Gå til innhold

Jobb som baker - Fordeler/ulemper?

Bushmills

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg jobber som baker i helgene. Det er en kjempegrei jobb nå som jeg er ungdom, men tror de gamle folka der begynner å bli passe lei av å trille boller. Det er jo det samme dag ut og dag inn.

Det er noen stressfaktorer med det å være baker også. Brødet skal ut i butikkene til rett tid (hvis bakeriet leverer brød til butikker), og for å koordinere det trengs det faktisk en del planlegging :p

Lenke til kommentar

Må jo være et kjempeyrke det :) Skaff deg utdannelsen, et lite lokale sentralt i en by av litt størrelse, start for deg selv og åpne butikken Kl. 06.00 slik de fremdeles gjør noen steder f.eks. i Danmark.

Nystekte brød og andre bakervarer så tidlig morgenen selger du glatt for 2-3 ganger vanlig butikkpris, og er du heldig finnes det et seriøst hotell i nærheten som kjøper det som måtte bli til overs :)

Om du da får lov av våre kjære myndigheter selvsagt, men det kan løses ved at du selger bensin ved siden av... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Kunne tenke meg å bli baker.

Men er dette like stressende yrke som kokk?

Har også hørt at man får dårlig rygg, armer, hender etc.

Og står de opp kl 04 om morgningen?  :p

Hvilken utdannelse bør jeg ta?

Tar imot alle tips!

Takk!  :innocent:

6759575[/snapback]

Hvis du er glad i ubekvem arbeidstid, lav lønn, fysisk hardkjør, og gode muligheter for å ødelegge lungene, så kan bakeryrket anbefales.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hmmm... Synes kanskje det var litt vel negativt PencilCase... På den annen side hører jeg Halvorsen har planer om å doble sosialstøtten, så jeg er litt i tvil om jeg skal fortsette å jobbe jeg også :)

6765692[/snapback]

Også :dontgetit:

Kan være at du synes det hørtes negativt ut, jeg snakker av erfaring :)

Lenke til kommentar

Mente bare å si at det kan være hardt å jobbe uansett yrke, og kanskje kan et yrke man liker og har lyst til å drive med gjøre arbeidsdagen lettere tross alt om man altså bestemmer seg for å arbeide...

Baker er selvsagt et krevende fysisk yrke og hadde aldri vært noe uansett for et B-menneske som meg :)

Når det gjelder dårlig betaling vet jeg ikke noe om det, men om man er litt kreativ og finner en nisje... Er jo de som lever av å koke kaffe på Oslo S. også!

Men nå tenkte jeg altså kanskje litt mer i retning av å bli sin egen "bakermester" fremfor å slave for noen andre, og i sistnevnte tilfelle er nesten alle yrker lite tilfredstillende...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mente bare å si at det kan være hardt å jobbe uansett yrke, og kanskje kan et yrke man liker og har lyst til å drive med gjøre arbeidsdagen lettere tross alt om man altså bestemmer seg for å arbeide...

6765866[/snapback]

Helt avgjort kan man motvirke negative aspekter ved jobben, hvis man trives og får realisert seg via den. Håndtverksyrker er krevende fysisk, og spesielt bakeryrket er på grensen til å være direkte farlig. Dette fordi arbeidsmiljøet inneholder "alle" minusfaktorer som er : Støy, dårlig luft, høy temperatur, turnus, lav lønn, tunge løft.

Men nå tenkte jeg altså kanskje litt mer i retning av å bli sin egen "bakermester" fremfor å slave for noen andre, og i sistnevnte tilfelle er nesten alle yrker lite tilfredstillende...

Da er de fleste yrker ingen problem, for da får man andre til å utføre de ubehagelige oppgavene, eller man brenner så mye for sin egne ideer, slik at minusfaktorene ikke overstiger plussene.

Lenke til kommentar

6765866[/snapback]

Helt avgjort kan man motvirke negative aspekter ved jobben, hvis man trives og får realisert seg via den. Håndtverksyrker er krevende fysisk, og spesielt bakeryrket er på grensen til å være direkte farlig. Dette fordi arbeidsmiljøet inneholder "alle" minusfaktorer som er : Støy, dårlig luft, høy temperatur, turnus, lav lønn, tunge løft.

Da er de fleste yrker ingen problem, for da får man andre til å utføre de ubehagelige oppgavene, eller man brenner så mye for sin egne ideer, slik at minusfaktorene ikke overstiger plussene.

6766074[/snapback]

Tusen takk for alle svar...

Høres bra ut. Elsker å bake, elsker å stå opp tidlig, har nok muskler og kondis... så det høres super-greit ut! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

6765866[/snapback]

6766074[/snapback]

Tusen takk for alle svar...

Høres bra ut. Elsker å bake, elsker å stå opp tidlig, har nok muskler og kondis... så det høres super-greit ut! ;)

6767089[/snapback]

Da ønsker jeg deg lykke til, og sier samtidig at ingenting er så velkomment som et velsmakende bakverk tidlig på morrakvisten, have fun :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...