Gå til innhold

linux filserver hjemme

Anbefalte innlegg

Jeg driver å tygger på tanken å sette opp en filserver hjemme. Tror jeg skal legge meg på AM2 sokkelen, men jeg lurer på delene jeg skal fokusere på. For en filserver sier det seg selv at jeg ikke trenger en så bra skjermkort, så det er det billigste som passer. Men trenger anbefalinger på CPU, mengde(fornuftig) RAM.

OS jeg tenkte å bruke er Fedora.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du smart velger du et HK med intigrert skjermkort, så slipper du å tenke på den biten i det hele tatt, så sparer du penger der. :)

Du trenger strengt tatt ikke noe high end i det hele tatt, du kan fint kjøpe en duron/celeron CPU og den vil sannsynligvis funke helt fint.

Siden du snakker om filserver er det selvsagt disker som er det viktigste, men vanskelig å spesifisere særlig mye siden du "bare vil ha en server", uten å fortelle noe om hva eksakt den skal gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg skal til å sette opp en server nå av gamle deler.

HK = DFI LANPARTY SLI-DR - dette er egentlig ikke optimalt, da det egentlig er et entusiasthovedkort, men det var det jeg hadde. Dermed skaffet jeg også et billig PCI-skjermkort (selv om HK egentlig er beregnet for PCI-e)

CPU = AMD64 3200+

RAM = 4 x 512 OCZ

HDD = 320GB

Jeg har stor tro på at dette skal dekke mine behov for en fil/media/svn/cvs/ftp-server

Lenke til kommentar

vis du bare skal ha en enkel filserver til hjemmebruk trenger du vel ikke veldig mye.

selv kjører jeg en liten server på maskinen min (300mb ram, 1ghz prosessor, 320gb harddisk, fedora core 5) funker ypperlig, (bruker denne pc'en til vanlig også)

fedora har også støtte for 64bit (last ned 64bit versionen istedet for 32bit)

Lenke til kommentar
Det kommer nok til å bli konge, men husk at det er litt problemer med kompabilitet på enkelte 64-bits Linux-distroer.

6764457[/snapback]

Nå har jeg innstallert ubuntu-server amd64, så får vi se.

Så langt har ting gått ganske smertefritt. Dette er dog min første server, og jeg har ikke drevet med linux så lenge, og det har jo kun vært på brukersiden, men jeg er en kløpper i google og har klart meg så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...