Gå til innhold

Overklokking av E6400. H-kort og RAM?

Anbefalte innlegg

Etter råd fra flere med større kunnskaper enn meg, har jeg nå besluttet å skaffe meg E6400 istedenfor D 950.

Jeg er 99% grønn når det gjelder overklokking, og lurer på: Hva er viktig med RAM og hovedkort? her er handlevognen jeg har samlet så langt, men mangler altså hovedkort og RAM. Har lyst på 2GB RAM, og har hørt at det bør være mulig å klokke E6400 til over 3Ghz på luft. Noen som har forslag på oppsett? OBS: absolutt maxpris er 8000kr, så har bare litt under 300kr til både RAM og hovedkort. Føere av H.kortene jeg har sett på liggger rundt 1800, og når Ramen også kommer på 1800 så... :(

Er det forresten egne chipset krav til C2D-prosessorene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P5B Deluxe er vel det beste overklokkingshovedkortet for tida, det takler FSB på ca 500mhz, men da kjører rammen på 1000mhz, dvs pc8500 ram og det koster litt.. Har kikke litt på det samme som deg..

P5B vanilla takler kanskje rundt 400-430 mhz fsb, dvs 430/266 = 60% overklokking, nok til å få en E6400 opp på 3500mhz, men du må fortsatt ha pc6400 ram, evt overklokket pc5300 ram.

Mao, P5B vanilla + pc5300 ram er vel innenfor dine prisrammer, så er det bare å håpe minnet og hovedkortet og cpu'n alle er klokkevennlige. Ganske typisk så vil en av delene nekte dog.. :p

Hadde egentlig tenkt å gå for P5B vanilla + E6300, men da må jeg isåfall ha svinedyr ram for å komme over 3 ghz.., litt selvmotsigende, jeg overklokker for å spare penger :p

Lenke til kommentar
P5B vanilla takler kanskje rundt 400-430 mhz fsb, dvs 430/266 = 60% overklokking, nok til å få en E6400 opp på 3500mhz, men du må fortsatt ha pc6400 ram, evt overklokket pc5300 ram

6759530[/snapback]

Veeeldig lnge siden jeg har vært borti overklokking nå, men er det ikke mulig å øke multiplyer istedenfor fsb? Eller litt i tilleg ihvertfall, så kan man få mer ut av prosessoren uten å svi rammen.. Og så var det noe medVcore, men det var vel bare for at CPUen skulle få nok strøm ved klokking, var det ikke det?

Har sett litt på P5B vanlig og 6400 RAM, tror jeg går for det (Men blir jo litt dyrt det også..

Lenke til kommentar

Det har ikke gått an å øke multiplier på Intel prosessorer (utenom extreme edition) siden de første P2 prosessorene (233, 266, 300 og 333mhz variantene).

Det er snakk om at det skal gå an på Conroe, men det tenker jeg må være en tidlig batch som de ikke lagde engineering samples av, e.l.

Artikkelen som nevner det finner du her

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2822

De har også overklokket med P5B Deluxe varianten og i kommentarene så nevner artikkelforfatteren overklokking av P5B vanilla.

Grunnen til at man øker volten er for at det skal gå kortere tid fra man sier at et signal skal gå fra 0 til 1. Signalene skal i optimalt være firkantene, men er i virkligheten en blanding av en sinus bølge og et firkantsignal.

Faktisk vil det å øke volten kunne gjøre at du får klokket lavere pga at varmeutviklingen blir høyere som gjør at signalene går tregere.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...