Gå til innhold

Pc`en blir varm med en gang jeg skrur den på!

Anbefalte innlegg

Jensemann burde prøve mye rart, men ny montering og ny GOD goop er mitt tips!

Jannis-15 trenger sannsynligvis ikke ny goop, men trenger bare å rette opp kjøleren som sannsynligvis står helt på skakka. Eller kanskje du har driti i kjølepasta/termal pad og satt "metall" mot "metall"?

Hvorfor kjøre høy temp når du kan kjøre lav?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fjerne goop? Nevnte jeg ikke Goop-guiden? Mener at det står der!

Ellers er det vel bare å bruke isopropanol eller rødsprit og vaske det vekk. Kanskje bruke et kredittkort eller noe som ikke lager riper i kjøleribba. Kommer an på om det er hard termal pad eller bare myk kjølepasta som sitter på.

Selv har jeg alltid renset med isopropanol. Legger på et tynt lag kjølepasta (jeg har brukt AS3) Bruker et barberblad til å fordele det jevnt utover CPU-coren. Setter så forsiktig kjøleren på CPU/hovedkort og trykker og vrir lett. Tar av kjøleren. Hvis det nå er et firkantet merke på kjøleribba vil det si at kontakten er bra. Hvis det derimot ikke er et firkantet merke, så må det gjerne en liten dæsj til med kjølepasta evt. mer presis montering av kjøleren.

Her er Arctic Silvers egen guide for påføring av kjølepasta..

Lenke til kommentar

Men når alt dette er sagt Jensemann og Torsteinen, så er det ikke 100 % sikkert at kjølepasta/montering er problemet (dog tror jeg det) Har dere sjekket temperaturene I BIOS? Hva er kabinettemperaturen?

Ellers får dere nesten teste ut det dere selv ønsker. Det går fint an å leve med 50-60 grader, men 50-60 dB er kanskje verre..

Lykke til, hold oss oppdatert! Fikling i kabinettet skjer på eget ansvar!!! :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 22:17, skrev havegg:

Jensemann burde prøve mye rart, men ny montering og ny GOD goop er mitt tips!

Jannis-15 trenger sannsynligvis ikke ny goop, men trenger bare å rette opp kjøleren som sannsynligvis står helt på skakka. Eller kanskje du har driti i kjølepasta/termal pad og satt "metall" mot "metall"?

Hvorfor kjøre høy temp når du kan kjøre lav?

nei, kjøleren min står 100% riktig den og jeg har heller ikke noe dritt på goopen min (AC3), men jeg har senket hastigheten, og har bare en kab-vifte.

ville heller har en rolig PC som varer i 10år i stedenfor et jettfly som varer i 12år... :wink:

edit: hvorfor ha lav temp når høy temp ikke er skadelig/farlig?

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-10-25 23:56 ]

Lenke til kommentar

jannis-15; hvordan i allverden klarer du å få 76 grader på en xp1800+??? jeg hadde 49 grader etter ei hel natt m full load og ca 25 grader i rommet..

og da kjørte den på 1,667ghz med en slik: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet320.htm (ikke tempregulert støy:20db)og ei 80mm enermax kabbisvifte på ca laveste nivå!!

(før vannkjølinga)

så dette må du forklare for meg!

Koolance 901 vannkjøling

(athlon xp 1800+@1,7 med knust kjerne)

duron 1,3ghz<-nødløsning :sad:

MSI kt3 ultra

512MB pc2700

MSI gf4 4200 128@ 315/566

80gb wdc hd

[ Denne Melding var redigert av: damned på 2002-10-26 00:22 ]

Lenke til kommentar

Jannis-15, hva slags kjøler har du?

Grunnen til at jeg setter spørsmåltegn ved temperaturen din er fordi en passe bra kjøleribbe med en 12dB Papstvifte vil kjøle din XP1800+ langt under 70 grader!

Ser du poenget mitt? Selv et lydløst system skal klare å holde en XP1800+ laaangt under 70 grader. Men det er ikke noe problem - bare maskinen din er stabil og du er fornøyd! :smile:

*ser opp til Jannis-15 som takler varmepresset* :grin:

Lenke til kommentar

Håper alle her er klar over at en kald CPU yter bedre enn en varm...

Tror dere ikke på meg?

Bare prøv å kjør en runde 3dmark rett etter oppstart (mens CPU er kald), deretter kjøre en halv time sisoft sandre burn-inn, og reboot. Kjør 3dmark en gang til.. (fortsatt mens CPU er VARM) Dere VIL merke forskjell.

Ellers er det tull å ikke prøve å få CPU'en sin så kald som mulig. Tenk hvis noe rart skjer. da skal det ikke mange gradene til før den svir seg...

Til Damned. Hvis du tar en titt på hjemmesiden til jannis skjønner du hvorfor det blir varmt. Makan til rotete kabinett uten vifter :grin: (sorry jannis)

Lenke til kommentar

Kjører min zalman på silent mode nå med en 12 db vite foran. tempen nå ligger på 50grader idle med en xp1900+. Renscore og kjøler stapp på litt ac3 (brukte medfølgene først men når jeg skiftet sank tempen med 7 grader!!!) Om sommeren skrur jeg opp hastigheten på vifta litt og da ligger den på65 grader...

Føler meg trygg for noen har brukt zalman sin løsning på en p4 2.8 ghz!!! uten vifte !!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-25 19:51, skrev Jannis-15:

så du mener at 56c er for høyt?

vel, etter noen timer i Q3 ligger jeg på 76c...

ikke tenk på tempraturen din, den har ingen betydning så lenge maskinen er stabil og du hålder deg under 80c (det er der AMD sier at CPU'en kan ta skade av det...). :smile:

Mvh, jan Erik

Etter noen timer med Mafia ligger jeg på kalde 39C med Volcano9+ (med P3 600@798MHZ) :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...