Gå til innhold

Bonuspoeng for militæret

Xtra

Anbefalte innlegg

Ja emnet sier det meste jeg lurer på hvor mange bonuspoeng man får etter endt førstegangs tjeneste, og evt er det enda flere poeng hvis man tar befalsskolen?

Hadde vært kjekt å få svar på dette :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alt av befalsutdannelse som gir poeng, men noen gjør det.

Da jeg gikk UBHV i 2002-2003 hadde de et samarbeid med Høgskolen i Hedemark som gjorde at vi fikk 10 høgskolevektall innen organisasjon og ledelse. Dette tilsvarer 30 studiepoeng etter dagens system.

De som gikk bla. etterretnings UB og Artilleri UB fikk ikke noe slikt.

UB kurs er lagt opp til å være et alternativ for de som ønsker å gjøre litt mer ut av værneplikten og varer 1 år. (1/2 år opplæring, 1/2 år praksis) Dersom du etter endt værneplikt ønsker å jobbe videre i forsvaret kan du søke engasjement, men det er ikke alltid like lett å få til.

Dersom du har lyst å bli bedre kjent med forsvaret kan du søke befalskole i hæren som går over 2 år. (1 år opplæring, 1 år praksis). Det året som befal har du sjt. grad og vil få lønn deretter. Du kan også søke videre jobb i forsvaret etterpå.

Uansett hvilken befalsutdannelse du havner på vil det være et godt papir å ha når du søker jobb senere selv om du ikke nødvendigvis får studiepoeng.

Det kan hende praksisen rundt dette er forandret etter at jeg dimmiterte, men det kan sikkert de som er inne nå svare bedre på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...