Gå til innhold

statisk elektrisitet...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bygget hele PC-en min uten antistatisk armbånd. Har ikke hatt et eneste problem

 

(Flaks ?? vet ikkr jeg)

 

 

Ta på et kabinett som er plugga til strømmen før du begynner. Trekk opp genseren osv.

 

 

Du trenger ikke noe mer en antistatisk kit for og sette i en Athlon Xp men jeg ville anbefalle en liten rensing av cpu coren med isoprpanol før du setter den på. Smør også på litt arctic silver.

 

DA SKAL ALT VÆRE I BOKS

Lenke til kommentar

Quote:


alexf skrev (2001-12-12 14:18):

jeg skal bygge meg en pc med amd xp prosessor... Trenger jeg noe mer en antistatisk armbånd for å montere denne prosessoren?


Er det slik at den er VELDIG ømfintelig for skader(lett for å knekke o.l)...

eller går det stort sett greit?


 

jeg har ikke jopet med en AMD XP prosessor før, men mitt råd er: ikke sett deg på den, ikke sett kabinettet på den, ikke sleng den rundt, ikke la bikkja tygge på den osv... med andre ord *behandl den pent!!* siden du spør om armlenke regner jeg med at du har vet på å behandle elektronikk på en ordentlig måte.

 

når det gjelder armlenke er dette strengt talt ikke nødvendig hvis man tenker nøye på arbeids omgivelsene sine. *IKKE* ha på deg syntetiske stoffer (fleece genser/jakke er dødsens), bomull er best. hvis du lar strøm kabelen stå i, men slår av PSU'et (liten vippebryter bak) vil du ikke har spenning på komponentene, men kabinettet vil være jordet (forutsatt at du bruker jordet kontakt). ved å ta på kabinettet med gjevne mellomrom vil du lade ut eventuell statisk ladning i kroppen.

 

Men har du armlenke er selvsagt dette aller best siden du vil ha en konstant utladning. det er bare ikke nødvendig å invistere i det bare for å skifte *en* cpu :smile:

 

Jeg regner med at spørsmålet ditt primært gjalt statisk elektrisitet. du må i tillegg selvsagt huske kjølepasta o.l.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

Veldig enkelt triks.

 

Ta med cpu`n og hovedkorte til toalette. Sett deg ned, ta borti toaletten med begge henda, sett så i pros.. Du blir kvitt all statisk elektrisitet ved å gjøre dette. Husk ikke ha ull lester eller en genser på deg.

 

 

Test: Ta handen over armen 0,50cm i fra, løfter hårene seg så ikke rør cpu`n

 

Kjerrring triks eller HVA!

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt skal vel porselen (som toalettet er laget av) være en ISOLATOR. Dvs at den IKKE leder strøm.

 

Jeg lurer derfor på hvilken hensikt du har ved å ta på et toalett, dersom den ikke leder vekk statisk elektrisitet. Poenget med jording er at hvis det skjer en overledning et eller annet sted, går strømmen til bakken og ikke til de andre komponentene. Tenk på det som en lynavleder..

 

Når vi da er inne å snakker om lyn, hehe da kan du sitte på toalettet ditt uten å ta i bakken, så er du ikke i noen slags krets.. nesten tryggeste plassen det :smile:

 

Mvh Thomas aka Zamoht

Lenke til kommentar

Jeg har vegg til vegg teppe på rommet mitt og monterte hele pc'n UTEN å ta på noe som gikk til jord, funka fint det :smile:

 

Har bytta vifte på skjermkort diverse ganger, (GeForce256 var et helvete) har ikke fått problemer ennå... Statisk elektrisitet er blitt en redselsfaktor uten mening, mener jeg..

Lenke til kommentar

Quote:


Merathio skrev (2001-12-12 15:03):

Jeg moterte min amd med lester oppå et gulvteppe, bare avisolerte på kassa.

Funka som fy, men er ikke å anbefale.

Prosene tåler mer en folk trur :smile:


Mera :smile:


 

jup, de tåler sinsykt mye. Men hvis man hvis netopp har dratt en fleec genser over hue, ville jeg ikke tatt på pinnene uten å jorde meg først. Tar du bare i pakka uten å komme nær nok pinnene til å skape overledning er det heller ikke noe problem, men jeg ville ikke ha satset på det.

 

Man kan også teste ut sine arbeids omgivelser: er det teppe der så subb litt rundt før du fører fingeren sakte mot kabinettet. hvis du får overslag så prøv å la vær å subb mens du jobber... eller mekk pc et annet sted :smile:

Lenke til kommentar

En huskeregel er vel at du ikke tar komponentene ut av embalasjen før du skal montere dem og at du ikke tar unødvendig på komponenter, pinner osv... de tåler en del, men mindre enn du tror.

 

Selv om en komponent får ESD skader er det ikke sikkert man merker det før maskinen har vert brukt en stund. Det kan også være svært vanskelig å feilsøke siden svakheter ikke nødvendigvis gir utslag i feil mer enn en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Statisk elektrisitet kan ødelegge og svekke komponentene. Det siste er verdt å merke seg, da det kan forårsake ustabilitet og feil senere.

Antistatisk armbånd er den enkleste måten å unngå dette på. Armbåndet må være tilkoplet jord via en ledning.

Jord er en bar, metallisk del, en vannkran.

OBS, det brukes plast vannrør mange steder.

Kontroller at det er kobberrør.

Du kan også bruke jordskinnen i en jordet stikkontakt, eller godset på komfyren,den står på jordkontakt.

220v ledningen må ikke stå i kabinettet mens du arbeider. Skulle det være overledning vil du få et livsfarlig støt.

Lenke til kommentar

Antistatiske armbånd og antistatiske matter er ikke nødvendig dersom en tar sine forhåndsregler.

 

1) Unngå å sette sammen pc'en i rom med tepper. - Hvis du likevel må gjøre det... unngå subbing med føttene.

 

2) Unngå å ha på klær av syntetiske materialer - og ikke trekk genseren av deg rett før du begynner, da lager du statisk elektrisitet.

 

3) Ta i kabinettet før du plukker ut de elektroniske komponentene av den antistatiske posen de vanligvis kommer i, da unngår du spenningsforskjell som kan skape trøbbel...

 

4) Behandle komponentene forsiktig og hold kort og annet i kantene så sant det er mulig.

 

Følger du disse rådene bør det gå bra...

Lenke til kommentar

Ja, det er nok mange meninger om dette. Gjennom mitt arbeide med elektronikk har jeg fått respekt for statisk elektrisistet. Det er ikke lurt å bagatellisere det, når en ser hvor mange uforklarlige feil folk opplever med sin PC. Noen av disse kan nok ha sitt opphav i uforsiktighet ved montering. Er det ikke lettere å bruke en håndrem, enn å måtte passe på hva en har på seg av klær, hvordan en beveger seg, om det er tepper i rommet og hva de er laget av osv..

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å ta sjanser.

Du får sette kostnaden på delene, og problemer som kan opppstå opp mot kostnaden på ei lenke.

Har nå drevet med dette i ca 10 år nå. Ettrer et kurs med 3m, fikk jeg se hva ESD kan gjøre.

 

Til alle dere glupinger som driver som idioter: Det er en grunn til at jeg ikke kjøper brukt datautstyr.

Lenke til kommentar

Er enig med HOI, hvorfor ta sjanser. Om maskinen virker etterpå er det ingen garanti for at ikke noe er svekket. Mange uttaler seg her mot bedre videne. Hva vet de egentlig om ESD, ikke noe antagelig.

I utgangspunktet ville spørreren her vite om det var nok å bruke en håndrem. Da er det dumt å si at han ikke trenger det !!

Det var til og med en som foreslo porselen som ledene

materiale. Kjøkken benk er ikke alltid jordet, det kan være plast vann og avløpsrør.

I utgangspunktet vil en større metallisk flate absorbere statisk, men det sikreste er å bruke noe som er jordet, komfyrer f.eks.

Jeg har bygget endel PC'er og alle har virket perfekt, men så bruker jeg alltid håndrem.

Dagens tekstiler og stoffer utvikler mye statisk.

En trenger ikke å kjøpe en håndrem engang. Avisoler en lang ledning i enden, og vikle den rundt håndleddet. Som sagt, hvorfor ta sjanser, det er du selv som taper på det.

Lenke til kommentar

Oi, så mange flotte "råd". Igjen uttaler bermen seg om ting den ikke har kjennskap til. Hvorfor kan ikke folk bare la være å gi råd om ting de ikke har greie på? Det fører bare til villfarelse og forvirring, og i denne situasjonen kan det få ekstra ille konsekvenser, da det faktisk er folk som presterer å fortelle at statisk elektrisitet ikke er farlig for datakomponenter.

 

"j sto å mekka sammen PC´n på gølve teppe uten joring LOL!!!!!!!!!111 :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: ROFLMAO ingenting skjedde d r helt ufarli........... min mening r @ folk over driver dette med statisk el.... takk for meg!!!??"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...