tommy_sn Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hei! Hvordan er det å bruke Shell 99 oktan på en Mazda 6 1.8? Vil man merke noen forskjell overhodet fra vanlig 95-oktan? Tommy! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 det er vel ikke å anbefale... ettersom det skal mindre til for at 99 oktan bensin antenner (mindre temp og trykk vel), dermed kan bensinen antennes for tidlig... kjør på vanlig 95 du... "superbiler" som f.eks BMW M3 og slike skal bare ha 98 oktan. tror jeg Lenke til kommentar
Garegaupa Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 det er vel ikke å anbefale... ettersom det skal mindre til for at 99 oktan bensin antenner (mindre temp og trykk vel), dermed kan bensinen antennes for tidlig...6760989[/snapback] Det er vel streng teke stikk motsatt - dess høgare oktantal, dess -høgare- temperatur og trykk må til for å antenne...? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) javel, er ingen ekspert på dette, og det er helt sikkert riktig som du sier. edit: jeg ressonnerte meg bare frem med min logiske sans. jeg tenkte at mindre temp og trykk kunne gi mer futt i motoren før den knelte og derfor lages slik "ferrari-bensin" til superbiler for at de skal kunne yte mer. altså mer ytelse pr. grader i motoren. derfor også dyrere slik bensin... men min logiske sans har slått feil før, og gjorde det altså igjen nå... ikke vet jeg noe om temp, kompressjon, ytelse, oktantall osv heller. Endret 28. august 2006 av jalejale Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Oktantallet angir bankefastheten. Dvs. hvor mye den kan komprimeres før den selvantennes. Motorer med høy kompressjon må ha høyt oktantall i bensinen for å unngå feiltenning. Det skader ikke å kjøre med høyere oktan enn det motoren skal ha. Motsatt vei med lavere oktan enn motoren skal ha, kan gå galt. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Oktantallet forteller om bensinens evne til å motstå autodetonasjon (selvantennelse pga trykk) det har ikke noe med energi innholdet i bensinen og gjøre, så kort fortalt en motor laget for å gå på 95okt bensin har ingen nytte av 99 okt bensin uansett hvor fantastiske tilsettninger det er i den. Nei spar penga, fyll ordinær 95okt og le av alle de tullingene som fyller denne lurebensinen og tror de får masse hester ekstra. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Ingen normale biler har bruk for 99 oktan. Det er mere enn gimmick det her enn annen nytte. Dessuten er den vel sikkert rådyr? Bruker bilen 95 og ikke har noe problem, så er det null vits i å bytte. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 har fylt denne bensinen på bilen min 3 ganger og jeg merker forksjell, den reagerer raskere enn når jeg fyller 95, kan kjøre ca 67 mil på en tank i stede for 59 mil (landeveiskjøring), har altid fylt 98 på min før 99, har bare fylt 95 hvis dem ikke har 98 der jeg fyller. har en toyota celica 88 modell kan hende jeg bare trur den går litt bedre, men lengre varer den! siden dette har jeg testet med 98 bensin mange ganger og kommer lengre på en tank med 98 vs 95 og trur 99 er litt bedre enn 98 igjen. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 en vanlig bil merker nok neppe forskjell, men har man en bil med litt futt i minst 150 hk er det greit å fylle høy oktan, er ikke bare for tull at det finnes 104 oktan bensin, som man bla får i japan på vanlige bensinstasjoner. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hadde en gammel bil en gang som faktisk gikk mye bedre på 98 enn på 95 blyfri. Jeg merket forskjellen godt. På min nye bil med mer moderne motor merker jeg ingen forskjell på 95 og 98. Lenke til kommentar
otis Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Du kan jo godt fylle "ferrari" bensinen ifra Shell, men det er vel forutsatt at du justerer tenningen på bilen din. Slik at den kan takle 99 oktan. Om du ikke justerer tenningen så vil du jo ikke få noe merkbar effekt. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 en vanlig bil merker nok neppe forskjell, men har man en bil med litt futt i minst 150 hk er det greit å fylle høy oktan, er ikke bare for tull at det finnes 104 oktan bensin, som man bla får i japan på vanlige bensinstasjoner. 6761990[/snapback] Oktantallet i Japan og Norge er ikke direkte sammenlignbart sist jeg sjekka. Jeg ville brukt den bensinen som bilen(motoren) er laget for. Hvis du har et map som sier at du bør bruke 98 oktan, så gjør det da vel. Derimot hvis bilen er mappet for 95 oktan ser jeg ingen grunn til å bruke 98 (eller 99 for den saks skyld). Jeg bruker 98 oktan på min, og det ville aldri i livet falt meg inn å fylle 95 oktan. Det er dog fordi bilen min er beregnet for 98 oktan bensin. Om du har 150 hk eller 300 hk.. Hvis bilen er mappet for 95 oktan, så bruker du det. Hva du skal fylle står vanligvis i dokumentasjonen som følger bilen. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 jeg har hørt at man ikke bør fylle BARE 98 oktan (og høyere) på biler som er beregnet for 95 oktan. pga at toppakningen kan ryke... ikke vet jeg om det er noe sannhet i dette. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Oktantallet forteller om bensinens evne til å motstå autodetonasjon(selvantennelse pga trykk) det har ikke noe med energi innholdet i bensinen og gjøre, så kort fortalt en motor laget for å gå på 95okt bensin har ingen nytte av 99 okt bensin uansett hvor fantastiske tilsettninger det er i den. Nei spar penga, fyll ordinær 95okt og le av alle de tullingene som fyller denne lurebensinen og tror de får masse hester ekstra. 6761885[/snapback] Så sant, så sant. Det er like masse energi i 1 kg 95 oktan bensin som 1 kg 99 oktan bensin. Hvis det merkes effektøkning ved overgang til høyrer oktantall enn det motoren er dimensjonert for, så er motoren feil justert, eller så har motoren problemer med koksing og gløding oppå stemplene som fører til selvtenning. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Oktantallet forteller om bensinens evne til å motstå autodetonasjon(selvantennelse pga trykk) det har ikke noe med energi innholdet i bensinen og gjøre, så kort fortalt en motor laget for å gå på 95okt bensin har ingen nytte av 99 okt bensin uansett hvor fantastiske tilsettninger det er i den. Nei spar penga, fyll ordinær 95okt og le av alle de tullingene som fyller denne lurebensinen og tror de får masse hester ekstra. 6761885[/snapback] Hva med de som må fylle 98 da din fjøsnisse? De aller fleste GTI'er o.l. må ha 98 for å unngå tenningsbank uten videre, selv om bankesensoren er aldri så effektiv. Jeg for min del får tenningsbank med 95 med chippen jeg har. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Vel. nå var det snakk om det hadde noe for seg å fylle 99okt bensin på en Mazda6 1.8 som "drikker" ordinær 95okt noe det ikke gjør, GTI`er osv er ikke nevnt med det ord...og ikke bøff med fjøsnissene! da blir det dårlig avling til neste år! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hva med de som må fylle 98 da din fjøsnisse?6763258[/snapback] Dagens Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) alt står vel på komp. og selvantenning. Det er ikke mer futt i 104 oktan som i 95. Eneste er jo at biler med 104 oktan kan kjøre med høyere komp uten å selvantenne og dermed få mer ut av motoren. Men ingen hverdagsbil kjører med slik kompresjon så vidt jeg vet... Endret 29. august 2006 av tronni_87 Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Den nye Shell V-Power Racing er sammensatt for å gi høyere ytelse og bedre akselerasjon, samtidig som den beskytter motoren. Den spesielle sammensetningen er utviklet for å forbedre motorens respons - fra første tank. Ytelsen vil fortsette og forbedres ved kontinuerlig bruk. Samtidig er den utviklet for å fjerne eventuelt belegg i motoren. 1. Nyere biler er utstyrt med bankesensor (enhet som hjelper motoren med å utnytte drivstoffets oktantall maksimalt) og kan få full utnyttelse av det høye oktantallet. Det er vanskelig å si hvor stor del av bilparken som har dette, men det gjelder flertallet av nyere biler. 2. Vanlig bensin kan føre til oppbygging av belegg som reduserer motorens ytelse. Shell V-Power Racing er utviklet for å forebygge dette. I tillegg er produktet utviklet for å fjerne eventuelt gammelt belegg på motorens innsugingsventiler og derigjennom bidra til å gjenopprette motorens ytelse. 3. Shell V-Power Racings friksjonsreduserende egenskaper bidrar til å redusere energitapet inne i motoren. Videre er bensinen sammensatt for å motvirke dannelse av belegg som kan redusere motoreffekten – dette forbedrer måten motoren responderer, og bidrar til at motoren rengjøres og beskyttes. 4. Oktantallet er et mål for drivstoffets bankefasthet. Høyere oktantall gjør det mulig for motoren å utnytte drivstoffet mer effektivt. Denne evnen til å ytnytte bedre har blitt svært vanlig i biler. (Shell) Endret 29. august 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Tror Shell må ha utrolig dårlig kunnskap om biler vist de påstår at bilen faktisk kan øke fortenninga automatisk for å utnytte høyoktan bensin Bankesensoren er der kun av 1 grunn det er for å gi ECU`en beskjed om at nå må tenninga justeres ned pga tenningsbank, den kan ikke se om det er høyere oktan. Endret 29. august 2006 av zandro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå