Gå til innhold

Wii's Graphics: A Media Stunt?

Straffa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaudå, eg trur dei har sikta seg inn på eit litt anna marknadssegment enn Sony og MS...men eg tenker grunnane til dette var vel so mykje økonomiske som idèalistiske. Altso at konkurransa ville blitt hardare dersom dei prøvde å konkurrere direkte med Playstation og XBox.

6761087[/snapback]

Det er nok ganske så riktig. Nintendo må tjene på det de gjør, i motsettning til hva MS og Sony trenger. Men de ønsker som sagt å prøve å gjøre gaming noe for alle, ikke bare oss "nerder".

Misforstå meg ikkje, eg er verkeleg ikkje ute etter å svartmåle Nintendo, eg var berre oppriktig skuffa over mangelen på HDTV-støtte, og litt bekymra over korleis det vil ta seg ut på ein stor LCD-skjerm.

Alle Wii-spill på E3 var på HD-skjermer. Har ikke hørt om noen som klaget over bildekvaliteten. Nå var det riktignok ikke større skjermer enn rundt 30". Wii støtter 480p, noe Nintendo ønsker at utviklere skal bruke. Denn oppløsningen skal være grei på HD-skjermer.

Men vi får satse på at det kjem eit nytt Zelda-spel som får meg til å kaste alle bekymringar til side ;). Dersom prisane eg har høyrt stemmer, ser eg ikkje bort ifrå at eg kan komme til å impulskjøpe ein Wii dersom det dukkar opp eit spel som fristar nok. Det er ei stund sidan eg har hatt Nintendo no (bortsett frå NES-en som står ei hylle her). Saknar dei gamle heltane, som Link, Mario, og Samus. :)

Twilight Princess er noe du absolutt burde se på...

Men dei kan godt spare seg for å gjere Link 4 år gammal denne gongen. Forstår ikkje kva det er med japanarar og barnlege/feminine RPG-hovudpersonar.

Kay

Wind Waker var tross den "barnslige" stilen veldig bra. Kanskje noen nøler pga. det, men da har folk gått glipp av noe stort.

I Twilight Priness vil Link bli eldre i løpet av spillet. Usikker på hvor gammel han er når han starter, men han bli voksen i løpet av spillet. Dette blir også tror jeg, det første Zelda-spillet med Teen-rating (må nesten sjekke det).

Lenke til kommentar

Uten at jeg har lest igjennom tråden.. Nintendo har bevisst vist dårlig grafikk for å overraske når den kommer ut ? Det måtte isåfall være den teiteste markedsføringen noensinne.

Men jeg er ikke overrasket at Nintendards er pålitelige til å tro dette.

Lenke til kommentar
Uten at jeg har lest igjennom tråden.. Nintendo har bevisst vist dårlig grafikk for å overraske når den kommer ut ? Det måtte isåfall være den teiteste markedsføringen noensinne.

Men jeg er ikke overrasket at Nintendards er pålitelige til å tro dette.

6761481[/snapback]

Tja, det kan no vise seg å vere eit lurt trekk. Frå før har dei overbevist oss om at Wii vil gi oss noko heilt nytt i form av håndkontrollen. Dei fleste virkar godt fornøyd med dette og mange vurderer kjøp. Visst dei så slår til med veldig god grafikk i tillegg trur eg mange vil bli ekstra interessert i Wii.

Det er jo ikkje noko nytt at Wii kjem til å få god grafikk, så sånn sett kan det godt vere at desse spekulasjonane stemmer.

Ellers sett vi ein sluttstrek for all krangling rundt dei forskjellige konsollane. Denne tråden handlar ikkje om kor super PS3/Xbox360 er og kor dårleg Xbox360/PS3 er. Så ingen fleire "fanboy" utsagn rundt dette i denne tråden takk.

Lenke til kommentar

Eg trur mange her misforstår grafikk eigenskapene til Wii. For det første GPUen er heilt *NY* den er utvikla for å gi maks ytelse for minst mogleg penger. La oss sei den tilsvarer eit skjermkort som koster rundt 1500 kr idag på komplett. GPUen koster sikkert bare 100kr for Nintendo ergo den vil levere grafikk med kvalitet mellom xbox og xbox 360. Det vil sei at du får kjørt dei fleste spel som finnes idag på Wii sin hardware. Ergo grafikken blir ganske bra.

Husk at Wii kommer nå kjem eit år etterpå Xbox360 og har eit år meir moderne teknologi i konsollkampen.

480P er plenty for TV'er under 50"

Lenke til kommentar

Voldsomt som moderatorene her unnskylder Nintendo har jeg lagt merke til. Har dette vært Nintendo Power forum eller noe før ?

Midt i mellom Xbox og 360 ? Ingenting som tyder på det ihvertfall. Vi har jo ikke sett noe som slår Xbox grafikk hittil.

Muligens hakket bedre en Xbox vil jeg tro, men spranget fra hakket bedre enn Xbox og midt i mellom Xbox og 360 er ganske stort. Der er den ikke.

480p er plenty ? Kanskje du skal fortelle folk, butikkkjeder som selger HDTV`er under 50" og spill utiklere at HD oppløsniger er bortkastet.

Lenke til kommentar

Her har vi de nyeste bildene fra Wii spill

Madden

932733_20060508_screen005.jpg

Barnyard hands on

935054_20060816_screen008.jpg

Elebits

933005_20060823_screen002.jpg

Tony Hawk Downhill

932938_20060828_screen003.jpg

Sonic

932811_20060823_screen002.jpg

932673_20060816_screen012.jpg

Spongebob

932637_20060816_screen014.jpg

Ikke mye her som tyder på grafikk bedre enn forrige generasjon. Mesteparten her er jo Dreamcast nivå. Sonic Adventure 2 f.eks på dreamcast så bedre ut enn Sonic`en her. Og det er det spillet som ser best ut blant disse.

Lenke til kommentar
Voldsomt som moderatorene her unnskylder Nintendo har jeg lagt merke til. Har dette vært Nintendo Power forum eller noe før ?

Midt i mellom Xbox og 360 ? Ingenting som tyder på det ihvertfall. Vi har jo ikke sett noe som slår Xbox grafikk hittil.

Muligens hakket bedre en Xbox vil jeg tro, men spranget fra hakket bedre enn Xbox og midt i mellom Xbox og 360 er ganske stort. Der er den ikke.

480p er plenty ? Kanskje du skal fortelle folk, butikkkjeder som selger HDTV`er under 50" og spill utiklere at HD oppløsniger er bortkastet.

6762166[/snapback]

Grafisk sett vil faktisk Wii ligge mellom Xbox og Xbox 360. Gamecube var jo allerede veldig nært opp mot Xbox med under halvparten av specsene til Xbox (klokkehastigheter).

For det Nintendo gjør er 480p nok ja. Ennå veldig få som har en HD-TV i dag. Ingen som tvinger deg til å skaffe deg Wii om du ikke syns den er noe for deg pga. HD.

edit: Lurer på hvorfor du Staal tar bilder av spill som ikke har blitt jobbet med grafisk?

Red Steel ser jo bra nok ut spør du meg:

red-steel-20060825041620808.jpg

Og ennå er ikke Ubisoft ferdig med grafikktweakingen.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Har du sett de ordentlige bildene av det spillet ? Det bildet der er opp-pusset juks og det vet du like godt som meg. Eller tror du kanskje Wii støtter slike oppløsning og grafikken ikke har noe aliasing ?

Tar bilder av spill? Alle der er fra Gamespot.com. Alle er nye og de er i motsetning til det du postet her mye mer relevante for den ordentlige grafikken.

Endret av Staal
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at bildene er fikset på med AA og oppløsning. Uansett, så er grafikken slik den er, eneste forskjellen er oppløsning og AA.

Bildene du har komme med er fra de minst imponerende titlene på Wii. Greit at du ikke liker Wii, men du kan da i det minste være litt rettferdig...

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over at bildene er fikset på med AA og oppløsning. Uansett, så er grafikken slik den er, eneste forskjellen er oppløsning og AA.

Bildene du har komme med er fra de minst imponerende titlene på Wii. Greit at du ikke liker Wii, men du kan da i det minste være litt rettferdig...

6762243[/snapback]

Minst imponerende ? Det var ikke så voldsomt mange fler, kom gjerne med de mest imponerende.

Og vil ikke akkurat si Red Steel er noe grafisk vidunder, selv i de juksebildene. Og i videoer er det enda tydeligere hvor dårlig grafikken er. Ikke i bærheten av Xbox`beste som Riddick, Doom 3 osv.

Og Metroid 3 ser jo helt identisk ut med de forrige på Gamecube.

Mulig Wii er litt kraftigere, men vi har IKKE sett noe som bekrefter det, Heller tvert i mot.

Lenke til kommentar

Minst imponerende ? Det var ikke så voldsomt mange fler, kom gjerne med de mest imponerende.

Og vil ikke akkurat si Red Steel er noe grafisk vidunder, selv i de juksebildene. Og i videoer er det enda tydeligere hvor dårlig grafikken er. Ikke i bærheten av Xbox`beste som Riddick, Doom 3 osv.

Mulig Wii er litt kraftigere, men vi har IKKE sett noe som bekrefter det, Heller tvert i mot.

6762247[/snapback]

Huff, må jeg virkelig repitere det som har blitt sagt om Wii enda en gang? Ser ut til det. Når skal du skjønne at utviklere IKKE har jobbet med grafikken som fokus? De har jobbet med kontrollen og vil etterhvert gå over til å pusse opp grafikken.

Tror du virkelig Wii som er rundt 3 ganger så kraftig som GC ikke klarer bedre grafikk enn det den gjør? Resident Evil 4 var jo et av de lekreste spillene i forrige generasjon. Bare se på Zelda Twilight Priness også. Disse er laget for Gamecube som er langt svakere.

Det er jo ingen vits å fortsette diskusjonen om du ikke klarer å ta til deg dette.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

6762247[/snapback]

Eg synes heller ikkje Red Steel er så veldig bra grafisk samanlikna med Resident Evil 4 :)

Men hardwaren i Wii er mykje kraftigare enn folk trur. Nintendo har vell sjølv sagt at den er estimert til å bli ca 2.5 gonger raskare enn Gamecube som var 90% like rask som Xbox(men mangla nokre ekstra features som feks stencil buffer). GPUen i Gamecube tilsvarte ca Geforce 2 ultra.

Tipper Wii sin GPU vil liggja ca på 7600GS hastigheit, noko som fullt mogleg økonomisk idag :)

Og det er ein god GPU for dagens spel. Dei fleste spel til Wii idag er utvikla utan tanke på altfor god grafikk.

HDTV er bare oppskrytt, det er ingen forskjell på dvd i 480p og WMV film på 720p så lenge du ikkje sitter klistra maks 1 meter frå skjermen. Og er du klistra maks 1 meter frå skjermen så sitter du og spele aleine då det ikkje er plass til dine venner rundt deg.

Lenke til kommentar

HDTV er bare oppskrytt, det er ingen forskjell på dvd i 480p og WMV film på 720p så lenge du ikkje sitter klistra maks 1 meter frå skjermen. Og er du klistra maks 1 meter frå skjermen så sitter du og spele aleine då det ikkje er plass til dine venner rundt deg.

6762369[/snapback]

Skjerpings. Om du seriøst ikke ser forskjell på 480p og 720p så vil jeg påstå at du aldri har sett noe som helst i 720p eller større. Jeg sitter her med en 42" HD og har lastet ned en haug med HD promo-/kortfilmer, sogar en direkte sammenlikning(side om side) mellom 480p og 720p og uansett hvordan man vrir og vender på det, så er forskjellen på et opptak i 480p og 720 som natt og dag. Jeg sitter forøvrig 3m fra min tv om du lurte...

Lenke til kommentar

Spill i HD er mye skarpere og klarere. La godt merke til det når jeg skiftet fra standard tv til HDTV med xbox 360en min. Greit nok at det ikke kommer noen hokus pokus med ekstra effekter og mye annet bare ved å skifte oppløsning, men bildet blir mye klarere og skarpere.

Wii blir 3 ganger kraftigere enn Gamecube ? Etter som jeg har forstått er ikke de tekniske spesifikasjonene på Wii sluppet enda, så egentlig så har vi ikke peiling på hvordan den vil være i forhold til Gamecube. Derimot så har jo Nintendo som regel vært litt mer jordnære når det kommer til forklaringer på hva maskinvaren i deres konsoller kan gjøre i forhold til f.eks Sony (PS2 65 millioner polygoner ifølge Sony, Gamecube som er kraftigere 6-12 millioner polygoner ifølge Nintendo).

Lenke til kommentar

Eddie: Det er allerede gitt en god indikasjon på hva spesifikasjonene er. 724 og 243MHz er tallene som går igjen. Så klart, dette sier jo oss ingen ting om antall pipelines(8 takk, Nintendo?), minnebus(64bit?, 128bit?) etc, etc.

EDIT: Madden bildene er fra E3 og en video fra den siste builden fra LGC(ligger ute på YouTube) viser bedre grafikk enn dette. Dessuten kjører THQ spillene på GC kits(bekreftet av IGN) Sonic ser bedre ut enn Sonic GC og Tony Hawk er også fra E3, de nyeste bildene fra dette spillet(også på IGN) viser en klar forbedring. Elebits er stygt, men fy, det ser morro ut.

Endret av Laxaa
Lenke til kommentar

6762247[/snapback]

Huff, må jeg virkelig repitere det som har blitt sagt om Wii enda en gang? Ser ut til det. Når skal du skjønne at utviklere IKKE har jobbet med grafikken som fokus? De har jobbet med kontrollen og vil etterhvert gå over til å pusse opp grafikken.

Tror du virkelig Wii som er rundt 3 ganger så kraftig som GC ikke klarer bedre grafikk enn det den gjør? Resident Evil 4 var jo et av de lekreste spillene i forrige generasjon. Bare se på Zelda Twilight Priness også. Disse er laget for Gamecube som er langt svakere.

Det er jo ingen vits å fortsette diskusjonen om du ikke klarer å ta til deg dette.

6762264[/snapback]

3 ganger så kraftig? Det eneste jeg har sett spillutviklere si er å kalle den GC 1.5 og rundt Xbox nivå ytelse messig. Og det er også det vi ser på spillene.

At utviklere har konsentrert seg om kontrollene og grafikk kommer senere synes jeg høres meget søkt ut. Høres mer ut som ønsketenkning. Jeg stoler minst like lite på hva Nintendo sier som Sony og MS sier, så før jeg ser beviser svelger jeg det ikke heller.

Lenke til kommentar
Wii blir 3 ganger kraftigere enn Gamecube ? Etter som jeg har forstått er ikke de tekniske spesifikasjonene på Wii sluppet enda, så egentlig så har vi ikke peiling på hvordan den vil være i forhold til Gamecube. Derimot så har jo Nintendo som regel vært litt mer jordnære når det kommer til forklaringer på hva maskinvaren i deres konsoller kan gjøre i forhold til f.eks Sony (PS2 65 millioner polygoner ifølge Sony, Gamecube som er kraftigere 6-12 millioner polygoner ifølge Nintendo).

6762688[/snapback]

De spesifikasjonene som IGN har kommet med for en tid tilbake skal visstnok være ganske så nøyaktige. Ut i fra det, så kan man omtrent måle hvordan den blir sammenlignet med Gamecube. Såklart blir det litt vanskelig, da Wii garantert har fått oppgradert arkitekturen og andre optimaliseringer.

Det Sony gjorde var å bruke enkle polygoner uten noen effekter i det hele tatt. Nintendo brukte polygoner med alle effekter, eller da "real life" ytelse. Factor 5 klarte jo mer med Rogue Squadron. De klarte vel å presse rundt 20 millioner polygoner, noe som er ganske imponerende. Så ja, det er litt mer jordnære når det gjelder ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...