Gå til innhold

Er "Raptor" verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lest mye bra og faktisk mye dårlig om den nye "Raptoren", er det noen som kan gi meg noen tall eller tester på hvor mye kjappere den egentlig er? Er litt dumt å bruke penger på den om de bare booter Windows 10 sekunder kjappere :thumbdown:

 

Da kjøper jeg heller en HD på 320GB :thumbup:

 

Mvh,

Christoffer :)

 

EDIT: Typo!

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har nok lagrinsplass med de disker du allerede har, og du ønsker deg en raskere OS-disk samt har pengene er Raptor så absolutt verdt det. Men hvis du egentlig trenger større diskplass blir Raptor litt feil å prioritere.

 

Er godt fornøyd med min på 74GB, for med 200 + 250 + 250 + 250 + 250 + 300 + 80 + 80 + 80GB ekstra i tillegg har jeg ikke en Raptor for å få litt ekstra diskplass..

 

Jeg gikk først over fra en standard 200GB OS-disk til en Raptor 36,7GB og merket litt forskjell på loading av spill, start av Windows, pluss respons på å åpne programmer. Så gikk jeg fra 36,7GB Raptor til 74GB Raptor og ble enda mer fornøyd :)

Lenke til kommentar
Hvis du har nok lagrinsplass med de disker du allerede har, og du ønsker deg en raskere OS-disk samt har pengene er Raptor så absolutt verdt det. Men hvis du egentlig trenger større diskplass blir Raptor litt feil å prioritere.

 

Er godt fornøyd med min på 74GB, for med 200 + 250 + 250 + 250 + 250 + 300 + 80 + 80 + 80GB ekstra i tillegg har jeg ikke en Raptor for å få litt ekstra diskplass..

 

Jeg gikk først over fra en standard 200GB OS-disk til en Raptor 36,7GB og merket litt forskjell på loading av spill, start av Windows, pluss respons på å åpne programmer. Så gikk jeg fra 36,7GB Raptor til 74GB Raptor og ble enda mer fornøyd :)

6759810[/snapback]

 

Okei, kult :) Men kan du huske/teste hvor mye kjappere Windows starter for eksempel enn, på en "vanlig" HD?

 

Mvh,

Christoffer :)

Lenke til kommentar
Hva skal man med en uber-rask harddisk, når den bråker som et helikopter hver gang den er i bruk?

6759851[/snapback]

 

Hører ingen støyforskjell på min Raptor kontra f.eks Seagate 200GB og Maxtor 300GB, så det der er sterkt overdrevet. Det har mye å si hva slags kabinett du har og om det skaper mye resonans.

 

Intoxikeyn: Å måle tiden det tar å starte Windows er totalt unyttig, da det er store variasjoner i hvor mange programmer man har installert som starter når maskinen starter. For å få et nøyaktig bilde kunne jeg ha ghostet OS-disken over til en av de andre diskene og målt forskjell, men det gidder jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Hva skal man med en uber-rask harddisk, når den bråker som et helikopter hver gang den er i bruk?

6759851[/snapback]

 

Hører ingen støyforskjell på min Raptor kontra f.eks Seagate 200GB og Maxtor 300GB, så det der er sterkt overdrevet. Det har mye å si hva slags kabinett du har og om det skaper mye resonans.

 

Intoxikeyn: Å måle tiden det tar å starte Windows er totalt unyttig, da det er store variasjoner i hvor mange programmer man har installert som starter når maskinen starter. For å få et nøyaktig bilde kunne jeg ha ghostet OS-disken over til en av de andre diskene og målt forskjell, men det gidder jeg ikke :)

6759910[/snapback]

 

Hehe, okey :) Trenger heller ikke det, tror nesten det blir en raptor på meg, men er det enda bedre med 2 stykk raptor i raid?

 

Mvh,

Christoffer :)

Lenke til kommentar

Den er ikke det synes jeg. Hadde samme dilemma som deg, og lage en prikk lik tråd. Kjøpte meg til slutt den nye raptoren, men meker egentlig ikke noe forskjell.Oppstarten blir jo uansett treg pga alle programmene, og i spill o.l har ikke noen få sekunder kortere loadingtid noe å si.

 

Kjøp deg vanlig disk du, og få mer lagreplass til halv pris.

 

edit: og testen på storagerevies synes jeg blir litt for misvisende, for de fleste av oss hvertfall, som bruker pc`er og ikke bencher dem.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Den er ikke det synes jeg. Hadde samme dilemma som deg, og lage en prikk lik tråd. Kjøpte meg til slutt den nye raptoren, men meker egentlig ikke noe forskjell.Oppstarten blir jo uansett treg pga alle programmene, og i spill o.l har ikke noen få sekunder noe å si.

 

Kjøp deg vanlig disk du, og få mer lagreplass til halv pris.

6760134[/snapback]

 

Okei, var litt dumt at det ikke ble noe "vellykket" kjøp da :( Men hjelper det heller ikke om man har 2 stykk og setter de i raid?

 

Mvh,

Christoffer :)

Lenke til kommentar
Den er ikke det synes jeg. Hadde samme dilemma som deg, og lage en prikk lik tråd. Kjøpte meg til slutt den nye raptoren, men meker egentlig ikke noe forskjell.Oppstarten blir jo uansett treg pga alle programmene, og i spill o.l har ikke noen få sekunder noe å si.

 

Kjøp deg vanlig disk du, og få mer lagreplass til halv pris.

6760134[/snapback]

 

Okei, var litt dumt at det ikke ble noe "vellykket" kjøp da :( Men hjelper det heller ikke om man har 2 stykk og setter de i raid?

 

Mvh,

Christoffer :)

6760146[/snapback]

 

Det ble på en måte vellykket, siden jeg hadde bestemt meg for å ha den råeste pcen. Kjøpte da en raptor for å tilfredstille meg psykisk, kan man si :D Men jeg må inrømme at forskiellen er minimal, og da mener jeg minimal. Hadde jeg ikke visst at det er en raptor i maskina mi, vill jeg vel ikke merket noe i det hele tatt.

 

Setter du dem i raid får du sikkert bedre ytelse ( dårligere sikkerthet, utifra det jeg har hørt om raid 0 ) Men, i mine øyne er det overhode ikke verdt den prisen. Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt vanlige disker. De er jo blitt så kjappe nå uansett :yes:

 

edit: Det å installere windows på 7,5 min ( 7,5 faktisk^^ ) kan virke imponerede, i forhold til 14 min ( ca ) som du ellers bruker. Du får avgjøre om det er verdt å bruke ekstra penger på der selv.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Setter du dem i raid får du sikkert bedre ytelse ( dårligere sikkerthet, utifra det jeg har hørt om raid 0 ) Men, i mine øyne er det overhode ikke verdt den prisen. Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt vanlige disker. De er jo blitt så kjappe nå uansett  :yes:

6760209[/snapback]

 

 

duuh, løsningen på det er jo selvfølgelig å kjøpe 4 stk og kjøre dem i raid 0+1 :p

 

Hvis du spiller f.eks. battlefield 2 mye, der loadingtid ofte kan avgjøre om du får "hardware" eller ikke ved lasting av nytt map, kan Raptor disker være nyttig...

 

men å kjøpe den for at windows skal boote raskere er ikke vits... da stikker jeg heller å tar ett piss i mellomtiden :p

Lenke til kommentar

eller du kan kjøpe to raske sata disker og kjøre de i raid. jeg bruker to maxtor10 disker nå i raid0 som ett prøveprosjekt og det funker som bare det. det er vel så raskt som raptor. og det koster mindre for 2x250gb (250gb i raid0) enn for en 74gb raptor. og med ett godt kabinett støyer det ikke mer enn at det er mulig å ha under senga natterstid mens kona sover..

 

edit: He he..... litt sein med den.. men men...

Endret av dominus
Lenke til kommentar
eller du kan kjøpe to raske sata disker og kjøre de i raid. jeg bruker to maxtor10 disker nå i raid0 som ett prøveprosjekt og det funker som bare det. det er vel så raskt som raptor. og det koster mindre for 2x250gb (250gb i raid0) enn for en 74gb raptor. og med ett godt kabinett støyer det ikke mer enn at det er mulig å ha under senga natterstid mens kona sover..

 

edit: He he..... litt sein med den.. men men...

6760377[/snapback]

 

Støtter den der. Hvis man føler behov for raid i det hele tatt. 500Gb til samme pris som en raptor på 140Gb er en nobrainer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...