t_man Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Hei ! Som så mange andre, står også jeg (snart) ovenfor valgets kval; utdanning. Selv om det enda er noen måneder igjen til jeg må bestemme meg, regner jeg med at jeg tar militæret/siviltjeneste neste år, men.. Leste på UiO sine sider at de tilbyr noe som heter "profesjonsstudie" - et fem årig studium i informatikk som skal lede fram til graden cand. scient. Noen som går der ? Har erfaringer ? Tittet også innom NTNU sine sider. De tilbyr et sivilingeniør studium i informatikk. For å summere (som norsklærer min liker at vi sier), har jeg følgende spørsmål: Hva er forskjellen mellom disse to studiene ? Fordeler/ulemper etc.. Andre alternativer ? Vurderer vel også et litt friere studium, altså hvor man selv kan velge fritt. Lenke til kommentar
ebe Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 For et fritt studie kan du f.eks. ta fag/kurs ved UiO og bygge deg opp en Siv.ing/masters-grad. Da kan du følge endel undervisning sammen med Prof.studie-studentene, men velge din egen "kombinasjon av vekttall" for å nå den graden du ønsker. Men jeg tror nok å følge et Prof.studie er mer "jevt" (sånn det skrives?) når du skal søke jobb Lenke til kommentar
LeD Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-25 21:24, skrev t_man:Hva er forskjellen mellom disse to studiene ? Fordeler/ulemper etc.. Begge er nok 5-årige utdannelser av høy kvalitet. Du finner sikkert informasjon om hvilke fag studiene inneholder på nettsidene til skolene, så kan du sammenlikne. Det er nok et klokt valg å satse på en så lang utdannelse i forhold til en kortere og enklere utdannelse/kurs på en privat skole. Quote: Vurderer vel også et litt friere studium, altså hvor man selv kan velge fritt. På et universitet kan du i stor grad sette sammen din egen utdannelse. Også her henviser jeg til lister over fag som du finner på universitetens nettsider. Min oppfatning er at slike fag gjerne er av mer teoretisk karakter enn fag som inngår i et ferdigservert profesjonsstudium. Selv holder jeg på med en 3-årig ingeniørutdannelse. Jeg kommer til å fortsette med minst 2 år til på et universitet når jeg er ferdig. Det er også noe du bør undersøke: Muligheten for å bygge videre på utdannelsen din i inn- og utland. Velger du en offentlig høgskole/universitet skulle ikke det være noe problem. LeD Lenke til kommentar
runeb Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 NTNU har også et Cand. Scient. studie i informatikk (i tillegg til siv.ing. studiet). Jeg har gått på det i en del år, og er veldig fornøyd. Eneste problemet er at det noen ganger blir litt for fritt... Hvis du vil ha muligheten til å velge fag selv er nok Cand.scient. tingen for deg. Der har du en masse valgmuligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå