MrBjoern Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Sitter her med noen bilder som skal lastes opp til forskjellige mapper på serveren. (Jeg lager siden for noen som ikke har så veldig mye peiling på html, css og php generelt) Så jeg lurte på om det finnes noen måte og lage nye mapper til galleriet, (hver mappe blir et galleri) så hun jeg lager siden for kan lage en ny mappe, slette en mappe, laste opp bilder til de enkelte mappene osv (og laste opp bilder har jeg fått til, så den saken er i boks, men vis man skal kunne lage nye mapper må det også komme et nytt alternativ hvor man kan laste opp filer til den nye mappen) Er ikke sikker på om alt er forklart like godt, men jeg håper folk forstår hva jeg mener. * Lage nye mapper script * Slette mapper script * Laste opp bilder til den nye mappen script Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 å lage mapper kan du bruke mkdir('mappe_navn'); rett meg hvis jeg skrev feil Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Lage mapper: mkdir() Slette mapper: rmdir() Finne filer og mapper i mappen: readdir() Rett og slett filsystemet og mappefunksjoner. Laste opp bilder til den nye mappen: Lag en checkbox- eller select-liste av en loop som skriver ut mappene i mappen (readdir()). Få deretter skriptet til å laste opp til den mappen. Manualen gir deg svaret på omtrent alt hvis du kan bruke den. Den er faktisk utrolig lett å finne frem i også. Endret 28. august 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Nå lærte jeg også noe Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Begynner og få til dette nå, men jeg lurer på noen småting. 1. Hvordan kan man legge til nye alternativer? Jeg kan bruke et vilket som helst script, det jeg har nå funker ikke helt (vis noen har et scrpt til meg ) 2. Det og lage nye mapper får jeg ikke helt til. Få bare denne feilmeldingen: Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /opt/lampp/htdocs/web/mrbjoern/test/uppload-script/handle.php on line 5 og her har dere koden. index.php <form action="handle.php" method="post"> Skriv inn navn på ny måppe: <br /> <input type="name" name="file" length="30" /><input type="submit" name="submit" value="Submit" /> </form> handle.php <?php $_POST[file] = $file mkdir("/bilder/$file/", 0777); ?> Sier bare igjenn at jeg ikke har så god peiling på php enda Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 $_POST[file] = $file er feil det er omvendt $file = $_POST['file']; Pluss at du glemte noen tegn på den. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 Parse error: syntax error, unexpected $end in /opt/lampp/htdocs/web/mrbjoern/test/uppload-script/handle.php on line 7 Endret til $file = $_POST['file']; men da får jeg den nye feilmeldingen Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Begynner og få til dette nå, men jeg lurer på noen småting. 1. Hvordan kan man legge til nye alternativer? Jeg kan bruke et vilket som helst script, det jeg har nå funker ikke helt (vis noen har et scrpt til meg ) 2. Det og lage nye mapper får jeg ikke helt til. Få bare denne feilmeldingen: Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /opt/lampp/htdocs/web/mrbjoern/test/uppload-script/handle.php on line 5 og her har dere koden. index.php <form action="handle.php" method="post"> Skriv inn navn på ny måppe: <br /> <input type="name" name="file" length="30" /><input type="submit" name="submit" value="Submit" /> </form> handle.php <?php $_POST[file] = $file mkdir("/bilder/$file/", 0777); ?> Sier bare igjenn at jeg ikke har så god peiling på php enda 6764798[/snapback] Du har glemt semikolon ; Lenke til kommentar
eigan Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 prøv $file = $_POST['file']; i index filen og... Jeg har også ett lite problem med mkdir.. den lager ikke mappen, det blir bare hvitt. Bruker: <?php mkdir("/test", 0700); ?> men det vil ikke funke Lenke til kommentar
Erik B. Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Hva blir hvit? Om du vil ha en tekst som kommer opp når mappe blir opprettet kan du f.eks gjøre slik: <?php $navn="test"; mkdir("/$navn", 0700); echo "mappen $navn ble opprettet"; ?> Endret 29. august 2006 av erixz Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Hva blir hvit?Om du vil ha en tekst som kommer opp når mappe blir opprettet kan du f.eks gjøre slik: <?php $navn="test"; mkdir("/$navn", 0700); echo "mappen $navn ble opprettet"; ?> 6767685[/snapback] For å sjekke at den faktisk ble oppretter kan du gjøre slik: <?php $navn = "/{$_POST['file']}"; mkdir($navn, 0700); if (file_exists($navn)) { echo "mappen {$navn} ble opprettet"; } ?> Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 endrebjorsvik: Jeg få da denne feilmeldingen: Warning: mkdir(/): Is a directory in /Applications/xampp/htdocs/xampp/php-filer/ftp/test5.php on line 3 mappen / ble opprettet erixz: siden blir hvit...Her er feilmeldingen... Warning: mkdir(/test): Permission denied in /Applications/xampp/htdocs/xampp/php-filer/ftp/test5.php on line 2 mappen test ble opprettet MVh Mr Chief Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 [være litt stolt av seg selv] Jeg fikk det til scriptet lager nye mapper og sletter mapper (sikkert ikke så stort, men det er det første jeg har lagd fra bunn av, (med god hjelp av dere da)) Lenke til kommentar
eigan Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Kunne du sendt scriptet som lager mappen? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 30. august 2006 Forfatter Del Skrevet 30. august 2006 (endret) Her er scriptet uppload_script.zip Endret 31. august 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 Huff, sliter litt igjenn jeg. tenkte jeg skulle legge til uppload scriptet inn i selve mappe scriptet Vis mappen finnes, kommer last opp bilde skjemaet opp Vis mappen ikke finnes, vil mappen bli lagd. Eneste problemet mitt er at jeg ikke får sjekket om mappen finnes. Skal jeg bruke "is_dir"? vis ja, hvordan får jeg det til og virke i denne koden: <FORM ENCTYPE="multipart/form-data" ACTION="' . $PHP_SELF . '" METHOD="POST"> The file: <INPUT TYPE="file" NAME="userfile"> <INPUT TYPE="submit" VALUE="Upload"> </FORM>'); $path = "/var/www/html/img/"; $max_size = 20000; if (!isset($HTTP_POST_FILES['userfile'])) exit; if (is_uploaded_file($HTTP_POST_FILES['userfile']['tmp_name'])) { if ($HTTP_POST_FILES['userfile']['size']>$max_size) { echo "The file is too big<br>n"; exit; } if (($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/gif") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/pjpeg") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/jpeg") || ($HTTP_POST_FILES['userfile']['type']=="image/png")) { if (file_exists($path . $HTTP_POST_FILES['userfile']['name'])) { echo "The file already exists<br>n"; exit; } $res = copy($HTTP_POST_FILES['userfile']['tmp_name'], $path . $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']); if (!$res) { echo "upload failed!<br>n"; exit; } else { echo "upload sucessful<br>n"; } echo "File Name: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['name']."<br>n"; echo "File Size: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['size']." bytes<br>n"; echo "File Type: ".$HTTP_POST_FILES['userfile']['type']."<br>n"; } else { echo "Wrong file type<br>n"; exit; } } $my_file = $HTTP_POST_FILES['userfile']['name']; Som dere sikkert ser så skal jeg sjekke om mappen (som man skriver navn på i en form) finnes, vis ja, blir man bedt om og laste opp bilder til mappen (kommer snart) vis mappen ikke finnes vil mappen bli lagd. hvordan skal jeg sjekke om mappen finnes? Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Det du må gjøre, er å sjekke om mappen (som egentlig er en fil) finnes. For deretter sjekke om filen er en mappe: Funksjoner: file_exists() is_dir EDIT: feil i Endret 31. august 2006 av kakkle Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 31. august 2006 Forfatter Del Skrevet 31. august 2006 (endret) begynner og få til dette nå, men hvordan kan jeg legge en del av en link + en variabel i en ny variabel (vis noen skjønner?) EDIT: Fikk det til :!: Endret 31. august 2006 av halvis_92 Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 $link = "En link, kanskje ?"; $var1 = "En variabel, kanskje ?"; $var2 = $link.$var1; //Blir "En link, kanskje ?En variabel, kanskje ?" ? Men det var muligens ikke det du mente ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå