Gå til innhold

Reklamasjonssak, må betale for arbeidet.


Anbefalte innlegg

Hei, har ein reklamasjonssak angåande ein 3 år gammal bærbar PC der hengslene på begge sider av skjermen er blitt skada, ikkje grunna støt eller unormal bruk. Det har oppstått av seg sjølv etter åpning og lukking av skjermen.

 

Har fått tilbod om å få reparert skaden, skal få delane gratis mot at me betaler for arbeidet, hvilket koster 590,- kroner pluss mva.

Er dette riktig?

 

Sitat frå Forbrukerportalen:

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.
Endret av zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har ein reklamasjonssak angåande ein 3 år gammal bærbar PC der hengslene på begge sider av skjermen er blitt skada, ikkje grunna støt eller unormal bruk. Det har oppstått av seg sjølv etter åpning og lukking av skjermen.

 

Har fått tilbod om å få reparert skaden, skal få delane gratis mot at me betaler for arbeidet, hvilket koster 590,- kroner pluss mva.

Er dette riktig?

 

Sitat frå Forbrukerportalen:

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

6758566[/snapback]

Først - er dette et forbrukerkjøp eller bedriftskjøp?

 

Enten så er det en reklamasjon som skal "skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for kunden", eller så er det en selvpåført skade eller skade som følge av naturlig slitasje.

 

Dvs at dersom de har godkjent at feilen er en mangel på produktet og ikke som følge av naturlig slitasje - så skal du ikke betale noe som helst.

Lenke til kommentar
Først - er dette et forbrukerkjøp eller bedriftskjøp?

 

Enten så er det en reklamasjon som skal "skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for kunden", eller så er det en selvpåført skade eller skade som følge av naturlig slitasje.

 

Dvs at dersom de har godkjent at feilen er en mangel på produktet og ikke som følge av naturlig slitasje - så skal du ikke betale noe som helst.

6765303[/snapback]

Det er eit bedriftskjøp, kva er forskjellen? Er ikkje sikkert me kjem til å sende den inn sidan det vil ta sin tid og vedkommande som nyttar maskina er avhengig av den. Er det sjølvpåført, og butikken kjem til samme konklusjon må du vel betale for delar og arbeid? Kvifor har dei landa på ein mellomting?

Lenke til kommentar

Nei. Det var før forbrukerkjøpsloven kom. Da var også forbrukerkjøp regulert i kjøpsloven, og da - som nå - var det maksimalt fem års reklamasjonsfrist ved forbrukerkjøp.

 

Her fra lovdata:

 

"§32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid."

 

Det er altså slik bestemmelsen ser ut nå med absolutt reklamasjonsfrist på to år.

Endret av M-BS
Lenke til kommentar
Så ved bedriftskjøp får du aldri meir enn 2 års reklamasjonsfrist?

6766734[/snapback]

 

I utgangspunktet nei.

 

Det er imidlertid et unntak hvis selgeren har opptrådt "grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro", jf. § 33. Da kan man reklamere til tross for at fristen er ute.

 

Det er også viktig å undersøke om selgeren har gitt noen form for garanti ut over kjøpslovens regler.

Lenke til kommentar

Trådstarter har fått en veldig god deal. Butikken viser goodwill ved å hjelpe kunden med deler. Det er bra service.

 

Vedrørende bedriftskjøp så er det som sagt ikke mer enn 2 års reklamsjon. Det er viktig å merke seg at partene kan avtale seg imellom en kortere reklamasjonstid. Man kan f.eks. avtale at det er kun produsents garantiperiode på ett år som gjelder, og at kunden selv er ansvarlig etter dette.

 

Kunden skal da informeres om dette før han/hun kjøper varen for sin bedrift. Hvis ikke så er det lovens to år som gjelder.

Lenke til kommentar

Trodde, ved bedriftskjøp, at kun garantien på produktet gjalt. Denne er normalt på 1-3 år. Sjekk hva produsenten opplyser.

 

Ellers synes jeg du bør godta tilbudet - en god deal spør du meg på en PC som i bedriftssammenheng er pensjonist.

Lenke til kommentar
Trodde, ved bedriftskjøp, at kun garantien på produktet gjalt. Denne er normalt på 1-3 år. Sjekk hva produsenten opplyser.

6768558[/snapback]

Kjøpsloven gir i utgangspunktet 2 års reklamasjonsrett. Men den åpner også for at man kan avtale vilkår som er dårligere. Det kan altså avtales at det kun er garanti fra produsenten som skal gjelde. Men er det ikke spesifisert noe, gjelder lovens 2 årige reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...