Gå til innhold

Assembly: Begynnelse på Tutorial 68k asm, trenger feedback..

Anbefalte innlegg

Jeg har såvidt begynt å skrive et lite kurs i hvordan programmere Amiga ved hjelp av 68000 asm. Til nå har jeg bare beskrevet de forskjellige Amiga modellene som er kommet ut. Tenkte det kunne være greit med en liten oversikt. Jeg har også begynt å beskrive hardwaren som Amigaen består av. Dette er viktig å vite når man skal programmere i assembler på Amigaen. Spesielt viktig er det når vi ikke skal bruke såkalte libraries, som er ferdigoppsatte rutiner laget av Commodore. Jeg vil bruke direkte programmering av selve hardwaren slik at man får mest mulig hastighet ut av den gamle sliteren ( og forhåpentligvis noen kule grafikk effekter ). Gi litt feedback hvis noen av dere synes dette høres artig ut. jeg vil fortsette å skrive hvis det er interresse. Kurset som er en PDF fil kan lastes ned fra ftp://ftp.angelfire.com , for å logge dere inn bruk ID: planet/bamiga og Passord: bamiga.

P.S Har skrevet endel til nå på 68k kurset ( oppdatert 16.09.06)

Endret av Bamiga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Må bare gjøre noen små rettelser her. De er egentlig ikke så grusomt relevante for saken, men jeg er dessverre en "nitpicker" der, og jeg har lite å gjøre på i kveld. :p Har noe teknisk kjennskap til Amiga, men assemblerkunnskapene mine har dessverre gått mye i glemmeboka.

Uansett:

A1000 kom med 256KB chip memory, om 512KB modeller fantes vet jeg ikke, mulig de kom med et 256KB expansjonskort, der er jeg noe usikker. Amiga 500+ hadde som sagt ECS-chipsettet, dette innebar at den kunne ha opptil 2MB chip memory. (Den kom forøvrig med 1MB chip som standard). Amiga 1200 kom med 2MB chip memory som standard, men ingen fast memory (siden dette ikke kunne utvides på noen annen måte enn med expansjonskort. Det vet jeg, for det irriterte meg da jeg kjøpte min, hehe). Amiga 3000 kom i varierende konfigurasjoner utover i sin levetid, men den første standardmodellen husker jeg shippet med 1 MB chip og 1 MB fast. Ellers så er CPU-hastigheten på 68000-prosessorene i de Amiga-modellene som brukte den enten på 7.09 MHz eller 7.16 MHz (PAL og NTSC henholdsvis), dette kan vel være litt relevant til saken i det minste.

Tja, eneste maset jeg kom på i farta, hehe. Ellers ser det ut som du er på vei til en bra begynnelse på en slags norsk versjon av noe a la Amiga Hardware Reference Manual. :) Stå på.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Må bare gjøre noen små rettelser her.  De er egentlig ikke så grusomt relevante for saken, men jeg er dessverre en "nitpicker" der, og jeg har lite å gjøre på i kveld. :p  Har noe teknisk kjennskap til Amiga, men assemblerkunnskapene mine har dessverre gått mye i glemmeboka. 

Uansett:

A1000 kom med 256KB chip memory, om 512KB modeller fantes vet jeg ikke, mulig de kom med et 256KB expansjonskort, der er jeg noe usikker. Amiga 500+ hadde som sagt ECS-chipsettet, dette innebar at den kunne ha opptil 2MB chip memory. (Den kom forøvrig med 1MB chip som standard).  Amiga 1200 kom med 2MB chip memory som standard, men ingen fast memory (siden dette ikke kunne utvides på noen annen måte enn med expansjonskort. Det vet jeg, for det irriterte meg da jeg kjøpte min, hehe).  Amiga 3000 kom i varierende konfigurasjoner utover i sin levetid, men den første standardmodellen husker jeg shippet med 1 MB chip og 1 MB fast.  Ellers så er CPU-hastigheten på 68000-prosessorene i de Amiga-modellene som brukte den enten på 7.09 MHz eller 7.16 MHz (PAL og NTSC henholdsvis), dette kan vel være litt relevant til saken i det minste. 

Tja, eneste maset jeg kom på i farta, hehe. Ellers ser det ut som du er på vei til en bra begynnelse på en slags norsk versjon av noe a la Amiga Hardware Reference Manual.  :)      Stå på.

7066335[/snapback]

Takk for opplysningene, har rettet angående 1200 og a500+. Jeg er noe usikker på det med Mhz, alle referanser som jeg har sett skriver 7.14 Mhz. Når det gjelder a1000 så ble den shippet med 512 Kb etter at den hadde vært i handeleln en stund, men om det var 256 Kb originalt minne og 256 med ekspansjonsminne er jeg ikke helt sikker på. Men du har selvfølgelig helt rett angående 1200 og 500+. Jeg er på trappene nå til å begynne med setup-rutine og gå igjennom den , samtidig vil jeg ta for meg helt enkel kode , som f.eks colorcycling og slike ting. Jeg vil gjerne fortsette med litt mer avanserte ting hvis det er noe interesse å spore der ute..... :yes:

Lenke til kommentar

Klokkefrekvensene jeg oppga mener jeg stemmer, 7.14 MHz er et tall jeg ikke vet hvor kom fra, men jeg også sett det ofte oppgitt, merkelig nok t.o.m fra Commodore selv. (Uten at man skal ta markedsføringen deres for god fisk. ;)) Men ettersom de tekniske manualene jeg opprinnelig fikk med Amigaen der det var de to klokkefrekvensene som gikk igjen, pluss at det er de som går igjen i mange systeminformasjonsprogrammer, så er det nok 7.09 og 7.16 som stemmer. Klokkefrekvensen for 68EC020'n i Amiga 1200 er 14.18 og 14.32 MHz (PAL/NTSC hhv), altså det dobbelte av den på 68k'n i 500/600/2000, grunnet den synkront operasjonsmessige naturen til disse Amiga-modellene. Fordi det ble operert med to forskjellige frekvenser, kunne det faktisk ha innvirkining på funksjonen til programmer på de respektive maskinene.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Klokkefrekvensene jeg oppga mener jeg stemmer, 7.14 MHz er et tall jeg ikke vet hvor kom fra, men jeg også sett det ofte oppgitt, merkelig nok t.o.m fra Commodore selv. (Uten at man skal ta markedsføringen deres for god fisk. ;))  Men ettersom de tekniske manualene jeg opprinnelig fikk med Amigaen der det var de to klokkefrekvensene som gikk igjen, pluss at det er de som går igjen i mange systeminformasjonsprogrammer, så er det nok 7.09 og 7.16 som stemmer.  Klokkefrekvensen for 68EC020'n i Amiga 1200 er 14.18 og 14.32 MHz (PAL/NTSC hhv), altså det dobbelte av den på 68k'n i 500/600/2000, grunnet den synkront operasjonsmessige naturen til disse Amiga-modellene.  Fordi det ble operert med to forskjellige frekvenser, kunne det faktisk ha innvirkining på funksjonen til programmer på de respektive maskinene.

7070581[/snapback]

Jeg gir meg :D Du har nok helt rett. Du har også helt rett i at man ikke skal ta alt Commodore sier for god fisk. Jeg skal rette det opp.. Jeg vet ikke hvorfor dem skriver 7.14 ( det er ikke gjennomsnittet engang av de to Mhz ) Men Commodore hadde sine pussigheter :roll: De sa jo også at sålenge man programmerte "systemvennlig" ville man aldri få problemer på nyere maskiner. Det var jo også en uttalelse som ikke stemte helt med virkeligheten. Hva med deg selv? Du klør ikke litt i fingrene etter å begynne igjen vel? Jeg såg du nevnte i en tidligere post at du hadde kodet endel på Amiga før? Jeg må bare si at det var jevla kjekt å begynne igjen... :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...