Gå til innhold

Trenger råd om sunn studentmat


Anbefalte innlegg

Jeg har nå flyttet på hybel for å studere, og pengene som står til rådighet er dertil få. Derfor trenger jeg tips til billig mat som kan sørge for at jeg får i meg nok fett/proteiner/karbohydrater (karbs klarer jeg nok). Mineraler og vitaminer, samt noen fettsyrer, får jeg gjennom tilskudd. Jeg har nå begynt å lage en del fjordlands-mat, samt at jeg spiser fiskepinner/macaroni en gang i blandt :p Det er ikke lett å lage mat, så man må begynne i det små.

 

Det jeg nå lurer på, er om noen har noen tips til hva slags mat som bør prøves ut? Jeg så en eller annen nevnte tunfisk stekt i panne med litt krydder ett eller annet sted, og dette er et godt tips. Ellers klarer jeg nok å lage en del salat eller liknende. Finnes det f.eks. noen som vet om egg er dyrt? Har noen et par tips om hvor jeg kan spe på med flerumettet fett?

Helst ikke tilskuddsform (jeg vil ha et vanlig kosthold som base), men f.eks. proteinpulver er vel ikke dumt å ta litt av (svar meg gjerne på spørsmålet i sticky om proteinpulver).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse bra matvarer å velge mellom: tunfisk, egg, makrell i tomat, kjøttdeig, skinke, biff, fisk, reker, rømme, gulost er blant mange alternativer.

 

Hold deg unna brød, pasta, ris, poteter og havre, samt hvetemel.

 

Prøv å ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater daglig :)

Lenke til kommentar

Hvis man spiser ordentlig brød, kan man vel ty til "Sportsbrød", det har lavt innhold av karbs og endel fiber. "Lavkarbo brød" den har ennå mere fiber og lite karbs. Men Lindbergs fullkornbrød har ennå mindre karbs og ennå mere fiber enn de to første. Jeg blir skikkelig mett på sistnevnte, men det er dyrt og passer vel egentlig ikke til en student med dårlig råd. Jeg har lest meg frem til at man kan erstatte brødmåltid med yoghurt naturell. Var en ekspert på dagbladet som svarte leserne og sa at det gikk helt fint, så hvis du kjøper yoghurt naturell (ca 11 kroner for en stor boks).

 

Lindbergs fullkornbrød koster mellom 34-36 kroner og er vel utelukket tipper jeg. Hadde jeg vært deg ville jeg muligens satsa på å være sparsom og så kjøpe det beste man får tak i med et nøye planlagt budsjett, hehe.

Lenke til kommentar
Prøv å ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater daglig :)

6761378[/snapback]

:ohmy: Var det en skrivebomleif?

 

kylling,biff , tunfisk egg, laks, ris, havregryn, grønnsaker ,poteter osv
Hvor dyrt er dette? Jeg pleier å fleipe med "skal vi gå og kjøpe oss en biff vi kan steke" :tease: Endret av Zethyr
Lenke til kommentar
Var ikke noen skrivefeil nei, personlig ligger jeg på rundt 10-12 gram om dagen nå for tida. Spiser mest kjøtt med rømme på :)

6762084[/snapback]

Noen andre som ligger på noe tilsvarende? Jeg har aldri telt karbs, men det var da forferdelig lite med 10g.

 

Jeg har hørt at 60/20/20 er en fin fordeling, altså 3x så mye karbs som fett/protein. Med anbefalt proteinmengde på 2-3g per kg kroppsvekt, skulle jeg hatt i meg flere hundre gram karbs daglig.

Lenke til kommentar

Hei,

First Price kyllingfilet til 144,- for 2kg er relativt billig og veldig godt og allsidig. 4-8 minutter på tining i microen og 10 minutter på stekepanna. Fås på Kiwi.

 

EDIT: Dersom du også liker å lage mat er hel frosset ørret/laks veldig billig (~20 kroner pr kilo?) og fantastisk godt helstekt (filetert) i panne med 5 dl vann, en fiskebuljongterning og dill... men dog litt mye arbeid.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Er i samma situasjon som deg Zethyr, men han jeg deler leil. med har peil på sunt kosthold etc, så jeg er vel litt heldig :p

 

Men det jeg har spist mest siden jeg flytta ut er Laksefilet stekt i litt olivenolje i ei panne, samt ris. Det må være noe av det beste jeg har smakt på en stund. Mao. det er dritgodt. Kan varieres med en saus, feks bernaisesaus (eller åssen det skrives) eller en pakke med Toro fløtegratinerte poteter(9.50,- på rema). Eller rett og slett ha risen i en bolle med litt soyasaus og laksen oppå. Møkkgodt.

Lenke til kommentar
Masse bra matvarer å velge mellom: tunfisk, egg, makrell i tomat, kjøttdeig, skinke, biff, fisk, reker, rømme, gulost er blant mange alternativer.

 

Hold deg unna brød, pasta, ris, poteter og havre, samt hvetemel.

 

Prøv å ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater daglig :)

6761378[/snapback]

 

Og hva har du røyket da ? 20 gram karbohydrater daglig når man skal bygge muskler (Noe som jeg regner med han skal)? Såpass lite må være om en er på slike "Carb cycles" med en dag oppkarbing i uka. Og han skal holde seg unna ris, poteter og havre?

Rømme er jo den kaloribomben ellers og ikke spesielt sunn. Spis havre.

 

Som jeg nevnte tidligere. Kast en boks tunfisk på panna sammens med noe piffikrydder, billig og godt måltid. Har dårlig tid nå så får se om jeg redigerer inn noe senere. :hmm:

 

Edit: hei leif!

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

hmm.. Her er noe du kan spise iblandt ihvertfall. Gjør susen :

 

2x biff (60 kr)

røstede poteter, frosne (30kr?)

gulerøtter (20kr?)

brokkoli (20kr?)

ferdigsaus (10kr)

 

Stek biffen, røst potetene i ovnen, og smørdamp grønsakene (1 spiseskje smør + litt vann i ei gryte under lokk. La dette "fosse" og kast oppi grønnsakene i 5-10 minutter)

 

Mmmh!

 

Gir mat til 3... Spis sammen med noen, evt. kan du spise det en dag, rester dagen etter, og fryse ned den siste porsjonen.. Gir en "måltidspris" på rundt 30-40 kr :)

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
ferdigsaus (10kr)

 

du skal vell ikke få i deg så mye saus når du trener? har hørt at man alltid skal spise rein mat uten saus og sånt. stemmer ikke det? :hmm:

6763304[/snapback]

 

Litt kan ikke skade :)

Lenke til kommentar
ferdigsaus (10kr)

 

du skal vell ikke få i deg så mye saus når du trener? har hørt at man alltid skal spise rein mat uten saus og sånt. stemmer ikke det? :hmm:

6763304[/snapback]

Maten må jo ned også.. spiser jeg for mye tørr mat eller for mye egg uten å drikke mye/ha på saus begynner jeg å hikke.

Lenke til kommentar
ferdigsaus (10kr)

 

du skal vell ikke få i deg så mye saus når du trener? har hørt at man alltid skal spise rein mat uten saus og sånt. stemmer ikke det? :hmm:

6763304[/snapback]

Maten må jo ned også.. spiser jeg for mye tørr mat eller for mye egg uten å drikke mye/ha på saus begynner jeg å hikke.

6765461[/snapback]

 

du kan jo drikke. men mener og ha hørt at man ikke skal ha på saus på mat og sånt hvis man trener. noen andre som har hørt om det? eller er det bare meg? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...