aQrubat Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg lurte på en ting. Jeg hadde en harddisk fremme, og skal sette den i pcen, før jeg vet ordet av det kryper en bitte liten edderkopp av noe slag forbi disken, og jeg blåser den bort, men vet ikke om den gikk inn i et av hullene på siden av disken. Ikke de hullene hvor du setter skruer i, men åpningene (2stk) på disken hvor den kan ha gått inn. Bør jeg uroe meg, eller er disken forseglet nok til at den ikke gjør noe skade om den kom inn? Tenker på det samme med støv også, så det må være forseglet nok til at noe som faktisk klarer å krype inn ikke gjør skade? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 (endret) Selve harddisken er lukket. Avhengig av konstruksjon kan det være åpninger inn under kontrollerkortet. Det store spørsmålet blir da om en edderkopp kan gi kortslutning? Endret 28. august 2006 av PerB Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Selve harddisken er lukket. Avhengig av konstruksjon kan det være åpninger inn under kontrollerkortet. Det store spørsmålet blir da om en edderkopp kan gi kortslutning? 6757024[/snapback] Sant det, sendte et Q til western får se hva de svarer. Uansett blir den godt stekt når jeg starter opp, og garantien er på 3år med denne modellen, så det funker sikkert greit, men spørsmålet er jo om den faktisk kan gjøre noe skade. Når jeg plasserer denne i kabinettet og starter opp, så er det nok av støv der inne. Kan edderkoppen komme inn, så kommer det nok mye støv også inn i de små hullene, og støv kan i teorien kortslutte like mye som noe annet, ikke sant? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Tviler meget sterkt på at denne edderkoppen vil gjøre noe skade, tipper det kryper edderkopper(og andre ting) i kabinettet hele tiden, så det ville vært underlig om dette skulle bli ett problem. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Det er som regel ett beskytende lag på alt som det går strøm igjenom, Slik at ting med mindre strømgjenomgang ikke skal kortslutte pcen. Jeg har aldri sett en pc kortslutte pågrunn av støv, men derimot blusse opp i en voldsom brann! Lenke til kommentar
pertm Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Hmm ser ut som du har fått den opprinelige formen for bug på harddisken din Får håpe du ikke får flere der inne med masse spindelvev. Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Du trenger hvertfall ikke bekymre deg. Serveren min står nede i kjelleren og er stapp-full av små kryp som har funnet veien inn til elektronikken. Harddisk-platene er på sin side forseglet så det holder... Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Takk for svar folkens Men hvis noe skulle kortslutte, så ville det vel blitt til bare harddisken, at ikke alt ryker skulle en edderkopp tulle seg inn i harddisken og klare å ødelegge noe komponenter på noen måte? Hvis jeg ikke tar helt feil, så er framsiden som er vist opp på kortet til disken bare undersiden av de "vitale" komponente som styrer, ikke sant? Ihvertfall på raid kort etc, så er det lagt til et beskyttende lag av tynt materiale over hele kortet, som da beskytter mot evt. støv f.eks. Med mindre denne har hoggtenner skulle det gå bra? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Harddisken er helt forseglet, siden bare en anelse støv er nok til å drepe den. Det er helt lufttett inn i selve mekanikken. Kretskortet på undersiden er dog åpent som regel. -Stigma Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Ok, og siden er inne på påvirkningen av diskene. Jeg har hatt en disk liggende ved siden av et kompass en stund, og lurte. Den magnetisme effekten et kompass innehar, er den stor nok til å påvirke strukturen på de mangnetplatene til en harddisk? Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Ok, og siden er inne på påvirkningen av diskene. Jeg har hatt en disk liggende ved siden av et kompass en stund, og lurte. Den magnetisme effekten et kompass innehar, er den stor nok til å påvirke strukturen på de mangnetplatene til en harddisk? 6757387[/snapback] Tror nok edderkoppen får en kjipere slutt enn harddisken Magnetisme ødelegger data som ligger på harddisken. Tror det skal mye til for at det skader selve platene fysisk. Magnetismen fra et kompass vil neppe skade disken, men hvis det er et stort kompass så kan den ha skadet eventuelle data som er lagret der. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 Ok, og siden er inne på påvirkningen av diskene. Jeg har hatt en disk liggende ved siden av et kompass en stund, og lurte. Den magnetisme effekten et kompass innehar, er den stor nok til å påvirke strukturen på de mangnetplatene til en harddisk? 6757387[/snapback] Tror nok edderkoppen får en kjipere slutt enn harddisken Magnetisme ødelegger data som ligger på harddisken. Tror det skal mye til for at det skader selve platene fysisk. Magnetismen fra et kompass vil neppe skade disken, men hvis det er et stort kompass så kan den ha skadet eventuelle data som er lagret der. 6757573[/snapback] neida, ikke stort, ca 5*5cm pleier ikke å kjøre low level format på disker med mindre det er nødvendig, men western digital har bra programvare for akkurat dette, og funket utemerket sist. Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Harddisken er helt forseglet, siden bare en anelse støv er nok til å drepe den. Det er helt lufttett inn i selve mekanikken. Kretskortet på undersiden er dog åpent som regel. -Stigma Flisespikkeri, men en harddisk er faktisk ikke helt lukket. På grunn av trykkforandringer når disken spinner opp og blir varm er det en liten åpning for å utjevne dette. Det sitter selvfølgelig et veldig finmasket filter i åpningen for å forhindre støv og edderkopper. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 29. august 2006 Forfatter Del Skrevet 29. august 2006 disken er igang, kjørte også lav formattering på disken. Har nå bare Western Digital disker i pcen, 120 for boot og install, og 250gb*2 Lenke til kommentar
CrazyEagle Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 En gang fikk jeg tre vepser inn i pc'en le fløy mot UV-lyset(sikkert det som tiltrakk dem) som sitter på skjermkortet mitt, og ble sugd inn i viften :!: Ble noe griseri på viften, så måtte skru av hele kjøleren og "vaske" viften og litt av kjøleren. Heldigvis skjedde ikke noe, så tror ikke du skal være redd for den lille edderkoppen Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Så lenge katta ikke kryper inn, bør det ikke ha noe å si... Av en eller annen grunn slutta IDE-kontrollerkortet mitt etter jeg fikk kattunge... Og det lukter svidd inni PCen Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 He-he! Dette får meg til å tenke på uttrykket "It's a bug" og "debug" som stammer fra datamaskinens barndom der det ble brukt releer som åpnet/lukket. Hvis det kom et insekt(bug) i mellom kontaktplatene, var reelet forhindret fra å lukke seg sammen. Da måtte man debug'e hardwaren, dvs pirke ut biller a.o. som hadde kommet i klem i releet. Edderkoppen din kommer ikke forbi luftfilteret i hardisken, så dette er ingen fare Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Ok, og siden er inne på påvirkningen av diskene. Jeg har hatt en disk liggende ved siden av et kompass en stund, og lurte. Den magnetisme effekten et kompass innehar, er den stor nok til å påvirke strukturen på de mangnetplatene til en harddisk? 6757387[/snapback] Tror nok edderkoppen får en kjipere slutt enn harddisken Magnetisme ødelegger data som ligger på harddisken. Tror det skal mye til for at det skader selve platene fysisk. Magnetismen fra et kompass vil neppe skade disken, men hvis det er et stort kompass så kan den ha skadet eventuelle data som er lagret der. 6757573[/snapback] En harddisk har allerede en kraftig magnet inne i selve huset, ikke noe normalt kompass vi lage et felt som er sterkt nok til å skade data, såvidt jeg kan skjønne. AtW Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 Så lenge katta ikke kryper inn, bør det ikke ha noe å si... Av en eller annen grunn slutta IDE-kontrollerkortet mitt etter jeg fikk kattunge... Og det lukter svidd inni PCen 6766385[/snapback] Kanskje kattungene markerte på/i PCen din? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 30. august 2006 Del Skrevet 30. august 2006 En harddisk har allerede en kraftig magnet inne i selve huset, ikke noe normalt kompass vi lage et felt som er sterkt nok til å skade data, såvidt jeg kan skjønne. Tror heller ikke det, slettet av og til 3.5" og 5.25" floppyer med magnet og det skulle en ganske kraftig magnet til. Dvs vanlige kjøleskapsmagneter var ikke nok, lengre utsettelse kan sef ha en virkning, men ikke umiddelbart. Dvs ett kompass er nok langt i fra nok, tror faktisk sjansen er større for å ødelegge kompasset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå