Gå til innhold

Ønsker for next-gen


_norse_

Anbefalte innlegg

....., og å sitte og fekte med armene når man skal slappe av, appellerer ikke til meg på noen måte. Det kan derimot bli spennende å prøve FPS-spill på en ny måte. :yes:

6775512[/snapback]

Seriøst, tror dere ennå at dere må fekte med armene for å spille på Wii? Da bør dere undersøke litt nærmere. Man kan om man vil sitte i sofaen som vanlig og spille på Wii. Ingren problemer.

 

Det er bare for å markedsføre hvordan kontrollen virker at folk i reklamer overdriver bevegelsene sine.

6775530[/snapback]

 

Vel, det er nå en gang den fektinga den er hypet opp på. Jeg tror faktisk at denne typen spilling vil bli en forbigående fase. Se på eyetoy f.eks. Sikkert en masse her inne som har den greia der. Hvor ofte plugger de den inn og bruker den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anående Wii så er jeg redd for at det stort sett bare er WOW effekten. Kult i starten. Men så blir det litt kjas og mas og spille slik.

 

Men kan ta feil. Blir spennende og se.

 

Er litt redd for at det blir som 3D filmer på Imax. Det er en dårlig film med bare mange 3d effekter som er lagt in fordi de kan. Som baller som spretter mot personer etc.

Lenke til kommentar
Anående Wii så er jeg redd for at det stort sett bare er WOW effekten. Kult i starten. Men så blir det litt kjas og mas og spille slik.

 

Men kan ta feil. Blir spennende og se.

 

Er litt redd for at det blir som 3D filmer på Imax. Det er en dårlig film med bare mange 3d effekter som er lagt in fordi de kan. Som baller som spretter mot personer etc.

6775901[/snapback]

 

Bare Nintendo sine egne spill blir bra på konsollen så blir jeg fornøyd. Men tror mange spill kommer til å være mer tøys og tull en skikkelige spill, dessverre :(

 

Ikke undervurder 3D ballenes mening i en god film :tease:

Lenke til kommentar
Vel, det er nå en gang den fektinga den er hypet opp på. Jeg tror faktisk at denne typen spilling vil bli en forbigående fase. Se på eyetoy f.eks. Sikkert en masse her inne som har den greia der. Hvor ofte plugger de den inn og bruker den?

6775818[/snapback]

Det blir litt anerledes når systemet er utviklet rundt kontrollen, i motsettning til at det er et tilleggsverktøy med støtte i få spill. Men vi får se, regner også med at det går over med en værste hypen etterhvert. Å sammenligne med Eye-Toy blir vel litt feil.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Det er nok sikkert litt feil, men tror nok en del som synes det ser kult ut først, vil miste given ganske kjapt. Det hele avhenger jo selvfølgelig på hvordan spillene blir, om det blir morsomt å styre slike, og at de ikke ender akkurat likt som nåværendes kontroller. Når jeg sier det mener jeg at det fort kan bli til at du gjør det ender opp med at du styrer så å si samtlige Wii spill med de samme bevegelsene.

Da tenker jeg først og fremst på spill, og ikke crazy minigames som wario ware, eller andre spill som består av mange småspill som f.eks Mario party (som jeg håper blir virkelig kult på Wii).

Lenke til kommentar

Vel jeg har spilt siden C64 tiden og grafikk osv blir jo bare bedre å bedre....men det er ikke noe nytt forde synes jeg. Grafikk og virkligheten i spill kan bli nesten helt ekte men vi sitter bare å knotter på noen knapper forde.

 

Jeg vil bli endel av spillet, Wii er et lite skritt i den rettningen. Om 10år så tror jeg det å sitte passiv i sofan med en kontroller er historie.

Lenke til kommentar
Vel jeg har spilt siden C64 tiden og grafikk osv blir jo bare bedre å bedre....men det er ikke noe nytt forde synes jeg. Grafikk og virkligheten i spill kan bli nesten helt ekte men vi sitter bare å knotter på noen knapper forde.

 

Jeg vil bli endel av spillet, Wii er et lite skritt i den rettningen. Om 10år så tror jeg det å sitte passiv i sofan med en kontroller er historie.

6776015[/snapback]

 

De samme trodde vel man om film på 90-tallet? Eller kanskje ikke om 10, men rundt 20 år. Virker det trolig lenger? Nei, vi mennesker blir feitere og feitere. Ja, latere og later. Eller kanskje vi bare har mer og gjøre og er sliten når vi kommer hjem? At vi en gang i fremtiden får spill som man kan gå inn i som med Matrix vil nok skje en gang. Men den vanlige spillingen på en "TVskjerm" vil aldri forsvinne fordi TV-titting aldri vil forsvinne. Ergo blir nok Matrix lignende spilling noe for arkadehaller og tivoli. Når det så kommer i stuen vil det også være andre spillalternativer. Menneske vil fremdeles se på film og vil ha en trang etter å styre det som skjer på skjermen UTEN å måtte veive med armer og bein.

 

Vel det er nå hva jeg tror...

Lenke til kommentar

Dere som snakker om hvordan standardkontrollen (den vi har idag) har holdt i 30 år må sjekke litt historie. Så vidt jeg vet stammer denne standard håndkotrnollen tilbake til Nintendo Entertainment System-kontrollen. Famicom, eller NES om du vil, ble da vitterlig lansert på 80 tallet. Så er det sagt. Kontrolloppsettet slik det er idag kan lengst spores tilbake til Nintendo 64 under tvil, men er i hovedsak mer likt PS1 kontrollen da den fikk analoge spaker.

 

Jeg er sikker på at mange som levde den gangen tenkte det samme som dere. Standard-kontrollen er da mer enn godt nok for vårt bruk. Den gang før NES kom satt folk med disse stikkene sine til Atari-konsollene eller andre konsollene sine. Disse stikkene hadde kanskje en, to eller kanskje opptil flere knapper på seg , men ingen ting av dem var anloge eller noe.

 

Men på 80-tallet etter at interessen for konsoller hadde lagt seg dystert tilbake kom altså NES. Om denne døende interessen for konsoller kanskje skyldtes at spillene hadde vært for like og blitt spillt med de samme type kontrollene for lenge kan diskuteres, men det er hvertfall en påvirkende faktor. Uansett, Nintendo kom med konsollen sin og en kontroll ingen hadde sett maken til. Kontrollen var noget mindre enn disse relativt store stikkene. Den hadde en d-pad altså et styrekryss man brukte å styre med og to knapper man trykket på for å styre spillet. Nintendo hadde tatt styring til et annet nivå.

 

Så etterhvert kom de med snes som la til to skulderknapper og to knapper til for høyrehånd. Nå hadde man fire knotter høyre tommel kunne trykke ivei på. Nintendo tok kontrollen til et nytt nivå igjen! Det skulle midlertid ikke ta lang tid før Nintendo skulle redefinere hva en spillkontroll var. Når Nintendo 64 kom ut etter Playstation 1, hadde den et oppsett som ikke lignet baken. Den var formet i tre holde-"pinner" og hadde en analog spake på seg. Dessuten hadde den fått en triggerknapp på seg. Nintendo utviklet denne kontrollen fordi de mente at den tidligere kontrollen de hadde utviklet, og som Sony så fint hadde kopiert, ikke var avansert nok for å skape god 3D kontroll. Dette skulle spaken fikse, og det gjorde den. Foruten analoge spaken la Nintendo til de fire gule c-knappene. Ved hjelp av disse skulle man kunne se seg rundt i denne nye aksen.

 

Det er en grunn til at vi sitter med den kontrollen vi gjør idag. Hadde ikke Nintendo kommet med sine kontrollere hadde sannsynligvis konsollspillingen ikke vært noe av det det er idag. Kanskje hadde ikke konsollspilling eksistert slik det gjør nå. Kontrollen var faktisk det som reddet konsollbransjen. Noen mener kanskje dette er en haug med oksedrit, men det får de så mene. Jeg derimot mener at dette er en viktig del av forståelsen for hvordan nye spillkontrollere har vært redningen til konsollbransjen.

 

Vi merker i større og større grad i dag hvordan konsollspill stort sett er like, bare med forbedret grafikk, AI og fysikk. Selv om dette kan fenge en person en stund vil man til slutt gå lei av kontrollen. Kontrollen slik vi kjenner den idag er i det hele ikke en fullverdig kontroll. Spillverdene idag er bygget opp av 3D-miljøer. Er det ikke da naturlig å ha en kontroller som kan påvirke denne 3D verdenen. En kontroller som forstår hva lengde, bredde og dybde er? Er ikke det nettopp dette vi vil, at vi skal kunne manipulere denne verdenen?

 

Jeg må også få lov til å si at det er en trailer full av oksedrit å påstå at man må slenge armene rundt deg når du spiller Wii. Dere er kanskje ikke kjent med det, men det er noe som heter visualisering. Alle disse reklamene dere har sett har hatt en ting som sitt mål, og det er å vise folk hva du kan gjøre med kontrollen. For å ta et eksempel. BAre fordi personen i Metroid Prime-reklamen hopper rundt på guvlet, former seg som en ball og hopper fram foran stolen, tror dere da at dere må gjøre det samme? Det virker jo slik da dere tydeligvis tolker reklamene direkte. Hadde ikke reklamene vært laget slik de er nå ville ikke folk forstått poenget med kontrollen. Folk som sitter og flikker litt på håndleddet for å så vidt bevege en kontroller gir ikke akkurat et sterkt intrykk av hva kontrollen er i stand til eller hva?

 

Om dere vl sitte igjen med samme gamle kontrollen deres i 50 år til, så greit for meg. Respekter hvertfall at vi andre gjerne vil oppleve en ny grad av interaktivitet konsollverdenen knapt nok før har sett. La oss ta del i utviklingen av nye og mer avanserte kontrollere som bedrer spillopplevelsen flere hakk. Evolusjonen av teknologi er kommet for å bli.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Om dere vl sitte igjen med samme gamle kontrollen deres i 50 år til, så greit for meg. Respekter hvertfall at vi andre gjerne vil oppleve en ny grad av interaktivitet konsollverdenen knapt nok før har sett. La oss ta del i utviklingen av nye og mer avanserte kontrollere som bedrer spillopplevelsen flere hakk. Evolusjonen av teknologi er kommet for å bli.

 

Snorre :)

6778122[/snapback]

Finnes det egentlig noe som helst bevis på at denne kontrolleren egentlig vil bedre spillopplevelsen? Greit nok at den gir mer frihet, gjør spillet mer interaktivt og forenkler kontroll av spillfiguren, men det store spørsmålet i mine øyne blir om dette holder seg moro i lengden, eller om man etter en uke eller to egentlig like greit kunne ha brukt en kontroller av "gamleskolen"..

Lenke til kommentar
Snip

 

Om dere vl sitte igjen med samme gamle kontrollen deres i 50 år til, så greit for meg. Respekter hvertfall at vi andre gjerne vil oppleve en ny grad av interaktivitet konsollverdenen knapt nok før har sett. La oss ta del i utviklingen av nye og mer avanserte kontrollere som bedrer spillopplevelsen flere hakk. Evolusjonen av teknologi er kommet for å bli.

 

Snorre :)

6778122[/snapback]

 

Det var da voldsomt Orresnei! :)

 

Vi må da få lov til å ytre vår skepsis vi som har sittet med denne 'gamle' formen for kontroll i om ikke 30, så 25 for min del.. Dette er naturlig skepsis, og ikke noen form for angrep som det fremstilles her.

 

Saken er den at man har vært inne på lignende evolusjon med eks. eyetoy som de fleste av oss har parkert i en eller annen skuff. Og det er det poenget jeg vil ha frem. Jeg tror det at en fancy kontroller, om man må veive MYE eller LITE eller om man kan benytte den som en konvensjonell kontroller, -ikke er nok til å holde på gamerene i det lange løp. Jeg personlig er ikke så sikker på at det er nok uansett hvor innovativt det er.

 

Om wiimote er den 'rette' veien får tiden vise. Etter mitt syn har Wiimoten rett og slett for lite knapper og ser (inklusive påkoblinger) ubehagelig ut å spille med over tid. Jeg husker med gru 'rammene' i hendene og såra i fingra etter lange økter med Mario på Nes. ;)

 

Jeg tror at en balansegang mellom ergronomi og bevegelighets sensorer vil være den naturlige veien å gå. Jeg mener at man bør aktivisere fler av fingrene i kontrolleren slik at man har flere muligheter uten å være nødt til å kombinere.

Det burde også være en standard for hvilke knapper som skulle benyttes til hva. Man har jo noen knapper som er en viss standard på, men det burde vært for flere.. :yes:

Lenke til kommentar
Snip

Nintendo utviklet denne kontrollen fordi de mente at den tidligere kontrollen de hadde utviklet, og som Sony så fint hadde kopiert, ikke var avansert nok for å skape god 3D kontroll.

6778122[/snapback]

 

Den er litt interresant den der Orresnei, og selv om det er litt offtopic, så kan det være litt interessant å kikke litt på Sony/Nintendo forholdet.

 

Nintendo er i og for seg ansvarlige for å dra Sony ut i konsollverdenen da de gikk inn i samarbeid med de for å få laget en CD rom til konsollene sine. Nintendo gikk bak ryggen på Sony i all hemmelighet med og brøt kontrakten.

 

Storyen har du her:

In 1991, the SNES-CD was to be announced at the June CES. However, when Hiroshi Yamauchi read the original 1988 contract between Sony and Nintendo, he realized that the earlier agreement essentially handed Sony complete control over any and all titles written on the SNESCD-ROM format. Yamauchi was furious; deeming the contract totally unacceptable, he secretly cancelled all plans for the joint Nintendo-Sony SNES CD attachment. Indeed, instead of announcing their partnership, at 9 am the day of the CES, Nintendo chairman Howard Lincoln stepped onto the stage and revealed that they were now allied with Philips, and were planning on abandoning all the previous work Nintendo and Sony had accomplished. Lincoln and Minoru Arakawa had (unbeknownst to Sony) flown to Philips headquarters in Europe and formed an alliance of a decidedly different nature—one that would give Nintendo total control over its licenses on Philips machines.

 

The 9am CES announcement was a huge shock. Not only was it a complete surprise to the showgoers (Sony had only just the previous night been optimistically showing off the joint project under the "Play Station" brand), but it was seen by many in the Japanese community as a massive betrayal: a Japanese company snubbing another Japan-based company in favor of a European one was considered unthinkable in Japanese business.

Fra Wiki

 

Backstabbing deluxe.. Sony tok riktignok en grusom hevn :w00t:

 

Jeg lurer på om det ikke er fra dette samarbeidet Sony plukket opp designet til sine kontrollere- ;)

Lenke til kommentar

Om jeg virket litt harsj beklager jeg. Er en svært arvorlig type (faktisk for arvorlig) og sier stort sett det som kommer i tankene mine. Takk for skryt Mala, alltid hyggelig.

 

Det er flere grunner til at jeg tror Wii-kontrollen vil fungere. Jeg vil ikke bastant si at den vil bli en suksess og at den vil fungere perfekt, da dette er en helt ny type kontroller og er ikke blitt utprøvd før. Således er det også et usikkerhetsmoment man må ta hensyn til. Hvor vidt kontrollen lykkes eller ei er det flere faktorer som spiller inn på, men at kontrollen har stor sjangse til å lykkes er det ingen tvil om.

 

Først av alt vil det være naturlig å se på historien. Jeg har skrevet mye av den i mitt innlegg over her og skal ikke fortelle så mye om den. Det jeg midlertidig vil si er at hver gang Nintendo har lansert kontrollen til sin tilhørende konsoll har dette kontroll-designet blitt en markedsstandard. Med kontroll-deisgn mener jeg også kontrollens funksjoner. Når Snes-kontrollen ble innført tok det ikke lang tid før både Playstation og en rekke andre konsoll-utviklere tok dette kontroll-designet i bruk. Så hisotirsk sett ville det være riktig å kunne påstå at Nintendo har greie på spillkontrollere og når de bør føres inn i markedet.

 

Videre har det vært en forandring på kontroll-designet i hver generasjon. Dette fordi spillelementene har utviklet seg, og en kontroll må utvikle seg i takt med disse. Microsoft har i midlertid bestemt seg for å gå for i hovedsak det samme kontroll-designet som fra forrige generasjon. Sony har beholdt selve utsendet, men lagt til rotasjons-sensorer som merker når du roterer på kontrollen. Dette er såklart noe, men kanskje ikke nok.

 

Jeg nevnte isted at spillkontrollere har utviklet seg i takt med spillbarheten i spill. Og det kommer stadig nye spillelementer etterhvert som tiden går. Nå som konsollene har utviklet seg i så stor grad som de jo har er det nærtliggende å tro at denne ekstra kraften skulle kunne muliggjøre nye spillelementer. I dagens spillverden har man 3D grafikk, med avansert fysikk. Imaginære spillfigurer faller ikke lenger gjennom bakken når de blir drept. Istedet siger de realistisk sammen mot bakken, blir kastet realistisk bakover i luften, alt ettersom hvordan de blir drept.

 

Man har til og med oppnådd en hvis realisme hvor man ikke kan gå gjennom folk, og blader på trær og busker folder seg realistisk rundt personen som går gjennom dem. Denne avanserte fysikken er en av mange ting som gjør det mulig å påvirke og manipulere (interferere? et eller annet ord iallfall) med verdenen i spillet. Med den fysikken vi har idag er det mulig å la en spillfigur gjøre avanserte beregninger for hvordan han/hun/det skal bevege på seg. For det er nettopp dette Wii handler om, hvordan spilleren er knyttet til spillet. VIrkelighetsnære spill går ikke bare på hvor realistisk grafikk spillet har, eller hvor god lyd det har. Det går også på hvor mye spilleren føler at han/hun er i spillet. Dersom Wii-kontrollen kan forbedre dette har Nintendo oppnådd det de ville med Wii.

 

Hvem har ikke sett foreldrene sine spille et bilspill for første gang? Hvem syntes ikke det var morsomt å se dem lene seg fra side til side og rotere kontrollen fra side til side, akkurat som om det var et ratt? Men sannheten er at dette er en svært naturlig reaksjon for dem som spiller for første gang. For det er jo naturlig å svinge på rattet, det er naturlig å løfte kontrollen fort opp, akkurat som om man skal hoppe. Mennesket har disse bevegelsene printet inn i hjernen slik at man skal slippe å tenke på hvordan man skal bruke de forskjellige lemmene for å bevege seg. Ville ikke Wii-kontrollen være det foreldre ventet seg av en styringsmetode?

 

Nintendo har i lange tider fokusert på hele alders-sjkiktet i markedet. Mange mener at Nintendo er såkalt "barnslige", men det er jeg strengt tatt ikke enig i. Men den diskusjonen hører ikke hjemme i denne diskusjonen. Nintendo fokuserer såklart også mye på barn. Jeg er sikker på at hvis du ahr en seksårig bror, bryr han seg lite om hvor god grafikk et spill har. Har jeg rett? Jeg har to nieser, hun eldste er nå 7 år gammel og begynner å bli gammel nok for litt mer avansert spilling enn disse enkle pek og klikk-spilene. Nå er hun riktig nok jente, men hun synes det er utrolig mye gøyere å styre med et ratt i et bilspill enn en kontroll med mange rare knapper på. Og jeg er sikker på at de yngre ville synes det var gøyere å styre med en Wii-kontroll i f. eks et skyte spill, enn en kontroll med spaker og rare knapper på. Hvor mye emr naturlig er det ikke å bare peke på skjermen enn å måtte dytte på en analog spak?

 

Wii-kontrollen gjør så mye mer enn en det dere kaller standard-kontroller. Jeg ville ikke kalle noen kontrollere for standard kontrollere for det kommer hele tiden nye kontrollere som videreutvikler og forandrer vår interaktivitet med spillverdenene på. Wii-kotrnollen vil la oss direkte kontrollere objekter i spill. Dette er noe jeg har ventet lenge på. Hvem har ikke hatt lyst til å svinge lyssabelen til Luke Skywalker akkurat som du vil. Det er jo så utrolig kjedelig å ha forhånsbestemte svinger på lyssablene. Tenk å få direkte kontroll over pistolen i et spill, å kunne rotere pistolen slik at du kan skyte gangsterstil. Det er dette som er framtiden av interaktvititet i spill. Jeg ser egentlig ikke for meg hvordan Wii-kontrollen skal kunne feile. Ideen er utrolig gjennomført og kontrollen tar oss med inn i en ny verden full av muligheter!

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at Wii konseptet er et steg i riktig retning. men er det den veien vi vil gå. er vi klare for et så stort hopp fra normen. For som folk flest så liker ikke jeg for store forandringer.

 

I evulusjonen så er det alltid et par avstikkere som henviser til noe nytt. Ofte dør disse ut før vi har noe virkelig nytt. Om Wii er det som er kommet for å bli eller om det er en hypet avstikker som vil dø ut etter en stund blir spennende å se. Uansett så er jeg posetiv til at noen tenker "relativt nytt" (siden de er ideer som har vært ganske lenge)

 

En ting er sikkert å det er at fremtiden er usikker.

Lenke til kommentar

den hadde vært lurt på møter med prosjektor og sånn.. de bruker som regel laser pekere.. og når de ska gjøre noe så må de finne fram musa for og klikke seg videre.. med en sånn kontroll slepper du det :)

Endret av perarmin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...