Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treig pc i forhold til hardware

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå:

CPU: Intel Pentium D 830 3.0GHz

GPU: XFX GeForce 7800GT

RAM: 2x512 Crucial BallistiX Tracer

HK: Abit AW8-MAX

Harddisk: Samsung Spinpoint 120GB

PSU: Tagan i-Xeye 420w

Og denne pc'en er mildt sagt TREIG!! :cry: mange ting lagger osv. Kan ikke høre på musikk og gå inn i mapper engang før musikken "lagger" Kan f.eks ikke legge ned cs 1.6 uten at det hakker hvert 4 sekund etter at jeg har gått inn i det igjen :ermm: Noen som vet hva jeg kan gjøre?

Har SpywareDoctor + Avast! Antivirus og CCleaner. Det er ingen virus og slikt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tilbakestill instillingene i bios.

hvis du ikke finner noen løsning så kanskje det hjelper å bare formatere?

6759316[/snapback]

Joda, skal formatere om noen dager. Men det er merkelig at den har vært slik helt siden den var ny :hrm:

6759335[/snapback]

Noen som kan forklare meg hvordan jeg bruker memtest86? Skjønte ingenting av den readme greia jeg :!:

Lenke til kommentar
Ble pc-en treg med en gang etter du starta den opp første gangen?

6759550[/snapback]

Jepp... Tror det er harddisken, det begynner liksom å lagge når harddisk lyset lyser. Hver harddisken jobber hakker muse-pekeren seg bortover, musikk hakker, og spill lagger. Enten harddisk eller minnet tror jeg.. :mad:

Edit: Skrive leif :blush:

Endret av CrazyEagle
Lenke til kommentar
Noen som kan fortelle meg hvordan man får igang memtest86?  :roll:

6770160[/snapback]

Brenn det som iso over på en cd, restart og gå inn i bios og sett boot priority til cd. Det hjelper ikke å bare kopiere isoen over på cden, om det er det du har gjort?

Lenke til kommentar

Hos meg kan både Avast OG Spywaredoctor forårsake lagging med ganske jevne mellomrom. Om maskinen lagger hver gang harddisken jobber kan det tyde på at den står i PIO-modus. Se i BIOS og enhetsbehandling om den gjør det. Om den gjør det må du få den over på DMA-modus.

Lenke til kommentar
Hos meg kan både Avast OG Spywaredoctor forårsake lagging med ganske jevne mellomrom. Om maskinen lagger hver gang harddisken jobber kan det tyde på at den står i PIO-modus. Se i BIOS og enhetsbehandling om den gjør det. Om den gjør det må du få den over på DMA-modus.

6770756[/snapback]

Hei.. Er ny på forumet her..

Har akkurat så og si samma problemet som deg, pc`en jobber tregt..

Jeg formaterte disken min og etter innlegging av OS så ble den forbanna treg. Bruker WIN XP.

Skjønner ikke hvorfor?

Før formatering var den rask og fin, men etter ble den helt dau..

Har Intel Pentium 3.0ghz prosessor

1000mb ram

Jeg kjørte Fdisk på den og da sletta jeg gjeldende partisjon, og når jeg skulle opprette ny så kunne den lage en partisjon på kun 40gb, men hard disken er på hele 250gb..

Lurer på om dette kan ha noe med at disken er treg? Kan resten av disken min være NTFS og ikke bli oppdaga va Fdisk? Deretter ordne problemer med hastigheten på disken?

Håper på noen gode svar..

Mvh

Lenke til kommentar

Hadde noen lunde samme problemet selv en stund, men det var fordi CPU-en ikke ble nok avkjølt, så etter at jeg fikk inn ei ekstra vifte har den virka "kvikkere". Ang fps dropp e.l. i CS kan det skyldes at program som MSN bruker opp prosessoren din, så prøv og avslutt MSN neste gang og se om det blir noen forskjell i FPS eller evt. andre problemer.

Lenke til kommentar

Hvis du etter formatering ikke husker å legge inn drivere til Chipsett og skjermkort så vil maskinen mest sansynlig bli usansynlig treg!

Skal du partisjonere store disker så BØR du bruke partisjoneringsfunksjonen som kommer når du booter med Windows XP-cden. Der kan du opprette så store partisjoner du vil.

Ellers er som tidligere nevnt PIO/DMA verdt å sjekke.

Lenke til kommentar
Hvis du etter formatering ikke husker å legge inn drivere til Chipsett og skjermkort så vil maskinen mest sansynlig bli usansynlig treg!

Skal du partisjonere store disker så BØR du bruke partisjoneringsfunksjonen som kommer når du booter med Windows XP-cden. Der kan du opprette så store partisjoner du vil.

Ellers er som tidligere nevnt PIO/DMA verdt å sjekke.

6771335[/snapback]

Hey.. Skal sjekke PIO/DMA når jeg kommer hjem.. Men vil formatering av disken endre BIOS da?

Kan fortelle hele story`n om problemet:

Pc`n min begynte å bli rimelig fucka etter å ha lett etter en serial-key å måtte samtidi installere noe jalla dritt, dette resulterte i at brannmuren ble helt slått av..

Jeg fikk heller ikke starte en del programmer som f.eks. videoredigeringsprogrammet Ulead Videostudio 7.0 som jeg trengte for noen dager siden.

Da bestemte jeg meg for å formatere C: (Systemdisken)..

Jeg la over det jeg ikke ville miste av lagrede data på lagringsdisken min S:

Jeg boota opp med WIN XP Boot Disc og kjørte: format C:

Da alt var formatert starta jeg innlegging av OS, det som er dumt er at jeg kun har oppgraderingsversjon av XP, så jeg måtte da legge inn WIN98 først deretter starte oppdatering (innlegging av WIN XP).

Når jeg hadde gjort det starta pc`n opp tregt, og den starta med å starte SCANDISK, og der holdt den på å gjøre noe rart med filene på Lagringsdisken, jeg slo av PC for jeg var redd for å miste data (Kanskje ikke lurt men men...)

Deretter slo jeg på og alt starta greit.. la inn drivere til div komponenter men glemte hovedkort drivere.. Titta også inn på lagringsdisken min etter at scandisk hadde leika seg med den, og der var det KUN 1 EXE Fil igjen.. Da ble jeg nervøs.. Så jeg kjørte Windows Scandisk på hele disken.. Og tilslutt fant den da noe data men ikke alt, hvor er resten? Og jeg fikk ikke til å kjøre EXE filer osv?

Jeg måtte jo restarte pc`n en del og etter innlegging av ACE MEGA CODEC pack ville ikke XP starte.. Jeg måtte da formatere igjen.. Men da bestemte jeg meg for å fjerne gjeldende partisjon.. Den oppdaget en partisjon på 40gb på min C:, den fjerna jeg.. og oppretta en ny på 40gb, men det rare er at disken er på hele 250gb.. Hvorfor vil deni kke partisjonerre hele disken?

Etter partisjonering og formatering starte jeg med å legge inn WIN98 deretter oppgradere til WIN XP.. PC`en var like treg.. Jeg la da inn drivere for alt som skal legges inn... Og nå har jeg holdt på litt med WIN update osv... Men pc`n blir fremdeles ikke noe raskere..

Ett annet problem er at en god del filer på Lagringsdisken min (som scandisk holdt på å leke seg med) er borte.. Kataloger og Filer? Hvorfor? Nå funker faktisk EXE filer som ikke funka tidligere..

Helvetes pc dritt..

Hjelp meg noen..

Lenke til kommentar
Hvis du etter å ha søkt etter pirat keyfiler har installert diverse 'download managere' og lignende kan du være sikker på at du har et eller flere virus som leker seg i bakgrunnen. Har du sjekket det ?

Erik

6772065[/snapback]

Grunnen til at jeg formaterte var pga av noen slikt..

Det skal nå være borte pga formateringen..

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem som deg men... jeg har da ikke lett etter keys å fått virus og sånn dritt da... men jeg har akkurat samme cpu som deg... jeg fikk mine problemer da jeg bytta hovedkort :( les gjerne min post og se om det er noen likheter ;)

Håper vi begge finner en løsning på problemet vårt :)

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problem som deg men... jeg har da ikke lett etter keys å fått virus og sånn dritt da... men jeg har akkurat samme cpu som deg... jeg fikk mine problemer da jeg bytta hovedkort :( les gjerne min post og se om det er noen likheter ;)

Håper vi begge finner en løsning på problemet vårt :)

6772623[/snapback]

Begynner og spekulere i at systemdisken min (C:) har hatt 2 partisjoner før formatering, der en har vært FAT32 som Fdisk søtter og en NTFS som Fdisk ikke støtter..

Dvs at FAT32 partisjonen har vært 40gigabyte.. Men NTFS partisjonen har vært resterende plass..

Så nå skal jeg starte opp Partition Magic når jeg kommer hjem og se om jeg får gjort noe med disken min da..

Lenke til kommentar

Hei. Har ikke vært her på en stund nå. Tror ikke CPU kjøling er ett stort problem, den ligger stort sett på 26-32 grader.. Men jeg kan fortelle at nå skal jeg prøve å: Formatere->DiscScrubber->Nyeste av driver. Håper det virker.

Takk for alle svar, og ja, skal se litt på tråden din Diddern

Btw:Det er IKKE SpyDoctor og Avast som gjør dette, avinstallerte begge, siden jeg skulle formatere uansett... Har sjekka etter pirat keyfiler. Fant ingen foreløpig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...