 99 oktan..


tommy_sn

Anbefalte innlegg

zandro: Sant nok det, og VPower er overpriset til de grader, selv da den var 95-oktan. I Tyskland f.eks kjører Shell 100-oktan i VPower-tankene sine, i Danmark 97 og nå i Norge 99.

Det er nok en hype for mange å tro at du øker motoreffekten nevneverdig, og som sagt - du må ha en bil med høykomp. motor for å merke noe særlig til dette, men for de bilene som faktisk MÅ ha 98okt. er jo ikke dette noe dårligere alternativ enn det andre som finnes på markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med de som må fylle 98 da din fjøsnisse?

6763258[/snapback]

Les tråden (eller om oktantall generelt) så ser du at de som har motor beregnet for 98 ikke bør bruke lavere oktan. Hvem som helst kan dog benytte høyere oktan, men det vil være fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar
Tror Shell må ha utrolig dårlig kunnskap om biler vist de påstår at bilen faktisk kan øke fortenninga automatisk for å utnytte høyoktan bensin Bankesensoren er der kun av 1 grunn det er for å gi ECU`en beskjed om at nå må tenninga justeres ned pga tenningsbank, den kan ikke se om det er høyere oktan.

6763523[/snapback]

 

Dette har jeg ikke veldig peil på, men etter hva jeg har lest her :info om bensin så justerer biler med bankesensor tenningen opp 3grader om gangen til den får tenningsbank:

 

"Många nyare bilar (de flesta efter -88/-89 har elektronisk knackreglering. På dessa bilar senställer bilen tändtidpumten 10-12 grader vid spikning, har det efter en viss tid inte spikat höjer den tändningen 3 grader, väntar en stund, höjer 3 grader etc tills det börjar spika.

Senare tändtidpunkt = lägre effekt"

Lenke til kommentar

Nei, ganske enkelt fordi bankesensoren er der kun som en failsafe.

Ja systemet fungerer som traa sier men det aktiveres kun ved

tenningsbank, når styreenheten finner ut at den den kan øke

fortenningen igjen uten å få tenningsbank så går den ikke høyere

en utgangspunktet som er programert i styreenheten. Så med mindre

noe annet er nevnt i instruksjonsboka så er det bortkastede penger.

Lenke til kommentar
Oktantallet forteller om bensinens evne til å motstå autodetonasjon

(selvantennelse pga trykk) det har ikke noe med energi innholdet

i bensinen og gjøre, så kort fortalt en motor laget for å gå på 95okt

bensin har ingen nytte av 99 okt bensin uansett hvor fantastiske

tilsettninger det er i den. Nei spar penga, fyll ordinær 95okt og

le av alle de tullingene som fyller denne lurebensinen og tror de får

masse hester ekstra.

6761885[/snapback]

 

Hva med de som må fylle 98 da din fjøsnisse? De aller fleste GTI'er o.l. må ha 98 for å unngå tenningsbank uten videre, selv om bankesensoren er aldri så effektiv.

Jeg for min del får tenningsbank med 95 med chippen jeg har.

6763258[/snapback]

 

Jeg føler at jeg er nødt til å kommentere dette. Det som står opprinnelig her er jo at de som har biler som er beregnet for 95 oktan, ikke har noe behov for 98 eller 99 oktan bensin. Hvis du har en GTi eller en hvilken som helst annen bil som er beregnet for 98 oktan, så bør du selvfølgelig fylle 98 oktan.

 

Og hvis bilen din er beregnet for 95 oktan, men er chippet (eller på en annen måte endret fra fabrikkens konstruksjon) så sier det seg selv at ikke fabrikkens data nødvendigvis stemmer lenger. De fleste som driver med chip trimming anbefaler jo på det sterkeste å fylle 98 oktan før du leverer bilen til chipping. Chippen øker jo blant annet ladetrykk (vanligvis), og da er det jo logisk at en bensin som tåler større trykk uten at den selvantenner er tryggere og bedre for motoren enn det som er originalt.

 

 

Men for en utrimmet bil som er mappet (beregnet) for 95 oktan får du ingen nytte av 98 oktan (eller 99 for den saks skyld). I alle fall ikke noe virkning som gjør det verdt det. Så dyr som bensinen er i dag. Motoren vil ikke ta skade av det heller, men det er nok 95% eller mer bortkastet penger.

Lenke til kommentar
Min motor er opptimalisert for et oktantall på 88.7 :)

6763627[/snapback]

 

Europeisk eller amerikansk oktan?

 

Er det europeisk målestokk er kompresjonen i bilen din på nivå med en Lada fra 60 tallet. (ca 7,5:1)

Er det amerikansk er det en helt vanlig motor med kompresjon rundt 9,3:1

Lenke til kommentar

Det er ikke kompresjonen som er hovedfaktoren, jeg kan uten problem

få min bil til å gå på amerikansk 87okt RON (91ok i ROZ) bensin med

litt justering av tenninga, min bil som har 9.8:1 i kompresjon og kan gå på alt fra 91okt til japansk høyoktanbensin leverer alt fra 115-140hk alt etter hva den er justert for å gå på. Kompresjonsmålingene er det samme uansett hvor i verden du er, det er målemetoden for oktan som er anneledes ROZ i europa og RON i usa.

Endret av zandro
Lenke til kommentar
Det er ikke kompresjonen som er hovedfaktoren, jeg kan uten problem

få min bil til å gå på amerikansk 87okt RON (91ok i ROZ) bensin med

litt justering av tenninga, min bil som har 9.8:1 i kompresjon og kan gå på alt fra 91okt til japansk høyoktanbensin leverer alt fra 115-140hk alt etter hva den er justert for å gå på. Kompresjonsmålingene er det samme uansett hvor i verden du er, det er målemetoden for oktan som er anneledes ROZ i europa og RON i usa.

6778793[/snapback]

 

Til lavere kompresjonen er til lavere kan man gå på oktantall/kvalitet på bensin. Om en bil er optimalisert for 88.7 europeiske oktan vil det ikke være en høykomp. motor, men en veldig gammel(dags) motor som utnytter bensinen dårlig. Jfr effekt mellom 115 og 140 på din motor ved forskjellig oktan.

Lenke til kommentar
Oktantall angir hvor stor grad bensinen kan motstå selvantennelse, så det er vel egentlig ikke mer å diskutere ;)

6790783[/snapback]

 

Rett som du sier kremt, men ser ikke ut som folk her inne klarer å forstå dette!

Alle her inne som har tatt 2KJ burde vite dette, for oktantall blir tatt opp i 2KJ, slev om det er 1-1,5 år siden jeg hadde om dette, så husker jeg at oktantallet står for hvor stor grad bensinen har til å motstå selvantennelse.

Dette med at benisnen har mer energi jo høyere oktantallet er en missforståelse, og det stod det klart og tydelig i kjemiboka mi ihvertfall, og energi og oktantall har ikke noe med hverandre å gjøre. Slik er det bare!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...