pal.carlsen Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Hva enn du gjør ikke følg rådet om å la stikkontakten stå i når du holder på. Det er et godt råd å la den stå i når du har åpnet kabinettet og ta på en av metall delene i kabinettet før du begynner. Dette krever at du bruker en jordet stikkontakt som du finner bla på kjøkken el badet. fordi da lader du ut den statiske elektrisiteten som enkelte her tydligvis tror er oppskrytt. Det er den ikke, bare så det er sagt. Men selv om du har skrudd av strømmen på baksiden av strømforsyningen trekker hovedkortet allikevel noe strøm til enkelte funksjoner. Begynner du å trekke ut og sette inn kort og ikke minst ta på endel av komponenetene på hk da kan du få opptil flere ubehaglige overraskelser. Pål Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Poenget her er vel gjerne at statisk elektrisitet kan ødelegge komponenter i PC-en din, det er lurt å bruke en antistatisk rem mens man jobber inni maskinen. Men det er andre måter og avisolere seg på, foreksempel å ta på toalettet (dette funker faktisk), komfyren, pc kassa eller vasken (hvis det er kobberrør der) og andre ting i huset av metal med jording. Det kan lønne seg å være forsiktig, siden slike skader ikke trenger å bli merket med en gang. Så var vi vel ferdige med den saken :smile: Mera :smile: Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 PålPot: Jeg har aldri skrudd av strømtilførselen når jeg har holdt på, og det har aldri hendt noe galt. Hva er det egentlig som kan skje? Jeg tviler ikke på at det er uheldig, men jeg har sålangt ikke skadet komponenter på det (eller skadet meg selv for den saks skyld). Lenke til kommentar
pal.carlsen Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Er nok ikke så skadelig for deg :smile: men risikoen for å kortslutte komponentene dine er jo ganske stor da. Hvis du f.eks kommer bort i skjermkortet ditt og en annen komponent på hk m høy hvilespenning kan du raskt får et lite blått gnist og vips. trenger du nytt skjermkort, og kanskje hk også. Det har jo blitt rapportert inn slike tilfeller på forumet med jevne mellomrom. ( i allefall på det gamle delphi forumet) Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Graå tak i kabinettet da kan det ikke oppstå spenning mellom deg og det du setter nedi kabinettet Lenke til kommentar
Stream Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Spenol: Når jeg har i strømkontakten og har slått av power-supplyet lyser det fortsatt en grønn lampe på hk'et ovenfor ram-slot'ene. I manualen til denne står det at man aldri må sette inn eller ta ut f.eks. rambrikker så lenge denne lampa lyser. For å få den til å slukke må man ta ut kontakten... ...så da vil jeg vel anbefale at man gjør det før man begynner å montere datamaskinen... Ellers får det være opptil de andre her å komme med anbefalinger om hva man skal ta på for å bli kvitt statisk elektrisitet...mange morsomme forslag i hvert fall :smile: Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 14. desember 2001 Del Skrevet 14. desember 2001 Kabinettet er jo jord nok i seg selv da... Man MÅ ikke ha stikkontakta i kabinettet for å få jorda det... Hvis man tenker litt etter, så er jord i stikkontakter som regel en svær jævla metallplate eller et metallspyd som står ned i jorda. Når det er snakk om så liten spenning som 12v er, så kan man bruke kabinettet som jord uten å ha kobla den til den jævla svære plata e.l. Hvordan trur dere forresten biler gjør det? Den har ikke noe som helst kontakt med metall mot asfalten den... (mulig det er noen jøker som lar en ledning henge etter bilen da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå